Philips presenteert DoseWise Portal, de eerste integrale oplossing voor stralingsdosisbeheer voor patiënten en medisch personeel

november 30, 2014

Andover en Chicago, Verenigde StatenKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) presenteert vandaag DoseWise Portal, een integrale software-oplossing voor stralingsdosisbeheer waarmee de blootstellingsrisico’s voor zowel patiënten als hun zorgverleners kunnen worden beheerd. DoseWise Portal wordt gepresenteerd op de honderdste jaarlijkse conferentie van de Radiological Society of North America (RSNA) in Chicago. De oplossing stelt zorgaanbieders in staat om stralingsdoses als gevolg van beeldvormende scans proactief te registreren, analyseren en controleren. Dit kan voor zowel patiënten als medisch personeel, in diverse diagnostische omgevingen.

Er wordt algemeen aangenomen dat het risico van stralingsblootstelling als gevolg van beeldvormende scans laag is, en de diagnostische voordelen wegen over het algemeen op tegen deze risico’s. Desondanks heeft de zorgsector besloten om de blootstelling te verminderen door verbeteringen door te voeren op het gebied van technologie en training van personeel. Computertomografiescans (CT-scans) zijn de grootste bron van zorg: de gemiddelde stralingsdosis per procedure is relatief hoog en jaarlijks worden er alleen al in de Verenigde Staten bijna 68 miljoen CT-scans uitgevoerd.

“Dosisbeheer is van groot belang. Soms is een CT-scan met de bijbehorende hogere stralingsdosis bij bepaalde patiënten gewoon noodzakelijk om zo snel en goedkoop mogelijk een definitieve diagnose te kunnen stellen”, aldus Gene Saragnese, Executive Vice President en CEO van Philips Imaging Systems. “De DoseWise-oplossingen van Philips bieden meer mogelijkheden op het gebied van patiëntenzorg door medisch personeel te voorzien van de hulpmiddelen, trainingen en informatie die zij nodig hebben om meer inzicht te krijgen in de stralingsdosis. Bovendien kunnen patiënten zo beter worden geïnformeerd.”

In de afgelopen jaren hebben sectornormen zoals MITA XR-29 zorgaanbieders voorzien van gestandaardiseerde hulpmiddelen voor het beheer van de stralingsdoses waaraan patiënten worden blootgesteld. Ziekenhuizen en zorgaanbieders die hun patiënten en medisch personeel beter willen beschermen werden echter gedwongen om het probleem zelf aan te pakken, waarbij ze moesten samenwerken met meerdere leveranciers om zicht te krijgen op het stralingsdosisbeheer. Het portfolio DoseWise-oplossingen van Philips omvat alle benodigde producten en diensten – waaronder ClarityIQ, IMR en DoseAware – om zorgaanbieders te voorzien van de vereiste gegevens en ondersteuning voor een brede en integrale aanpak van dosisbeheer.

“Medici willen inzicht in de juiste stralingsdosis voor elke patiënt bij elke scan, en ze willen de blootstelling in de loop van de tijd kunnen bijhouden en analyseren. Dat vereist niet alleen de juiste technologie, maar ook een nieuwe benadering van stralingsveiligheid”, aldus dr. Christoph Wald, Executive Vice Chair van de afdeling radiologie van Lahey Hospital & Medical Center in Burlington, Massachusetts. “DoseWise van Philips is de eerste integrale, holistische oplossing waarmee de stralingsdoses van zowel patiënten als medisch personeel kunnen worden beheerd. Met deze oplossing kunnen alle betrokkenen beter worden beschermd, en kunnen we beter voldoen aan de strenge nieuwe normen en regelgeving op het gebied van dosisbeheer.”

Philips zal de DoseWise-oplossing presenteren op stand nr. 6742 tijdens de jaarlijkse conferentie van de Radiological Society of North America (RSNA), die dit jaar van 30 november tot en met 5 december 2014 wordt gehouden in Chicago. Ga naar www.philips.com/rsna en volg @PhilipsHealth voor meer informatie over de activiteiten van Philips op #RSNA14.

Voor meer informatie over de innovatieve beeldvormingssystemen van Philips die zich richten op de gehele zorgketen – van preventie, screening en diagnose tot behandeling, herstel en thuiszorg – kunt u terecht op de Philips-website: www.philips.com/healthcare.

Joost Maltha
Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.