Philips gaat samenwerken met Image Stream Medical voor het uitbreiden van integratieoplossingen voor beeldgeleide minimaal invasieve therapieën

november 30, 2014

Andover, MA en Littleton, MA – Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat het bedrijf een contract heeft getekend met Stream Medical (ISM). Deze nieuwe samenwerking biedt Philips volop mogelijkheden om zijn hybride operatiekamers en interventiekamers uit te breiden met geïntegreerde video- en live-streamingfunctionaliteit. Als onderdeel van de overeenkomst heeft Philips een minderheidsaandeel in ISM verworven. Er zijn geen financiële details bekendgemaakt.

De ontwikkeling naar beeldgeleide minimaal invasieve interventies blijft onverminderd doorzetten. Voor een optimale uitvoering van dergelijke procedures zijn geïntegreerde oplossingen een eerste vereiste. ISM is een toonaangevend leverancier van geavanceerde oplossingen voor het besturen, routeren, vastleggen en beheren van gegevens en beelden in de meest uiteenlopende procedureomgevingen, met inbegrip van hybride suites en interventielaboratoria. Deze samenwerking stelt Philips in staat een volledig pakket integratieoplossingen en bijbehorende adviserende diensten aan te bieden, als aanvulling op de live-beeldgeleide oplossingen, klinische informatica en diensten van Philips. Het gecombineerde Philips/ISM-pakket zal in januari 2015 op de Amerikaanse markt komen.

“Geïntegreerde video- en live-streamingfunctionaliteit is van steeds groter belang geworden voor het verbinden en op afstand samenwerken van clinici, in zowel interventieomgevingen als hybride omgevingen,” stelt Bert van Meurs, General Manager Image Guided Therapy bij Philips. “De samenwerking met Image Stream Medical zal een logisch verlengstuk gaan vormen van onze huidige producten voor beeldgeleide minimaal invasieve therapie. Daardoor zal onze betrokkenheid bij het verbinden van zorg over het gehele zorgtraject verder worden versterkt.”

Beeldgeleide minimaal invasieve therapieën zijn complex en stellen zware technische eisen, zeker als ze in de hybride suite worden uitgevoerd. Ze bieden echter grote voordelen voor de zorg en voor patiënten, doordat ze minder belastend zijn voor de patiënt en de hersteltijden en ziekenhuisopnameduur verkorten. Daarmee dragen ze ook bij tot beperking van de zorgkosten. Er bestaat een duidelijke behoefte aan allesomvattende integratie van realtime-informatie uit alle relevante technologieën voor deze procedures, die daardoor effectiever en gemakkelijker uitvoerbaar worden.

Dankzij deze samenwerking kan Philips zijn succesvolle reeks producten voor interventionele en hybride omgevingen uitbreiden met complete integratie van realtime-informatie binnen en buiten het lab.

Met oplossingen voor audio/video-integratie, informatica-integratie, registratie, streaming en conferencing maakt het ISM-platform al 15 jaar effectievere samenwerkingsomgevingen mogelijk voor het uitvoeren van minimaal invasieve chirurgische procedures. EasySuiteTM, de nieuwste geïntegreerde oplossing van ISM, is speciaal ontworpen om de flexibiliteit van de operatieomgeving, de hybride suite en het interventielab te vergroten. Deze oplossing bevordert bovendien de tevredenheid van medewerkers en de veiligheid van de patiënt en vergemakkelijkt het veilig delen en archiveren van gegevens zowel binnen als buiten het lab, met inbegrip van gegevens voor het Elektronisch Patiëntendossier (EPD).

“Image Stream Medical is zeer verheugd over deze samenwerking met Philips op het gebied van beeldgeleide therapie, als logisch verlengstuk van onze perioperatieve oplossing ,” aldus Eddie Mitchell, CEO bij Image Stream Medical. “ISM biedt een workflowgericht, ziekenhuisbreed platform voor het integreren van chirurgische en procedurele video-informatie. Dat bevordert efficiency, teamwork, samenwerking en educatie. De complexiteit van de hybride suite vereist dit nu eenmaal. Gevolg van de samenwerking met Philips is dat de ISM-oplossingen niet alleen waarde toevoegen voor gebruikers van de hybride suite van Philips, maar ook voor die van interventielaboratoria.”

De bijzondere aandacht die Philips besteedt aan beeldgeleide therapieën vormt een strategische component van de holistische benadering die het bedrijf hanteert bij het verstrekken van zorg door het volledige zorgtraject heen, van gezond leven en preventie tot diagnose, behandeling, herstel en thuiszorg. Philips en ISM zullen hun gezamenlijke oplossingen presenteren op stand 6742 van de Radiological Society of North America Annual Meeting (RSNA), die van 30 november t/m 5 december plaatsvindt in Chicago (Illinois). Ga naar www.philips.com/rsna en volg @PhilipsHealth voor meer informatie over de aanwezigheid van Philips op de RSNA 2014.

Joost Maltha
Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Steve Klink