Philips introduceert oplossing om patiënten te helpen ontspannen tijdens MRI-scans

Ambient Experience-oplossing is speciaal ontworpen om patiënten meer comfort en ontspanning te bieden en kan bijdragen aan efficiëntere werkstromen binnen ziekenhuizen.

november 28, 2014

Andover, Massachusetts, Verenigde StatenKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) presenteert vandaag de Ambient Experience-oplossing, die speciaal is ontworpen om angst en bewegingen te verminderen bij patiënten die een MRI-scan ondergaan. Deze oplossing is de meest recente innovatie binnen het succesvolle Ambient Experience-portfolio van Philips, dat dynamische verlichting, projecties, geluid, interieurontwerp en werkstroomverbeteringen combineert om ziekenhuizen in staat te stellen stimulerende en aangename omgevingen te creëren voor hun patiënten. Philips heeft al 750 Ambient Experience-oplossingen geïnstalleerd over de gehele wereld.

MRI-scans behoren tot de belangrijkste diagnostische hulpmiddelen in de klinische praktijk. Uit onderzoek blijkt dat de nauwe tunnel van de scanner, de beperkte bewegingsvrijheid en de door het apparaat geproduceerde geluiden kunnen leiden tot aanzienlijke angst bij patiënten¹. Om beelden van optimale kwaliteit te verkrijgen, mogen patiënten niet bewegen tijdens de scanprocedure, die ongeveer een uur kan duren. Het lichaam stil houden onder deze omstandigheden kan voor veel patiënten moeilijk en stressvol zijn. Te veel bewegen kan leiden tot beelden van slechte kwaliteit, waardoor er vaak opnieuw een scan moet worden gemaakt. Dit leidt tot hogere kosten en ongemak voor zowel patiënten als medisch personeel. Jarenlang onderzoek en uitgebreide praktische ervaring hebben aangetoond dat bepaalde zintuiglijke prikkels patiënten kunnen afleiden en kalmeren, zodat ze zich beter kunnen concentreren op het stil blijven liggen.

“Moderne beeldvormingsapparatuur mag dan nog zo geavanceerd en effectief zijn, veel mensen die een diagnostische scan moeten ondergaan zijn gespannen en angstig omdat een dergelijke procedure nu eenmaal betekent dat ze mogelijk ernstig ziek zijn”, aldus Gene Saragnese, Executive Vice President en CEO van Philips Imaging Systems. “We hebben onze kennis en ervaring op het gebied van consumentenproducten, verlichting en medische technologie gecombineerd om patiënten een aangenamere ervaring te bieden tijdens hun MRI-scan.”

De Philips-oplossing toont aangename en rustgevende beelden aan de patiënt vanaf het moment dat hij of zij de tunnel van de scanner ingaat (het moment waarop mensen gemiddeld het meest angstig zijn) tot aan de afronding van de procedure. Patiënten kunnen via een hoofdtelefoon ook luisteren naar muziek en andere geluiden. De rustgevende beelden en geluiden kunnen de patiënt tijdens de scan helpen te ontspannen en stil te blijven liggen.

“Deze Philips-oplossing helpt ons om optimale kwaliteit te realiseren op het gebied van beeldvorming, zorgverlening en service, en daar hebben onze patiënten veel baat bij”, aldus Michel Nemery, hoofdarts van de afdeling radiologie van Herlev University Hospital in Denemarken. “Sinds de installatie van de Ambient Experience-oplossing melden onze patiënten dat ze aanzienlijk minder angstig zijn. Bovendien is de mate van tevredenheid toegenomen onder zowel patiënten als medisch personeel.”

Naarmate mensen meer toegang krijgen tot informatie ontstaat er een nieuwe generatie patiënten die goed op de hoogte is van hun ziekte of aandoening en de mogelijke behandelingen. Daarom willen deze patiënten meer invloed hebben op waar en hoe zij behandeld worden. Om aan deze wensen te voldoen, stellen ziekenhuizen steeds meer de mens centraal. Zorgen voor een omgeving en een beleving die patiënten helpt om door een moeilijke periode in hun leven heen te komen, is één manier waarop ziekenhuizen dat doel kunnen realiseren.

De nieuwe oplossing is de meest recente aanwinst in het portfolio Ambient Experience-oplossingen voor MRI-scanners, en is verkrijgbaar voor zowel Ingenia- als Achieva-systemen.

Philips zal de oplossing presenteren op stand nr. 6742 tijdens de jaarlijkse conferentie van de Radiological Society of North America (RSNA), die dit jaar van 30 november tot en met 5 december in Chicago wordt gehouden. Bezoekers kunnen de nieuwe oplossing hier zelf ervaren. Ga naar www.philips.com/rsna en volg @PhilipsHealth voor meer informatie over de activiteiten van Philips tijdens #RSNA14.

Voor meer informatie over de innovatieve beeldvormingssystemen van Philips die zich richten op de gehele zorgketen – van preventie, screening en diagnose tot behandeling, herstel en welzijn – kunt u terecht op de Philips-website: www.philips.com/healthcare.

¹ Van Minde D, Klaming L, Weda H. Pinpointing Moments of High Anxiety During an MRI Examination. International Journal of Behavioral Medicine 2013, DOI 10.1007/s12529-013-9339-5

Joost Maltha
Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.