Philips zet volgende stap in ‘circulaire economie’ binnen de gezondheidszorg en neemt nieuwe fabriek in gebruik voor volledig gereviseerde medische systemen

november 13, 2014

• Nieuwe fabriek in Best maakt gebruik van de nieuwste technieken voor volledige revisie van gebruikte diagnostische en interventionele  beeldvormingssystemen
  • Doordat er al in de ontwerpfase van nieuwe systemen rekening wordt gehouden met hergebruik wordt de levensduur van apparatuur verlengd en stijgt de restwaarde, waardoor de milieu- en financiële voordelen van de circulaire economie voor de gezondheidszorg verder worden vergroot

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) neemt vandaag in Best officieel een nieuwe fabriek in gebruik voor het volledig reviseren en naar de huidige standaarden brengen van gebruikte medische beeldvormingssystemen. De onderneming zet hiermee een nieuwe stap om de financiële en milieuvoordelen van de ‘circulaire economie’ naar de gezondheidszorg te brengen.

De nieuwe fabriek in Best richt zich op de revisie van röntgensystemen, MRI- en CT-scanners en interventionele röntgensystemen voor het Diamond Select-programma van Philips. Via dit programma wordt gebruikte apparatuur omgebouwd tot ‘als nieuwe’ systemen met volledige garantie. Door onderdelen te vervangen en de software bij te werken met de nieuwste releases worden de systemen aangepast aan de huidige behoeften van klanten.

Met de opening van de nieuwe fabriek in Best wordt de business van gereviseerde gebruikte systemen, ook wel refurbished systemen genoemd, een integraal onderdeel van Philips’ R&D en productielocatie in Best, waar men zich richt op innovaties voor de wereldwijde gezondheidszorgmarkt. De samenwerking tussen de ontwerp- en productieafdeling voor nieuwe systemen met de afdeling voor refurbished systemen kan zo verder worden geoptimaliseerd. In de ontwerp- en ontwikkelingsfase zal sterke nadruk liggen op hergebruik  van zo veel mogelijk componenten na het einde van de aanvankelijke levensduur van een apparaat. Dit is een essentieel aspect van het concept van de ‘circulaire economie’.

“Bij Philips zijn we onze bedrijfsvoering en onze waardeketens van toeleverancier tot eindgebruiker fundamenteel aan het herontwerpen,” zegt Frans van Houten, CEO van Philips. “De nieuwe faciliteit voor volledig gereviseerde systemen ondersteunt onze de ambitie om onze klanten te ondersteunen met innovatie dienstverleningsmodellen waarbij je de functionaliteit en voordelen van producten verkoopt in plaats van de producten zelf. Zo kunnen we zorgen voor een langere gebruiksduur en gesloten kringlopen door middel van revisie en het hergebruik van onderdelen. Daarmee kunnen we de wereldwijde economie verder op weg helpen naar duurzame groei op de lange termijn.”

Binnen de gezondheidszorg worden momenteel de eerste stappen gezet op weg naar een circulaire economie. In de komende jaren wordt dan ook een gestaag groeiende vraag naar gereviseerde systemen verwacht. Philips is al in 1989 begonnen met het reviseren van medische beeldvormingssystemen en is daardoor uitgegroeid tot een van de toonaangevende spelers in dit segment. De nieuwe fabriek in Best en twee vergelijkbare faciliteiten in de Verenigde Staten waar ook echografiesystemen en PET-systemen tot ‘als nieuw’ worden gereviseerd, bedienen een wereldwijd groep klanten die steeds groter wordt.

Een gebruikte CT-scanner wordt volledig gereviseerd in de nieuwe Philips fabriek voor ‘refurbished’ systemen in Best

De nieuwe Philips fabriek voor gereviseerde gebruikte medische systemen heeft een eigen spuiterij. De gereviseerde systemen krijgen een nieuw uiterlijk zodat ze er niet alleen ‘als nieuw’ uitzien maar ook passen in het huidige productportfolio van Philips

Eeva Raaijmakers
Group Communications