Philips presenteert AURA tijdens GLOW NEXT

Nieuwe interactieve lichtvorm reageert op invloeden uit de omgeving

november 8, 2014

Eindhoven - Philips presenteert een nieuwe interactieve lichtvorm ‘Aura’ tijdens GLOW NEXT, dat plaatsvindt van 8-15 november as. in Eindhoven. Deze interactieve lichtinstallatie reageert op invloeden uit de omgeving, zoals geluid en beweging. De installatie werkt met een webcam die is verbonden met een bolle, zonvormige armatuur en vangt kleuren, bewegingen en geluiden op waarna ze op een dynamische manier worden gereflecteerd. Dankzij de kracht van LED-verlichting en digitaal geluid kan Aura reageren op situaties en gelegenheden en zo de sfeer beïnvloeden. Aura is te zien op het Ketelplein op Strijp S in Eindhoven.

Aura lijkt vloeibaar te worden als hij vorm geeft aan verschuivingen en voortdurend van klankkleur verandert. Aura reageert tevens op de aanwezigheid van mensen en wordt daardoor een intuïtieve ervaring, deels als muziekinstrument, deels als emotionele reactie. De lichtinstallatie verkent de mogelijkheden van licht en geluid en hoe deze passen bij de behoefte van mensen aan ‘Dwellbeing’. Paul Thursfield, Creative Director bij Philips verklaart: “Het woord ‘dwellbeing’ beschrijft de momenten waarop mensen zich gewoon lekker willen ontspannen”.

Aura is een uniek en experimenteel ontwerp dat is gecreëerd in het kader van de rol van licht en geluid in het leven van alledag. Tevens is het een experiment dat de mogelijkheden van stedelijke verfraaiing en interactie onderzoekt. Thema’s die momenteel erg actueel zijn bij steden die hun identiteit willen versterken en de lokale economie willen stimuleren. Een concept als Aura kan een invulling geven aan die behoefte van steden.

Ontwerpers
Ontwerpers van de ‘Aura’ lichtvorm zijn Paul Thursfield, Creative Director bij Philips Group Innovation en Simon Rycroft, stagiaire van het Goldsmith College die momenteel zijn masterstudie in interaction design afrondt. Beiden geloven dat toekomstige slimme ruimten niet alleen het gevolg zijn van technologische innovatie, maar ook van het begrijpen van de behoeften en ervaringen van mensen. Volgens het tweetal moeten onze leefomgevingen meer van onszelf weerspiegelen, waardoor ruimten ontstaan die voor ons zorgen, die ons kracht geven en ons inspireren.

Over GLOW NEXT
Op Strijp-S wordt een verzameling lichtkunst gepresenteerd onder de naam GLOW NEXT. GLOW biedt niet alleen een andere kijk op heden en verleden, maar ook een vergezicht als het om de toekomst gaat. GLOW NEXT op Strijp-S biedt een platform voor innovatieve en experimentele lichtkunst, maar ook voor lichttoepassingen die een maatschappelijke betrokkenheid tonen. Ook op GLOW NEXT kunnen bezoekers een wandelroute langs de verschillende lichtobjecten volgen.

#FavoGlow
Bezoekers van Glow & Glow Next worden bovendien door Philips uitgenodigd om hun mooiste foto’s van het evenement in te sturen met hashtag #FavoGlow. De winnaar van de mooiste Glowfoto wint een Philips Hue verlichtingset.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Renée de Bruin
External Communications Manager, Lighting
Philips Electronics Nederland B.V
Renee.de.bruin@philips.com .

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.    .