Rijksmuseum-campagne Philips bekroond met Global SABRE Award

‘Nieuw licht op oude meesters’ in top 50 van ’s werelds beste PR-programma’s

oktober 30, 2014

Amsterdam – Tijdens het galadiner van de Global SABRE Awards in het Amerikaanse Miami ontvingen Philips en OneVoiceConnect* een Global SABRE Award in de categorie Consumer Electronics. New Light on Old Masters (Nieuw licht op oude meesters) werd uit meer dan 5000 inzendingen gekozen tot een van de 50 meest geslaagde PR-campagnes van het afgelopen jaar.

Als een van de hoofdpartners bij de renovatie van het Rijksmuseum werkte Philips intensief met het museum samen aan het lichtontwerp, waarbij de beleving van de bezoeker en de conservering van de kunstwerken centraal stonden. Het vernieuwde Rijksmuseum opende zijn deuren in april 2013 met een volledig nieuwe presentatie van de collectie, met als hoogtepunten werken van Hollandse Meesters als Rembrandt en Vermeer. Het hele museum – de kunstwerken, de publieksruimtes en de gevelverlichting – wordt verlicht door LED-verlichting van Philips.

Philips hanteerde een outside-in communicatiebenadering, nauw samenwerkend met de experts en ontwerpers van het Rijksmuseum, die als ambassadeurs een open dialoog over LED-verlichting in musea startten. Belangstellenden uit de museumwereld konden zelf het effect van de nieuwe verlichting op de kunstwerken zien en ervaren tijdens speciaal georganiseerde rondleidingen door de lichtontwerpers. Het belang van museumverlichting werd online tot leven gebracht met behulp van uiteenlopende vormen van aansprekende content. De campagne resulteerde in prominente aandacht in online en offline media-conversaties, terwijl meer dan 25 musea over de hele wereld hun interesse kenbaar maakten voor de LED-verlichtingsoplossing die Philips in het Rijksmuseum toepaste.

De campagne oogstte eerder dit jaar al een EMEA SABRE Award en in 2013 een European Excellence Award.

*FleishmanHillard werkt voor Philips als bureau binnen het wereldwijde Omnicom consortium OneVoiceConnect.

+ Video: An introduction to the new-look Rijksmuseum

Meer over de Global SABRE Awards:
+ Global SABRE Awards: World's 50 Best PR Programs To Be Honored In Miami

Global SABRE Award

Infographic Rijksmuseum

Charlotte Burgers
OneVoiceConncect/FleishmanHillard
charlotte.burgers@fleishman.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.