Samenwerking Philips en Medical Credit Fund geeft Afrikaanse klinieken toegang tot financiering medische apparatuur

Nieuwe partnership moet toegankelijkheid en kwaliteit van zorg in Afrika verbeteren

oktober 17, 2014

Amsterdam, Nederland - Koninklijke Philips N.V. en het Medical Credit Fund, een onderdeel van de PharmAccess Group, hebben vandaag een samenwerking aangekondigd om de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg in Afrika te verbeteren. Samen gaan zij de grote groep van kleine en middelgrote private klinieken in Afrika toegang bieden tot financiering voor innovatieve medische technologie van Philips. Zo krijgen klinieken de kans om de kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren en uit te breiden en krijgen meer mensen toegang tot goede zorg.

De meeste kleine en middelgrote private klinieken in Afrika komen niet in aanmerking voor een lening bij de bank vanwege de hoge investeringsrisico’s. Hierdoor zijn zij niet in staat om bijvoorbeeld medische apparatuur aan te schaffen. Ook is het vaak niet mogelijk benodigde renovaties uit te voeren of om gekwalificeerd personeel aan te nemen. Dit terwijl dit soort klinieken ruim de helft van het aantal patiënten bedient, waaronder vooral patiënten uit de lagere inkomensgroepen. Het Medical Credit Fund is een Nederlands fonds dat in nauwe samenwerking met Afrikaanse banken betaalbare kredieten in lokale valuta verstrekt aan deze klinieken. Deze kredieten worden gecombineerd met managementtrainingen en kwaliteit verbeterprogramma’s die in samenwerking met partners in de regio worden opgezet en uitgevoerd.

Iedere dag sterven ongeveer achthonderd vrouwen door complicaties tijdens de zwangerschap of bevalling¹. Veel van deze problemen kunnen worden voorkomen als ze op tijd worden opgemerkt. Door de samenwerking tussen Philips en Medical Credit Fund zullen bijvoorbeeld vroedvrouwen kunnen beschikken over mobiele echografie apparatuur waarmee relatief eenvoudig maar zeer belangrijk zwangerschapsonderzoek kan worden gedaan. Ook kunnen ze met diezelfde systemen naar verder afgelegen dorpen toegaan om vrouwen op locatie te screenen. De klinieken zullen daarnaast kunnen beschikken over patiëntbewaking en röntgensystemen voor onderzoek en behandeling van patiënten.

Minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) vindt het van groot belang dat mensen in Afrika toegang krijgen tot goede zorg. Daarom draagt Nederland via ontwikkelingsbank FMO ook bij aan het Medical Credit Fund. Financiering van nieuwe gezondheidstechnologieën is hierbij belangrijk. “De samenwerking tussen het Medical Credit Fund en Philips laat goed zien dat hulp en handel elkaar kunnen versterken. Door samen op te trekken kunnen deze partijen een grotere bijdrage leveren aan het verbeteren van de gezondheidszorg in Afrika’, aldus Ploumen.

Monique Dolfing-Vogelenzang, Managing Director Medical Credit Fund:
“Wat we zien is dat klinieken een lening vaak gebruiken om te investeren in medische apparatuur. Het is daarom van groot belang dat er kwalitatief goede, op de omstandigheden toegesneden apparatuur op de markt beschikbaar komt. Philips kan met haar kennis van de Afrikaanse markt duurzame en vernieuwende producten leveren die hieraan voldoen en zo de kwaliteit van de zorg structureel verbeteren.”

“Philips wil een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de zorg in Afrika met innovatieve oplossingen die nauw aansluiten op de lokale behoeften. We zien dat veel klinieken op het continent graag zouden investeren in nieuwe medische technologie, maar moeite hebben met de financiering. Met deze samenwerking stellen we hen in staat een hoge kwaliteit zorg toegankelijk te maken voor een grote groep mensen die zorg nodig heeft. Gelijkertijd is het een volgende stap om onze activiteiten in Afrika verder uit te bouwen,” zei Peter van de Ven, General Manager van Philips Healthcare Africa.

Het Medical Credit Fund werkt op basis van het internationale kwaliteitskeurmerk SafeCare: medische standaarden in combinatie met een verbeterprogramma dat klinieken helpt niet alleen de kwaliteit maar ook de veiligheid van hun zorg te verhogen. Door de integrale aanpak van kredietverstrekking, training en verbeterprogramma’s bevordert het Medical Credit Fund het vertrouwen in de klinieken bij zowel patiënten als financiële instellingen en bouwt het mee aan goed functionerende gezondheidssystemen in sub-Sahara Afrika.

Het partnership betreft in eerste instantie de landen waar het Medical Credit Fund nu actief is, Ghana, Kenya, Nigeria, en Tanzania. Het Medical Credit Fund heeft tot op heden meer dan 6 miljoen dollar aan Afrikaanse klinieken verstrekt, met een terugbetalingspercentage van meer dan 97%. Met deze leningen werken al meer dan 500 klinieken aan het verbeteren van de kwaliteit van hun gezondheidszorg.

¹ WHO - http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs348/en/

Download

“De samenwerking tussen het Medical Credit Fund en Philips laat goed zien dat hulp en handel elkaar kunnen versterken,” zo stelt Minister Lilianne Ploumen Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
VLNR: Monique Dolfing-Vogelenzang, Managing Director Medical Credit Fund, Minister Ploumen, Marc Bakker, Philips Healthcare Africa.

Voor meer informatie:

Joost Maltha
Philips Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com

Charlotte Wagenaar
PharmAccess / Medical Credit Fund
Tel. +31 6 34 99 56 16
E-mail: c.wagenaar@pharmaccess.org

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 113.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Medical Credit Fund

Het Medical Credit Fund is onderdeel van de PharmAccess Group en faciliteert het verstrekken van leningen en trainingen door lokale partners aan kleine en middelgrote klinieken in Afrika. Het Medical Credit Fund is opgericht in 2009. De Nederlandse overheid heeft via FMO bijgedragen onder andere door een garantieverstrekking en door financiering van technische assistentie. Het Medical Credit Fund is een uniek fonds dat bestaat uit een combinatie van eigen en vreemd vermogen voor het verstrekken van de leningen en opvangen van de valuta risico’s en subsidies voor het verzorgen van trainingen en ondersteuning aan de klinieken. Deelnemers in het fonds zijn onder meer Overseas Private Investment Corporation (OPIC), Bill & Melinda Gates Foundation, Calvert Foundation, Soros Economic Development Fund en Deutsche Bank Americas Foundation, en Nederlandse particulieren (via De Grote Onderneming en het Aids Fonds). In 2010 ontving het Nederlandse fonds uit handen van president Obama een prijs van de G20 (SME Finance Challenge). In 2014 werd het onderscheiden met een tweede plek in de SME Finance Innovation Award en kreeg het de OPIC Impact Award in de categorie Access to Finance. www.medicalcreditfund.org