Philips verkrijgt toestemming van FDA om eerste klinische applicaties voor nieuw digitaal gezondheidsplatform op de markt te brengen

oktober 1, 2014

Andover, Massachusetts, Verenigde StatenKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat de Amerikaanse Food & Drug Administration (FDA) op grond van artikel 510 lid k van de Food, Drug & Cosmetic Act toestemming heeft verleend om de Philips-applicaties eCareCoordinator en eCareCompanion op de markt te brengen. eCareCoordinator en eCareCompanion maken deel uit van het ‘Hospital to Home’-pakket telezorgprogramma’s van Philips. Beide applicaties zijn gericht op patiëntenzorg in de thuisomgeving, en komen als de eerste klinische applicaties beschikbaar op het in samenwerking met Salesforce.com ontwikkelde cloud-platform voor digitale gezondheidszorg, dat Philips eerder dit jaar heeft aangekondigd. De eCareCoordinator- en eCareCompanion-applicaties zullen worden gedemonstreerd tijdens de Dreamforce-conferentie, die dit jaar van 13 tot 16 oktober zal plaatsvinden in San Francisco.

“We zijn blij met de FDA-goedkeuring voor de eCareCoordinator en eCareCompanion. Dit is een eerste belangrijke stap op weg naar de verwezenlijking van onze visie: een digitaal gezondheidsplatform dat gegevens naadloos integreert om de zorgverlening aan patiënten te transformeren”, aldus Jeroen Tas, CEO van Philips Healthcare Informatics Solutions & Services. “Deze applicaties komen tegemoet aan de behoeften van zowel zorgverleners als patiënten. Zorgverleners krijgen betere toegang tot patiëntgegevens en kunnen deze informatie gemakkelijker analyseren, terwijl patiënten in staat worden gesteld om de regie te nemen over hun eigen gezondheid, met rechtstreekse toegang tot zorgteams. Dit leidt tot betere inzichten in de toestand van de patiënt, zodat de zorgverlening op een meer doelmatige en kosteneffectieve wijze kan plaatsvinden voor betere zorgresultaten.”

De zorg- en consumentenproducten van Philips bestrijken het gehele spectrum van de gezondheidszorg – van het ziekenhuis tot de thuisomgeving – en bieden oplossingen voor gezond leven, preventie, diagnose, behandeling, herstel en thuiszorg. Zowel eCare Coordinator als eCare Companion maken deel uit van eTrAC (Transition to Ambulatory Care), een Philips-programma dat zorgverleners wil helpen bij het terugdringen van de zorgkosten en het aantal heropnames. Het programma is gericht op effectieve thuiszorg voor chronisch zieke patiënten. Philips brengt zorgverleners in contact met patiënten die de overgang maken van het ziekenhuis naar de ambulante zorg. Zo kunnen zorgverleners patiënten op afstand in de gaten te houden en beter bepalen wie prioriteit moet krijgen voor een ingreep.

eCareCoordinator biedt zorgverleners dagelijkse updates over elke patiënt, zodat zij patiënten kunnen prioriteren en zorgplannen kunnen aanpassen of zo nodig kunnen ingrijpen. De applicatie biedt zorgverleners toegang tot verschillende informatiebronnen: actuele, objectieve gezondheidsgegevens (zoals vitale functies, bloeddruk en gewicht); subjectieve antwoorden die worden verzameld met behulp van vragenlijsten; en de informatie-uitwisseling tussen leden van het zorgteam over de toestand van de patiënt.

De eCareCompanion-applicatie functioneert als ‘portaal’ voor patiënten en stimuleert zo hun betrokkenheid en eigen bijdrage. Patiënten krjgen via hun tablet toegang tot de gepersonaliseerde applicatie, waarna ze antwoord kunnen geven op vragen over hun gezondheid en medische gegevens kunnen invoeren om in contact te blijven met de leden van het zorgteam. eCareCompanion kan verbinding maken met medische apparaten zoals weegschalen, oxymeters, bloeddrukmeters en afgifte-apparaten, zodat er meer inzicht kan worden verkregen in de gezondheid van de patiënt. De applicatie herinnert patiënten er tevens aan dat zij bepaalde van tevoren vastgestelde taken moeten uitvoeren, zoals het innemen van medicatie. Dit bevordert de therapietrouw en leidt tot betere zorgresultaten.

De twee applicaties ondersteunen nieuwe thuiszorgmodellen, zoals het proefprogramma van Banner Health, een toonaangevende ‘Accountable Care Organization’ in de Amerikaanse staat Arizona. Philips gaat een vergelijkbaar programma opzetten in samenwerking met Henry Ford Health System in Michigan, een van de grootste geïntegreerde zorgverleningsorganisaties van Amerika.

“Ons zorgstelsel moet zich aanpassen aan de behoeften van een snel vergrijzende bevolking, terwijl we tegelijkertijd de kosten binnen de perken moeten houden. Digitale gezondheidszorg kan ons helpen bij het verbeteren van de zorgverlening aan patiënten en hun kwaliteit van leven”, aldus dr. Hargobind Khurana, Medical Director bij Banner Telehealth. “We willen deze twee nieuwe applicaties graag integreren in ons programma voor zorgverlening op afstand, zodat onze patiënten en medewerkers samen kunnen werken aan een voorspoediger herstel in de thuisomgeving.”

Voor meer informatie over alle Philips-programma’s voor zorgverlening op afstand kunt u terecht op www.hospitaltohome.philips.com. Op #DF14 vindt u het laatste nieuws over de deelname van @PhilipsHealth en @Philips aan de Dreamforce-conferentie in San Francisco.

Voor meer informatie neem contact op met:

Joost Maltha
Philips Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com .

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 113.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.  .