Nieuwe expositie in Philips museum, ‘75 jaar Philips shavers’

september 4, 2014

In 1939 begon Philips met de productie van scheerapparaten. Daarmee zette de onderneming de eerste stappen op weg naar producten voor persoonlijke verzorging. Aanvankelijk zag de toenmalige Philips-directie weinig in een ‘kappersartikel’. Maar na een scheerbeurt met een prototype ging het licht op groen. En met succes! Het apparaat, uitgevonden door de Philips’ ingenieur Alexandre Horowitz, groeide in de loop der jaren uit tot een van de meest succesvolle producten van Philips. Inmiddels zijn er wereldwijd circa zeshonderd miljoen shavers verkocht en meer dan twee miljard scheerhoofden geproduceerd. Aan de basis van dit succes lagen talrijke innovaties, aansprekend design, kwalitatief hoogstaande productie en uitgekiende marketing.

Stormachtige groei
De eerste apparaten werden in Eindhoven ontwikkeld en geproduceerd op het complex Strijp S. Het grote succes kwam in de jaren vijftig, toen Philips de Europese en Amerikaanse markt veroverde. Door de stormachtige groei verhuisde de productie in 1950 naar Drachten. Tegenwoordig bevindt zich in Drachten nog steeds hét productie- en innovatiecentrum, terwijl marketing en design vanuit Amsterdam plaatsvindt.

100 jaar Philips uitvindingen
Het Philips museum staat dit jaar voornamelijk in het teken van het honderdjarig bestaan van Philips Research. Philips heeft vele uitvindingen op zijn naam staan om trots op te zijn. In het Philips museum vinden diverse activiteiten omtrent dit thema plaats. In juni is ook Mission Eureka, het innovatieve en interactieve spel over 100 jaar Philips uitvindingen, dat op een iPad gespeeld wordt, in het museum gelanceerd.

Expositie
De expositie ’75 jaar Philips shavers’ is te bezichtigen in het Philips museum van 10 oktober 2014 t/m 4 januari 2015.

Proefscheren demo Philishaver

Philishave reclame poster

Voor meer informatie neem contact op met:

Mark Grispen

Manager Communications Philips museum
Mob: +31 6 217 016 07
E-mail: mark.grispen@philips.com

www.philips-museum.com

www.facebook.com/philipsmuseum

Over Philips museum

Het Philips museum is het museum van Koninklijke Philips N.V.. Gevestigd in de eerste gloeilampenfabriek van Philips in het centrum van Eindhoven. De tentoonstelling in het museum neemt de bezoekers mee op de reis door het Philips verhaal. Een verhaal over innovaties en ambitieus ondernemerschap. Vanaf de start van de onderneming in 1891 tot en met de innovaties van morgen. Meer informatie is te vinden op: www.philips-museum.com.  .