Eenderde van huidige Nederlandse ouders heeft het gevoel te falen als ouder door tijdgebrek, wijst Philips AVENT onderzoek uit

Ouderschap verandert maar clichés blijven overeind

augustus 27, 2014

Eindhoven – Het 30-jarig jubileum was voor Philips AVENT een mooie aanleiding om te kijken hoe het ouderschap de afgelopen 30 jaar is veranderd en hoe ouders van toen en nu hun periode als kersverse ouder hebben ervaren. Terwijl nieuwe productinnovaties de zorg voor de baby makkelijker hebben gemaakt in de afgelopen jaren, hebben de toenemende werkdruk en sociale verplichtingen het hebben van een gezin juist moeilijker gemaakt. Maar sommige clichés zijn van alle tijden.

Vroeger was het makkelijker
Ook al hadden ouders vroeger minder hulp van hun eigen ouders bij de opvoeding van hun kinderen dan jonge ouders nu (51%); zestig procent van de oudere generatie ouders geeft aan dat zij het 30 jaar geleden makkelijker hadden dan ouders van nu. Van de onderzochte jonge generatie ouders denkt bijna een derde (27%) dat het ouderschap vroeger makkelijker was. Ook eenderde van de huidige jonge ouders heeft het gevoel niet voldoende tijd te hebben om de ouder te zijn die ze willen zijn en heeft zorgen over het combineren van goed ouderschap met hun carrière. Beide generaties zijn het echter met elkaar eens dat productinnovaties positief hebben bijgedragen aan de zorg voor het gezin.

De clichés
Sommige gewoontes in het leven van ouders veranderen echter nooit, onafhankelijk van generatie. Een kersverse ouder verveelt vrienden met babypraat (76%), praat met vreemden over poep en borsten (60%), maakt malle geluidjes tegen hun baby (48%) en likt een speen af om hem vervolgens aan hun baby terug te geven (7 %). En moeders verlaten ineens hun huis zonder make-up (56%). Zaken waarvan ouders nooit verwacht hadden dit ooit te doen.

Borstvoeding van papa
Door de jaren heen is de rol van vaders in de zorg voor kinderen steeds groter geworden. Zo staat een meerderheid van de huidige jonge vaders (56%) ’s nachts op voor de baby en sinds de borstkolf bestaat is het ook voor vaders mogelijk om afgekolfde borstvoeding te geven. Vandaag de dag geeft ruim de helft van de vaders (56%) de fles terwijl dit 30 jaar geleden nog niet een derde (23%) was.

Beide generaties zijn ervan overtuigd dat innovatieve producten zoals slimme, app-aangestuurde babyfoons de zorg voor kinderen nog verder zal ondersteunen. Zo denkt 28 procent dat ouders in de toekomst nog beter in de gaten kunnen houden hoe het met hun baby gaat. En moeders (47%) geven aan dat het door een verbeterd comfort, gemak en design van de borstkolf nog langer mogelijk is om borstvoeding te blijven geven.

Philips AVENT werkt al 30 jaar nauw samen met zorgverleners en jonge ouders bij de ontwikkeling van een uitgebreid aanbod van ‘eerste’ producten en begrijpt als geen ander hoe belangrijk het voor jonge ouders is om vanaf het begin de beste keuzes voor hun baby te maken. In september 2014 introduceert Philips AVENT wederom een aantal nieuwe producten zoals een mini-fopspeen voor de allerkleinsten, een ‘Anti-lek’-tuitbeker met speciaal vacuümventiel en een vernieuwde flessenwarmer.

Kijk op Philips AVENT voor meer informatie.

In opdracht van Philips, onderzocht Direct Research hoe het ouderschap in de afgelopen 30 jaar is veranderd. Het onderzoek vond plaats in augustus 2014 en werd gehouden onder 1205 Nederlandse ouders, verdeeld in 50% mannen en 50% vrouwen. Het volledige onderzoek is ter inzage beschikbaar. Gelieve hiervoor contact op te nemen met de PR-afdeling van Philips.

Saskia Maas
Senior Manager Public Relations, Philips Consumer Lifestyle
E-mail: saskia.maas@philips.com
Tel: 06- 53408194

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 112.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.