Accenture en Philips kondigen proof of concept aan om ALS-patiënten meer controle over hun leven te geven via spraak, ogen en hersencommando’s


Software verbindt Emotiv Insight Brainware met een draagbaar display en stelt gebruikers in staat Philips HUE verlichting, SmartTV en Lifeline producten te bedienen

augustus 5, 2014

Eindhoven, Amsterdam – Koninklijke Philips en Accenture hebben proof of concept software ontwikkeld die patiënten met ALS (Amyotrofische Lateraal Sclerose of Lou Gehrig’s disease) en andere neurodegeneratieve aandoeningen meer onafhankelijkheid zou kunnen bieden.
 
Naar schatting leven momenteel wereldwijd zo’n 400.000 mensen met ALS, waarvan ongeveer 1500 in Nederland. ALS is een zeer ernstige aandoening van het zenuwstelsel, waardoor de zenuwcellen in het ruggenmerg en de hersenen langzaam afsterven. Het uitvallen van de ademhalingsspieren is meestal de oorzaak van het overlijden van iemand met ALS. De gemiddelde levensverwachting van een ALS-patiënt is slechts drie tot vijf jaar. De exacte oorzaak van ALS is nog niet bekend. Evenmin bestaan er medicijnen die de ziekte kunnen stoppen of genezen. Patiënten kunnen in een later stadium van de ziekte volledig verlamd raken, terwijl ze wel hun volledige hersenfunctie behouden.
 
 
 
“Dit concept onderstreept hoe snel mensen, apparatuur, data en technologie buiten de muren van het ziekenhuis kunnen samenkomen. Dit kan er aan bijdragen dat de kwaliteit van leven voor patiënten, ongeacht het stadium van hun ziekte, in potentie geholpen wordt te verbeteren”, zegt Jeroen Tas, CEO van Healthcare Informatics Solutions and Service bij Philips. “Philips werkt nauw samen met innovatieve technologiepartners zoals Accenture om nieuwe wearable- en sensoroplossingen te ontwikkelen die het leven van mensen kunnen veranderen en een gezondere toekomst kunnen creëren.”
 
Hoe het werkt 
Wanneer een wearable display en de Emotiv Insight Brainware die EEG hersengolven registreert, zijn verbonden met een tablet, zijn ALS patiënten in staat om met hersencommando’s Philips producten te besturen. Die producten betreffen de Philips SmartTV (met TP Vision), Philips slimme HUE verlichting en de Philips Lifeline medische alarmeringsdienst,. Via de tablet kunnen de producten ook worden bestuurd door oog- en stemcommando’s te gebruiken. Op die manier zouden patiënten voorgeconfigureerde boodschappen kunnen communiceren, om medische assistentie kunnen vragen en een televisie of verlichting kunnen bedienen. Accenture en Philips hebben de software ontwikkeld die zorgt voor de integratie en interactie tussen deze verschillende technologieën.
 
De proof of concept applicatie laat zien hoe bestaande technologie kan worden toegepast ten behoeve van de levenskwaliteit van ALS patiënten. Wanneer patiënten de controle over hun spieren en ogen verliezen, kunnen ze de Philips producten in hun thuisomgeving met behulp van hun hersenen toch effectief bedienen. Met de Emotiv technologie kunnen sensoren in de headset elektrische hersensignalen opvangen en de gedachten, gevoelens en gezichtsuitdrukkingen van gebruikers identificeren. De draagbare display zorgt voor visuele feedback aan de gebruiker die de patiënt in staat stelt door het applicatiemenu te navigeren.
 
De Accenture Technology Labs in San Jose, Californië ontwikkelde in samenwerking met het Philips Digital Accelerator Lab in Nederland, de software die de verbinding maakt en interacteert met de Emotiv Insight Brainware en de wearable display. Fjord, een design adviesbureau dat Accenture een jaar geleden overnam, ontwierp de gebruikersinterface van de display.
 
“Deze proof of concept maakt de potentie van draagbare technologie op een krachtige, nieuwe manier duidelijk. Met behulp van digitale innovatie kunnen mensen met ernstige ziekten en mobiliteitsbeperkingen een stukje controle op hun leven terug pakken”, aldus Paul Daugherty, Chief Technology Officer bij Accenture. “Door samenwerkingen zoals deze willen we het leven van mensen met gezondheidsproblemen helpen verbeteren.”
 
“Het is onze missie om de kwaliteit van zorg en leven van mensen met ALS te vergroten. We zijn zeer enthousiast over de potentie van dit concept omdat het mensen met ALS meer onafhankelijkheid kan bieden en daarbij de kwaliteit van het leven vergroten. Zeker nu er nog intensief gewerkt wordt aan een effectieve behandeling”, zegt Ineke Zaal, woordvoerder van Stichting ALS Nederland.
 
Bezoek voor meer informatie over de proof of concept applicatie voor het besturen van Philips connected technologieen met behulp van hersencommando’s:
http://www.philips.com/braincommand 
 
En neem deel aan de LinkedIn conversatie met Philips Innovations in Health Group.
Proof of concept - Infographic

Proof of concept - Infographic

Proof of concept

Proof of concept

Proof of concept

Proof of concept

Proof of concept

Proof of concept

Voor meer informatie:

Joost Maltha 
Woordvoerder / Senior Communications Manager Philips Healthcare Benelux
E-mail : joost.maltha@philips.com 
Tel. : 06 10 55 8116

Charles Hartley 
Accenture
E-mail: Charles.hartley@accenture.com 
Tel.: 973-590-9920

Anja van Beijnum 
Press Manager
E-mail: anja.van.beijnum@accenture.com 
Tel.: 020-4938383
.

Over Koninklijke Philips Electronics N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 112.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum  .

Over Accenture

Accenture is een bedrijf dat zich wereldwijd bezig houdt met management consulting, technology services en outsourcing. We hebben ongeveer 293.000 mensen in dienst die klanten bedienen in meer dan 120 landen. Wij werken met onze klanten samen om hen te helpen high-performance organisaties en overheden te worden. Dit doen we door een combinatie van bewezen ervaring en uitgebreide vaardigheden in alle industrieën en bedrijfsfuncties. Daarnaast doen we diepgaand onderzoek onder de meest succesvolle bedrijven in de wereld. De mondiale omzet over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2013, bedroeg 28,6 miljard Amerikaanse dollar. Kijk voor meer informatie op www.accenture.nl  .

Over Emotiv

Emotiv is een bioinformatica bedrijf dat een uniek platform voor hersenonderzoek op basis van crowdsourcing biedt. Emotiv benut cloud computing, big data en mobiele technologie om waardevolle persoonlijke inzichten te leveren en wereldwijd hersenonderzoek te versnellen..