‘Light at the Museum’: onderzoek van Philips toont aan dat 7 van de 10 mensen via hun smartphone tijdens museumbezoek informatie willen ontvangen over tentoonstellingen


Pilotproject voor mobiele apps met 'connected' verlichting in Nederlands museum zou als voorbeeld kunnen dienen voor museums, ziekenhuizen en supermarkten van de toekomst

juli 30, 2014

Amsterdam, Nederland – Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), de wereldwijde marktleider in verlichting, maakte vandaag nieuwe resultaten bekend van een bezoekersonderzoek dat is uitgevoerd samen met het Boerhaave Museum in Leiden, het Nederlands nationale museum voor wetenschap en geneeskunde. Het onderzoek toont aan dat zeven van de tien mensen graag op hun mobiele apparatuur informatie te ontvangen die is toegesneden op de plaats waar zij zich bevinden tijdens hun bezoek aan een museum of tentoonstelling.

Het onderzoek werd uitgevoerd tijdens een expositie in het museum die ook een proefproject vormt voor het op LED's gebaseerde connected verlichtingssysteem van Philips voor positiebepaling binnen gebouwen. Museumbezoekers kregen een tablet mee met een voorgeïnstalleerde app die rijke multimedia-inhoud bevatte over de tentoongestelde werken. De individuele verlichtingsarmaturen, die functioneren als locatiebakens, sturen hun locatiegegevens naar de camera van de tablet en dat triggert de app op specifieke locaties. Het onderzoek toonde aan dat:
  • 67% van de bezoekers het waardeerde dat de tablet automatisch relevante aanvullende gegevens leverde op de verschillende informatiepunten;
  • 63% van de bezoekers zei dat de tablet het bezoek aan de tentoonstelling leuker en interessanter maakte;
  • 50% van de bezoekers onder de 50 jaar zei dat zij vaker een museum of tentoonstelling zouden bezoeken als er tablets beschikbaar waren voor het leveren van extra informatie of die hen via een speciale route zouden leiden.

“We weten nu dat het bieden van locatiebewustzijn en interactieve beleving mensen aanmoedigt om ons museum vaker te bezoeken’’, zegt Dirk van Delft, directeur van het Boerhaave Museum. “Ook is het echt geweldig dat we in staat waren dit te bereiken met behulp van energie-efficiënte verlichting. Dat geeft ons een dubbel voordeel.’’

Bewegwijzering
Bezoekers onder de 50 jaar, ofwel de 'smartphone-generatie', zeiden bovendien dat zij in diverse andere situaties open zouden staan voor het uitproberen van mobiele apps met 'connected' verlichting. Bijna 50% van alle respondenten zei dat ze op locatie gebaseerde informatie zouden willen ontvangen en gebruik zouden maken van bewegwijzeringsdiensten die via een app worden aangeboden in ziekenhuizen, winkelcentra en supermarkten.

“De resultaten van het onderzoek tonen aan dat we op een andere manier over verlichting moeten denken. Verlichting is het stadium van alleen licht geven gepasseerd. We kunnen nu zeer energie-efficiënte LED-verlichting van hoge kwaliteit leveren die fungeert als een positioneringsraster voor het leveren van doelgerichte informatie. Daarmee kunnen we de beleving van mensen verrijken op de plaatsen die zij bezoeken, of dat nu een museum, supermarkt, luchthaven of andere grote openbare binnenruimte is”, zegt Jella Segers van Philips Lighting.

Opmerking voor redacties:
Philips’ connected verlichtingssysteem voor positiebepaling binnen gebouwen
Het systeem werkt door middel van verlichtingsarmaturen in een dicht netwerk die niet alleen licht van hoge kwaliteit leveren maar ook fungeren als positioneringsraster. Elke armatuur is individueel te identificeren en kan zijn positie doorgeven aan een app. De datatransmissie geschiedt in één richting en er worden geen persoonlijke gegevens verzameld. De communicatie met de smartphone of tablet gebeurt met Visual Light Communications. Philips heeft ook proeven lopen met de technologie in supermarkten in Europa.

Informatie over het onderzoek in het Boerhaave Museum, Leiden, Nederland 
Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van een enquête die werd ingevuld door mensen die in juni 2014 de tentoonstelling '100 jaar Philips Research' bezochten in het Boerhaave Museum. De vragen waren ofwel gedeeltelijk gecategoriseerd of gesloten, en de respondenten werden op geen enkele manier beïnvloed over hoe zij de vragen moesten beantwoorden. Het onderzoek was representatief over alle leeftijdsgroepen en gebaseerd op een steekproef onder 150 bezoekers.
Boerhaave Museum

Boerhaave Museum

Boerhaave Museum

Boerhaave Museum

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Philips Benelux
Eric Drent
Tel. +31 6 51 905 718
E-mail: eric.drent@philips.com 

Philips Lighting
Shai Dewan
Tel: +31 6 20695822
E-mail: shai.dewan@philips.com 

Boerhaave Museum
Annelore Scholten
Head of Public Engagements, Education and Exhibitions
Tel: + 31 715662715
E-mail: annelore.scholten@museumboerhaave.nl 
.

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 113.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.  .

Over het Boerhaave museum

Museum Boerhaave is het Rijksmuseum voor de Geschiedenis van de Natuurwetenschappen en van de Geneeskunde. Het museum heeft als doel het maatschappelijk draagvlak voor wetenschap in Nederland te versterken. Het museum doet dit door een divers publiek te betrekken bij de unieke collectie (deze omvat vijf eeuwen innovatie in Nederland) en door steeds aan te haken bij de actualiteit..