Philips voert een nieuwe managementstructuur in bij Healthcare om prestaties te verbeteren

juli 8, 2014

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat het een nieuwe managementstructuur gaat invoeren bij zijn Healthcare-divisie. Dat moet de prestaties verbeteren en het onderdeel in staat stellen beter in te spelen op de veranderende eisen van klanten in een zorglandschap dat voortdurend in beweging is. In de nieuwe structuur gaan de Business Groups binnen Healthcare direct rapporteren aan Philips CEO Frans van Houten. Daarmee komt een managementlaag te vervallen. Deborah DiSanzo, CEO Philips Healthcare, heeft besloten het bedrijf te verlaten en op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen.

“De resultaten van onze Healthcare-divisie zijn teleurstellend. De verwachting was dat de EBITA van Healthcare in het tweede kwartaal ongeveer EUR 220 miljoen zou bedragen, terwijl de EBITA voor de groep als geheel met ongeveer EUR 400 miljoen in het tweede kwartaal wel in overeenstemming is met de huidige marktverwachting”, aldus Frans van Houten. “We verwachten echter dat de EBITA van Healthcare zich in de tweede helft van het jaar zal verbeteren in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zo zal de productie in onze vestiging in Cleveland in de loop van het derde kwartaal langzaam worden hervat. Onze Healthcare-activiteiten zijn verantwoordelijk voor meer dan 40 procent van de omzet van Philips, en het onderdeel staat centraal in de missie van Philips om het leven van mensen te verbeteren door middel van zinvolle innovaties. De aankondiging van vandaag is een voorbeeld van hoe we slagvaardig handelen om onze prestaties en ons concurrentievermogen te verbeteren. Het toont onze nimmer aflatende inzet om kwaliteit en zinvolle innovaties te leveren die tegemoetkomen aan de behoeften van onze klanten.”

Van Houten: “Er is een paradigmaverschuiving gaande in de wereldwijde zorgindustrie. Dat biedt Philips aanzienlijke kansen om vaker geïntegreerde oplossingen te leveren voor het hele zorgspectrum – van preventie, diagnose en behandeling tot patiëntbewaking en nazorg. Onze geïntegreerde systemen en oplossingen in zowel professionele zorginstellingen als bij mensen thuis maken ons een aantrekkelijke partner voor ziekenhuizen en zorgorganisaties. Daardoor bevinden we ons in een goede positie om vaker meerjarige samenwerkingsverbanden aan te gaan met medische instellingen. De onlangs aangekondigde samenwerking met het New Karolinska University Hospital in Zweden is daar een goed voorbeeld van.”

In reactie op het vertrek van Deborah DiSanzo stelt Van Houten: “Ik wil Deborah graag bedanken voor de manier waarop ze leiding heeft gegeven aan de Healthcare-divisie en wens haar veel succes met haar verdere loopbaan.”

Steve Klink
Philips Group Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Joost Akkermans