Philips lanceert open-innovatieplatform in samenwerking met Centraal- en Oost-Europese steden

Samenwerkingsovereenkomst met Centraal- en Oost-Europese steden getekend tijdens bezoek van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima aan Polen

juli 1, 2014

Warschau, Polen – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) gaat een open-innovatieplatform opzetten in samenwerking met drie Centraal- en Oost-Europese steden: Warschau en Wroclaw in Polen en Cluj-Napoca in Roemenië. Het platform is gebaseerd op twee samenwerkingsverbanden: een met Warschau en Cluj-Napoca, en een met Wroclaw. De partijen hebben hun samenwerking officieel vastgelegd tijdens het Nederlands-Pools Economisch Forum dat op 25 juni 2014 in Warschau werd gehouden. De samenwerkingsovereenkomst tussen Philips en Wroclaw werd ondertekend in het bijzijn van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima, de Poolse vice-premier Janusz Piechociński en een aantal hooggeplaatste regeringsfunctionarissen uit Polen, Nederland en Roemenië.

Philips heeft een intentieverklaring ondertekend met Warschau en Cluj-Napoca voor de gezamenlijke ontwikkeling van slimme, genetwerkte oplossingen op het gebied van energiezuinigheid, verlichting, en gezondheidszorg en welzijn. Het doel van de drie partners is om andere steden, niet-gouvernementele organisaties en kleine en middelgrote bedrijven te stimuleren om ook deel te nemen aan het platform. De partners willen tevens kansen benutten om meer financiering te verkrijgen van het door de Europese Commissie ingestelde Horizon 2020-programma voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie. “Cluj-Napoca is een stad die openstaat voor innovatie en ontwikkeling. Wij zijn ervan overtuigd dat dit samenwerkingsverband nieuwe mogelijkheden biedt voor economische vooruitgang, verbetering van de kwaliteit van leven en vermindering van het energieverbruik. Verbetering van de kwaliteit van leven is ons belangrijkste doel voor de periode 2014-2020. Onze lokale ontwikkelingsstrategie is erop gericht om alle mogelijke middelen te gebruiken om onze inwoners een goede kwaliteit van leven te verschaffen. Met dit project kunnen we onze gemeenschap een betere toekomst bieden”, aldus Gheorghe  Surubaru, vice-burgemeester van Cluj-Napoca.

De samenwerkingsovereenkomst tussen Philips en Wroclaw omvat de uitwisseling van kennis en ‘best practices’ op het gebied van duurzame stedelijke ontwikkeling en genetwerkte oplossingen. Wroclaw is aangewezen als Europese Culturele Hoofdstad voor 2016 en als locatie voor de Wereldspelen in 2017. De samenwerking met Philips ondersteunt de Poolse stad bij de voorbereidingen voor deze evenementen. De samenwerking zal Wroclaw tevens helpen profileren als een internationale koploper op het gebied van duurzame stedelijke ontwikkeling en toepassing van genetwerkte oplossingen binnen de EU . De onderzoeks- en ontwikkelingscapaciteiten van beide partijen zullen optimaal worden benut en versterkt door onderlinge bezoeken van wetenschappers en uitwisseling tussen Philips Research en Research Centre EIT+ in Wroclaw.

“De samenwerkingsovereenkomsten die we hebben gesloten met Warschau, Cluj-Napoca en Wroclaw bieden geweldige mogelijkheden om ook in Centraal- en Oost-Europa het concept van het open-innovatieplatform in te voeren dat Philips al in Nederland heeft toegepast. Ons voornaamste doel is om relevante oplossingen te ontwikkelen die aansluiten bij de lokale behoeften, en om open te staan voor alle externe partners die zich net als Philips willen inzetten voor zinvolle innovaties. Met onze duurzame, genetwerkte LED-verlichtingssystemen stellen we steden in staat om minder energie te verbruiken en om hun inwoners een veiligere en aangenamere omgeving te bieden”, aldus Joost Leeflang, CEO voor Centraal- en Oost-Europa bij Philips.

Urszula Karniewicz
Corporate Communication Manager
Philips Polska Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 195B, 02-222 Warszawa
E-mail: urszula.karniewicz@philips.com.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 112.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.