Philips en Salesforce.com kondigen strategische samenwerking aan om cloud-technologieën en diensten voor de zorg te leveren

juni 26, 2014

Philips, een toonaangevend aanbieder van medische technologie en ‘s werelds #1 CRM-bedrijf bundelen met nieuw open platform krachten om industriewijde verandering te bewerkstelligen in de wijze waarop patiënten en hun zorgverleners samenwerken

Amsterdam, Nederland en San Francisco, VS – Met als doel de benodigde veranderingen in de gezondheidszorg te versnellen hebben Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) en Salesforce.com (NYSE: CRM) vandaag aangekondigd dat zij een strategisch samenwerkingsverband aangaan om een open cloud-platform voor de gezondheidszorg te ontwikkelen. Het samenwerkingsverband benut de vooraanstaande positie van Philips op het gebied van medische technologie, klinische toepassingen en klinische informatiesystemen en de deskundigheid van Salesforce.com op het gebied van Enterprise Cloud Computing, innovatie en klantenbinding.

Het beheren van relaties met patiënten staat centraal in het te ontwikkelen platform, zodat zorgverleners in staat worden gesteld om nauw samen te werken bij het helpen van hun patiënten. Het platform ondersteunt connectiviteit en interoperabiliteit van medische apparatuur en medische gegevens, evenals het verzamelen en vervolgens analyseren van gegevens om de besluitvorming van professionals te optimaliseren en patiënten in staat te stellen een actievere rol te spelen in het beheren van hun eigen gezondheid.

Al twee klinische toepassingen
Het samenwerkingsverband heeft al twee klinische toepassingen opgeleverd die later deze zomer zullen worden geïntroduceerd op het cloud-platform: ‘Philips eCareCoordinator’ en ‘Philips eCareCompanion’. Deze applicaties gericht op gezamenlijke zorg stellen zorgverleners in staat om patiënten met chronische aandoeningen in hun thuisomgeving te monitoren.
Ze ondersteunen tevens Philips’ klinische Hospital to Home programma’s zoals Banner iCare™, dat momenteel wordt gepilot door Banner Health, een toonaangevende ‘Accountable Care Organization’ in de Amerikaanse staat Arizona.

Daling sterftecijfers

“Philips boekt met deze strategische samenwerking een geweldige vooruitgang bij de ontwikkeling van realtime-oplossingen voor digitale gezondheidszorg”, aldus Frans van Houten, Chief Executive Officer van Koninklijke Philips N.V. “Zorggegevens worden tegenwoordig in allerlei verschillende formaten en systemen opgeslagen. We hebben nu geweldige mogelijkheden om samen met Salesforce.com de zorgverlening te transformeren en te optimaliseren door middel van effectievere samenwerking en betere toegang tot gegevens binnen de gehele zorgketen.”

“Dit is het begin van een nieuw tijdperk voor de gezondheidszorg. Technologie biedt de zorgsector nieuwe manieren om contacten te hebben en te onderhouden met patiënten, hen zorg te bieden en de betrokkenheid met patiënten bevorderen, en met elkaar”, aldus Marc Benioff, bestuursvoorzitter en CEO van Salesforce.com. “Samen met Philips ontwikkelen we een open zorgplatform en ecosysteem waar iedereen van kan profiteren die betrokken is bij een van de meest belangrijke problematieken van deze tijd.”

Integratie medische gegevens van over hele wereld
Philips en salesforce.com zijn van plan om toepassingen te ontwikkelen voor het gehele zorgspectrum: van zelfzorg en preventie tot diagnose, behandeling en herstel, inclusief welzijn. Het nieuwe platform, gebaseerd op het Salesforce1 Platform, ondersteunt samenwerking en workflow, evenals de integratie van gegevens uit meerdere bronnen van over de hele wereld, waaronder elektronische patiëntendossiers en diagnostische en behandelingsgegevens die zijn verkregen met behulp van beeldvormings- en bewakingsapparatuur van Philips of persoonlijke apparaten. Het cloud-platform is daarnaast uitgerust met ingebouwde privacybescherming en gegevensbeveiliging en is ontworpen met het oog op optimale schaalbaarheid. Door gegevens samen te voegen, maakt het platform analyses mogelijk die de besluitvorming door zorgprofessionals ondersteunen en de betrokkenheid van patiënten bevorderen.

Open platform voor ontwikkelaars
Philips en Salesforce.com voorzien dat het nieuwe platform gebruik zal maken van Philips’ klinische data opslag en van de connectiviteit en interoperabiliteit van de medische technologieën van Philips. Het platform, heeft als doel een open platform te worden zodat ook externe ontwikkelaars toegang hebben en oplossingen kunnen ontwikkelen. Dit leidt naar verwachting tot een dynamisch ecosysteem waarin partners applicaties creëren. Het platform heeft daarmee het potentieel om te zorgen voor een transformatie van de zorg, zowel op het gebied van de professionele zorgverlening als van persoonlijk gezondheidsmanagement.

Opnamen van de webcast van de mediarondetafel met Marc Benioff, CEO salesforce.com, Frans van Houten, CEO Koninklijke Philips, en Jeroen Tas, CEO Philips Healthcare Informatics, Solutions & Services kan hier worden bekeken.

¹ A Multicenter Study of ICU Telemedicine Reengineering of Adult Critical Care. Lilly et al. CHEST. 2014. Vol. 145, No. 3. March. 500-507 1 A Multicenter Study of ICU Telemedicine Reengineering of Adult Critical Care. Lilly et al. CHEST. 2014. Vol. 145, No. 3. March. 500-507

Voor meer informatie:

Steve Klink
Philips Group Communications
Tel.: +31 (0)6 1088 8824
E-mail: Steve.Klink@philips.com

Joost Maltha
Philips Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com

Allie Cefalo
Salesforce.com
Tel.: +1 415-298-9512
E-mail: acefalo@salesforce.com

Over Koninklijke Philips

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 112.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Over salesforce.com

Salesforce.com is wereldwijd de grootste leverancier customer relationship management (CRM) software. Ga voor meer informatie over salesforce.com (NYSE: CRM) naar www.salesforce.com/nl of volg ons op Twitter via @SalesforceNL. Nog niet uitgebrachte diensten of functionaliteiten, waar naar verwezen wordt in deze of in andere persberichten of openbare uitingen, zijn momenteel niet beschikbaar en kunnen later dan gepland geleverd worden of komen wellicht helemaal niet beschikbaar. Klanten die salesforce.com applicaties aanschaffen, moeten hun aankoopbeslissingen baseren op functionaliteiten die momenteel beschikbaar zijn. Salesforce.com heeft haar hoofdkantoor in San Francisco, beschikt over kantoren in Europa en Azië en handelt op de New York Stock Exchange onder de afkorting “CRM”. Bezoek voor meer informatie http://www.salesforce.com/nl.

“Safe harbor” statement under the Private Securities Litigation Reform Act of 1995:

This press release contains forward-looking statements, including statements relating to future products and features.  The achievement or success of the matters covered by such forward-looking statements involves risks, uncertainties and assumptions.  If any such risks or uncertainties materialize, or if any of the assumptions prove incorrect, the company’s results could differ materially from the results expressed or implied by the forward-looking statements we make.  Further information on factors that could affect the company’s financial and other results is included in the reports on Forms 10-K, 10-Q and 8-K and in other filings we make with the Securities and Exchange Commission from time to time, including the company’s most recent Form 10-K.  These documents are available on the SEC Filings section of the Investor Information section of the company’s website atwww.salesforce.com/investor.  Salesforce.com, inc. assumes no obligation and does not intend to update these forward-looking statements, except as required by law.