Nieuwe Philips NeuroSuite maakt vaatnetwerk in de hersenen zichtbaar als nooit tevoren

juni 23, 2014

• NeuroSuite interventioneel röntgensysteem verbetert minimaal invasieve neurologische behandeling
  • Oplossing biedt effectievere beeldondersteuning  voor navigeren en plaatsen van hulpmiddelen tijdens live beeldgeleide neuroradiologische procedures en biedt uitbreiding van behandelmogelijkheden
  • Eerste installatie in Karolinska University Hospital Sweden

Amsterdam – Philips Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) kondigde vandaag de introductie aan van NeuroSuite, een nieuwe, geïntegreerde oplossing voor ondersteuning en verbetering van minimaal invasieve, beeldgeleide neurologische ingrepen. Dit is een snelgroeiende markt met een gemiddeld jaarlijkse groei van circa 9 procent. Deze nieuwe interventionele röntgenoplossing van Philips maakt een effectievere geleide en plaatsing mogelijk van medische hulpmiddelen die worden gebruikt bij de behandeling van aandoeningen in de hersenen.

Philips kan tevens aankondigen dat het Karolinska Universiteitsziekenhuis in Zweden het eerste ziekenhuis ter wereld is dat NeuroSuite gaat inzetten. Het nieuwe systeem is hier recent in gebruik genomen. Het Karolinska Universiteitsziekenhuis is een van ’s werelds toonaangevende medisch centra en een expertisecentrum op het gebied van de behandeling van beroerte.

Lastiger waar te nemen
Neuroradiologie is een gebied binnen de radiologie dat zich bezighoudt met de diagnosticering en minimaal invasieve behandeling van hersenen, hoofd, hals en wervelkolom. Bij deze behandelingen moet een katheter worden ingebracht die op geleide van livebeelden via een zeer nauw (bij bloedvaten van minder dan 3 mm doorsnede) en kronkelig vaatstelsel naar de behandelingsplaats wordt geleid. Nieuwe hulpmiddelen (bijv. stents en flow diverters) maken nieuwe behandelingen mogelijk voor herseninfarcten of grote aneurysma’s in de hals, maar de alsmaar kleinere ontwerpen maken die hulpmiddelen ook steeds lastiger waar te nemen op röntgenbeelden. Dit kan een extra uitdaging vormen voor plaatsingen en voor beoordeling van de behandeling.

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden bestaat de NeuroSuite van Philips uit een zogenaamd bi-plane (met twee C-bogen uitgerust) interventioneel röntgensysteem met een unieke combinatie van twee nieuwe detectoren. Zo produceert de frontale FD20-detector van Philips live 2D en 3D-beelden voor live-navigatie en onmiddellijke feedback tijdens de behandeling. De kleinere, FD15-detector aan de zijkant (lateraal) kan voorbij de schouders en zeer dicht bij het hoofd worden gepositioneerd. Deze korte afstand tot het hoofd en de combinatie van detectoren geeft een scherp beeld van de volledige hersenen terwijl minder rontgenstraling nodig is. Ook wordt de 3D-beeldvorming geoptimaliseerd die nodig is tijdens ingrepen in de hersenen of wervelkolom.

“Bij beeldgeleide interventies is het uiteindelijke doel een duidelijk beeld te krijgen en effectief te kunnen navigeren, terwijl je tegelijkertijd wilt dat patiënt, medewerkers en arts aan een minimale hoeveelheid röntgenstraling worden blootgesteld,” aldus Ronald Tabaksblat, General Manager Interventional X-ray bij Philips Healthcare. “Met precies dat doel is de NeuroSuite van Philips in samenwerking met klinische partners over de hele wereld ontwikkeld. Deze nieuwe oplossing verstevigt de wereldwijd toonaangevende positie van Philips op het gebied van technologieën voor interventies op geleide van livebeelden.”

“Bij interventionele neuroradiologie is de prestatie van het angiografische systeem cruciaal voor de patiëntveiligheid,” aldus dr. Michael Söderman, universitair hoofddocent en hoofd neuro-angiografie en stereotaxie in het Karolinska-ziekenhuis. “De jongste innovatie van Philips is de NeuroSuite met een nieuwe 20 inch-detector aan de voorzijde, waarmee voortreffelijke 3D-beelden worden geproduceerd die groot genoeg zijn voor optimale beeldvorming van de wervelkolom. Aan de zijkant (lateraal) zorgt de nieuwe 15 inch-detector voor visualisatie van de gehele vasculatuur van de hersenen, met minimalisering van de botsingsrisico’s en optimale projectievrijheid.”

Het hart van NeuroSuite wordt gevormd door twee belangrijke elementen. Het Philips AlluraClarity-röntgensysteem, dat de hoeveelheid röntgenstraling tijdens neurologische ingrepen met 73 procent vermindert zonder dat dit invloed heeft op de beeldkwaliteit, en VasoCT, waarmee intracraniële hulpmiddelen (speciaal voor binnen de schedel) en anatomie tot in het kleinste detail zichtbaar kunnen worden gemaakt. Het verbetert de visualisatie van hulpmiddelen in de bloedvaten (endovasculaire hulpmiddelen) en bloedvatmorfologie tot en met de haarvaten.¹

“De afgelopen jaren is er veel vooruitgang geboekt in het in hoge resolutie zichtbaar maken van medische hulpmiddelen,” zegt professor Jacques Moret van Bichat-Beaujon van de medische faculteit van de Universiteit van Parijs (Frankrijk. De volgende stap in onze samenwerking met Philips is de verbeterde visualisatie van bloedvaten en hulpmiddelen met beelden van het hele hoofd. De nieuwe detectorcombinatie kan daardoor extra waardevol zijn bij de behandeling van beroerte.”

Philips NeuroSuite zal officieel worden geïntroduceerd op de Live Interventional Neuroradiology & Neurosurgery Course (LINNC) die van 23-25 juni 2014 in Parijs wordt gehouden.

NeuroSuite is op dit moment niet verkrijgbaar in de VS.

Meer informatie over NeuroSuite is te vinden op:
www.philips.com/neurosuite-case

¹ Kizilkilic O , et al, Utility of VasoCT in the treatment of intracranial aneurysm with flow-diverter stents, J. Neurosurg, 2012 May 4. [gedrukte publicatie volgend op elektronische publicatie].

Neem voor meer informatie contact op met:

Joost Maltha
Philips Healthcare Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com

Steve Klink
Philips Group Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 112.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.