Philips viert 75 jaar aan de top in persoonlijke verzorging met innovaties op het gebied van scheren en huidverzorging

juni 18, 2014

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) heeft vandaag de introductie van twee nieuwe persoonlijke-verzorgingsproducten aangekondigd. De Philips Shaver 9000-serie is het nieuwste hoogwaardige scheerapparaat van Philips en wordt in belangrijke markten over de hele wereld geïntroduceerd, waaronder China, Duitsland, Noord-Amerika en Rusland. Philips is internationaal marktleider in elektrische scheerapparaten voor mannen, met een marktaandeel van ruim 40 procent. Voortbouwend op zijn leidende positie in schoonheidsproducten voor vrouwen introduceert Philips tevens de VisaCare, een huidverzorgingsoplossing die gebruikmaakt van microdermabrasie om te zorgen voor een steviger aanvoelende, stralendere huid. Philips maakt behandelingen die voorheen in een professionele omgeving werden verleend, nu thuis beschikbaar. VisaCare is hiervan het meest recente voorbeeld.

“Deze nieuwe producten weerspiegelen onze inzet om innovatie te benutten teneinde geografische groei te realiseren, bestaande klanten te boeien en nieuwe klanten aan te trekken”, aldus Pieter Nota, CEO van Philips Consumer Lifestyle. “In 2014 viert Philips 75 jaar als toonaangevende innovatieve onderneming in verzorgingsproducten voor mannen en schoonheidsproducten voor vrouwen. In die tijd hebben wij de markt voor elektrische scheerapparaten en schoonheidsproducten getransformeerd met innovaties die consumenten in staat stellen om de door hen gewenste look te creëren.”

Ter ondersteuning van de introductie van de Shaver 9000-serie sluit Philips dit jaar een meerjarige samenwerkingsovereenkomst af met XCOR Aerospace en Space Expedition Corporation (SXC), een innovatieve onderneming die in 2015 de eerste commerciële ruimtevlucht met betalende passagiers wil uitvoeren.

75 jaar aan de top
Philips Philishave werd in 1939 op de markt gebracht en was het eerste scheerapparaat met roterende scheerkoppen. Deze technologie zorgde voor een superieur scheerresultaat. In de jaren vijftig werd een Philishave-model met twee scheerkoppen geïntroduceerd en opende Philips een nieuwe productiefaciliteit in Drachten. In de late jaren zestig introduceerde Philips een apparaat met drie scheerkoppen. Dit model is in de loop der tijd verder ontwikkeld en is tegenwoordig het meest populaire elektrische scheerapparaat. Om in te spelen op veranderende scheergewoontes en om jongere consumenten aan te spreken, bracht Philips in de jaren negentig de Philishave CoolSkin op de markt, een elektrisch scheerapparaat waarmee je zowel nat als droog kon scheren. In 2007 vierde Philips een belangrijke mijlpaal: 500 miljoen verkochte scheerapparaten. In 2013 verkocht Philips alleen al in China ruim 10 miljoen scheerapparaten in één jaar, dankzij innovatieve producten die waren afgestemd op de behoeften van de lokale markt.

Kort na de introductie van het eerste elektrische scheerapparaat voor mannen heeft Philips de technologie ook verwerkt in producten voor vrouwen. Dit was het begin van een reeks zeer succesvolle schoonheidsproducten die over de hele wereld op de markt zijn gebracht. Beginnend met de Philips Ladyshave in 1950 werd ons assortiment ontharingsproducten in de late jaren tachtig uitgebreid met Philips Satinelle-epileerapparaten. In 2010 zorgde Philips ervoor dat ontharing met behulp van licht nu ook thuis kon plaatsvinden met de Philips Lumea. Binnen het segment schoonheidsproducten is Philips ook toonaangevend op het gebied van haarverzorging, met geavanceerde oplossingen om haren te drogen en te ontkrullen. Het assortiment huidverzorgingsproducten bestaat verder onder meer uit de Philips VisaPure.

Backgrounder

Philips Shaver series 9000

Philips VisaCare

Marieke van Wichen