Philips & Green Sense Farms luiden een nieuw tijdperk van binnenteelt in met LED-'lichtrecepten' die helpen de opbrengst en kwaliteit van gewassen te optimaliseren

mei 9, 2014

Somerset, NJ – Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHI), de wereldwijde marktleider in verlichting, heeft samengewerkt met Green Sense Farms (GSF), een commerciële teler uit de regio Chicago, voor het ontwikkelen van een van de grootste commerciële binnenteeltbedrijven met behulp van LED-groeilicht dat is afgestemd op hun specifieke gewassen. Dit innovatieve teeltmodel stelt hen in staat 20-25 maal per jaar te oogsten door gebruik te maken van 'lichtrecepten' die zijn geoptimaliseerd voor hun producten, en die 85 procent minder energie verbruiken. Het resultaat is een toename van de gewasopbrengst en een afname van de bedrijfskosten, terwijl klanten het hele jaar door voorzien kunnen worden van lokaal geteelde, verse groenten.

De Verenigde Naties (VN) voorspellen dat de wereldbevolking tot 2050 zal groeien met ongeveer 2,5 miljard mensen, en 80 procent van de wereldbevolking zal dan in steden wonen. Daar komt bij dat 80 procent van het land dat geschikt is voor het telen van voedingsmiddelen al in gebruik is. Bovendien hebben extreme weerpatronen over de hele aarde gewassen vernietigd, wat leidt tot hogere voedselprijzen. En aangezien klanten zich steeds beter bewust zijn van de manier waarop hun voedsel wordt geproduceerd, wordt het voor boeren steeds moeilijker gelijke tred te houden met de stedelijke groei. Dit is een aansporing voor de innovatie van nieuwe teelttechnologieën die het mogelijk maken planten te telen zonder zonlicht in binnenomgevingen dicht bij of in steden.

Planten gebruiken bepaalde golflengten van licht efficiënter dan andere. Philips begrijpt dit verschijnsel uitstekend, want zij is al sinds 1936 actief op het gebeid van tuinbouwverlichting. De opkomst van de LED-technologie heeft echter een nauwkeurige afstemming mogelijk gemaakt van maatwerk-lichtrecepten die geoptimaliseerd zijn voor de behoeften van specifieke gewassen. Samenwerkend met onderzoeksinstellingen, universiteiten, telers en partners is Philips in staat tegemoet te komen aan de unieke behoeften van een teler. Doordat ze werken op lagere temperaturen kunnen LED's bovendien dichter bij de planten geplaatst en optimaal gepositioneerd worden, wat een volledig gelijkmatige belichting van de plant verzekert.

“Verschillende types planten hebben verschillende lichtbehoeften en samenwerkend met vooruitstrevende telers als GSF bouwt Philips een database op van 'lichtrecepten' voor verschillende plantenvariëteiten”, zegt Gus van der Feltz, directeur City Farm Lighting bij Philips. “GSF maakt gebruik van verticale watercultuurtechnologie in combinatie met Phillips LED groeilampen. Dat stelt hen in staat te doen wat geen enkele andere teler kan: het hele jaar door leveren van een constante hoeveelheid producten van hoge kwaliteit. Wij zijn marktleider in plantenbelichting en het is voor ons belangrijk belichting te gebruiken op nieuwe en innovatieve manieren die de gemeenschappen waarin we leven, werken en spelen beter van dienst zijn.”

GSF heeft miljoenen dollars geïnvesteerd in het renoveren en uitrusten van een binnenteeltruimte van ruim 28.000 m3, bestaande uit 14 teelttorens met een hoogte van bijna 8 meter in twee teeltruimten met klimaatregeling. Deze maken gebruik van energie-efficiënte LED-oplossingen van Philips die zijn afgestemd op hun specifieke gewassen. Deze methode voorkomt ook de noodzaak schadelijke pesticiden, kunstmest of conserveringsmiddellen te gebruiken, wat resulteert in producten die biologisch geteeld zijn en nagenoeg vrij van chemicaliën.

“Via onze gezamenlijke R&D-inspanningen met Philips gaan we door met het innoveren en perfectioneren van LED-belichting voor binnenteeltsystemen die de fotosynthese van de plant kunnen maximaliseren terwijl ze het energieverbruik minimaliseren. Dat doen we voor de lekkerste en meest voedzame groenten, die zo op een duurzame manier geteeld worden”, zegt Robert Colangelo, mede-oprichter/president van Green Sense Farms. “Doordat we onze gewassen verticaal telen, kunnen we meer planten per vierkante meter kwijt dan mogelijk zou zijn geweest in de volle grond, en dat resulteert in meerdere oogsten per jaar. We produceren slechts weinig afval, geen milieuvervuiling door landbouw en minimale broeikasgassen, want het voedsel wordt geteeld op de plek waar het wordt geconsumeerd.”

De visie van GSF is binnenteeltbedrijven te bouwen bij instituten zoals collegecampussen, ziekenhuiscomplexen en militaire bases waar grote aantallen mensen kunnen werken, wat de transportafstand van het voedsel vermindert en de versheid ervan verbetert.

Infographic Philips City Farming

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Jeannet Harpe
Philips Lighting Corporate Communications
E-mail: jeannet.harpe@philips.com

Santa van der Laarse
Philips Corporate Communications
Tel: + 31 6 5340 0056
E-mail: santa.van.der.laarse@philips.com

Silvie Casanova
Philips Lighting Communications North America
Tel: +1 978-659-7467
Email: silvie.casanova@philips.com

About Green Sense Farms

Green Sense Farms. LLC based in Portage, Indiana is a privately held concern that employs a sustainable approach to farming. Providing consumers with organically grown pesticide/ herbicide and GMO free produce is good for people and the planet. Conserving resources is also good for our bottom line. Everything that can be recycled, is, including water and nutrients. Produce is harvested 365 days a year with the goal- farm to table in 24 hours.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 112.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.