Philips van plan WOOX Innovations te verkopen aan Gibson Brands

april 28, 2014

• Home entertainment- en audio-innovaties met de merknaam Philips blijven beschikbaar voor consumenten over de hele wereld.
  • Transactie past binnen streven van Gibson Brands om wereldwijd toonaangevend te worden op het gebied van muziek en home entertainment.

Amsterdam / Nashville (VS) – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat een overeenkomst is getekend met Gibson Brands, Inc., een bedrijf dat wereldwijd actief is op het gebied van muziek en lifestyle voor de verkoop van WOOX Innovations – het Philips-onderdeel voor audio, video, multimedia en accessoires. Onder de voorwaarden van de overeenkomst betaalt Gibson Brands een bedrag van USD 135 miljoen en een licentievergoeding die betrekking heeft op een licentieovereenkomst met een aanvankelijke looptijd van zeven jaar. De overeenkomst zal naar verwachting in de tweede helft van 2014 worden afgerond onder de gebruikelijke voorwaarden, dat wil zeggen onder voorbehoud van het advies van de Ondernemingsraad en toestemming van de regelgevende instanties.

Gibson Brands is gevestigd in Nashville (VS) en streeft ernaar wereldwijd toonaangevend te worden op het gebied van muziek- en geluidstechnologie. In dat kader heeft het onlangs geïnvesteerd in audiomerken als Onkyo en TEAC. Met deze transactie zal Gibson Brands nog sterker vertegenwoordigd zijn op de markten in de VS en Japan, en wordt het marktpotentieel van WOOX Innovations met home entertainment- en audioproducten onder de merknaam Philips verder uitgebouwd in Europa, China, Latijns-Amerika en andere groeiregio's.

“Deze overeenkomst vertegenwoordigt opnieuw een belangrijke stap in de omvorming van Philips tot marktleider op het gebied van gezondheid en welzijn”, aldus Frans van Houten, CEO van Philips. “Philips en Gibson Brands hebben allebei een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de home entertainment- en muziekindustrie. Met deze overeenkomst zal het merk Philips verbonden blijven met innovatieve producten op dit terrein.”

“Deze overeenkomst vormt de belangrijkste stap tot nu toe in de ambitie van Gibson Brands om het grootste bedrijf ter wereld te worden op het gebied van muziek- en geluidstechnologie”, aldus Henry Juszkiewicz, bestuursvoorzitter en CEO van Gibson Brands. “Door de home entertainment- en audio-activiteiten van Philips over te nemen, gaan we verder op de ingeslagen weg om consumenten de meest bijzondere audioproducten en -ervaringen ter wereld te bieden. Ik ben verheugd het wereldwijde bereik van Gibson Brands te vergroten en dit geweldige team binnen de Gibson-familie te verwelkomen.”

Het onderdeel Video blijft in verband met bestaande intellectuele-eigendomsregelingen tot 2017 bij Philips, waarna ook dit aan Gibson Brands zal worden overgedragen.

WOOX Innovations is een winstgevende activiteit die een toonaangevende rol speelt bij het wereldwijd vormgeven van het merk Philips op het gebied van home entertainment, audio en de daarbij behorende accessoires. Het heeft zijn hoofdkantoor in Hongkong en telt wereldwijd ongeveer 1900 medewerkers.

Joost Akkermans
Philips Group Communications
Email: joost.akkermans@philips.com

Steve Klink
Philips Group Communications
Email: steve.klink@philips.com

Elizabeth Caminiti
Gibson Brands Vice President of Global Public Relations
Tel: + 1 615-310-9524
Email: elizabeth.caminiti@gibson.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 112.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.