Resultaten eerste kwartaal 2014

Philips behaalt in het eerste kwartaal een omzet van EUR 5 miljard en operationele resultaten van EUR 368 miljoen

april 22, 2014

• De vergelijkbare omzet van de groep bleef op hetzelfde niveau, met een stijging van de omzet in groeiregio’s van 5%
  • Stijging van de vergelijkbare orderontvangst voor apparatuur van Healthcare met 1%
  • Als gevolg van wisselkoerseffecten daalde de omzet met 5%, en de EBITA met 1,8 procentpunten van de omzet
  • De EBITA bedroeg EUR 314 miljoen, tegenover EUR 402 miljoen in het eerste kwartaal van 2013
  • De EBITA exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten bedroeg EUR 368 miljoen, ofwel 7,3% van de omzet, tegenover 8,0% in het eerste kwartaal van 2013
  • Het nettoresultaat bedroeg EUR 137 miljoen, tegenover EUR 162 miljoen in het eerste kwartaal van 2013
  • De vrije uitgaande kasstroom bedroeg EUR 72 miljoen, exclusief een pensioenbijdrage van EUR 273 miljoen voor risicovermindering van de Nederlandse pensioenregeling
  • De voorraden verbeterden met 0,6 procentpunten tot 14,9% van de omzet
  • De onderneming spreekt opnieuw haar vertrouwen uit de financiële doelstellingen voor 2016 te zullen behalen

Frans van Houten, CEO:

"Onze financiële resultaten over het eerste kwartaal laten een moeizaam begin van het jaar zien. Sterke negatieve wisselkoerseffecten, een ongunstige marktsituatie in onder andere China en Rusland, en de negatieve invloed op het resultaat van de vrijwillige tijdelijke stillegging van onze Healthcare-productievestiging in Cleveland, hadden tot gevolg dat de vergelijkbare omzet op hetzelfde niveau bleef en de EBITA als percentage van de omzet daalde met 130 basispunten. We boekten een geringere winstgevendheid bij Healthcare, terwijl Lighting en Consumer Lifestyle opnieuw een operationele margeverbetering behaalden.

Bij Lighting steeg de omzet van LED-producten met 37%, en we zijn bemoedigd door de positieve reacties van onze klanten op ons breed assortiment van nieuwe ´connected´ verlichtingsoplossingen die werden gedemonstreerd op de handelsbeurs Light+Building in Duitsland. Consumer Lifestyle behaalde een groei van 7%, met een bijzonder goed resultaat bij Floor Care en Air Purifiers. Bij Healthcare zien we bemoedigende ontwikkelingen in onze orderportefeuille en toenemende kansen voor meerjarige contracten.

We blijven goede vooruitgang boeken met ons meerjarige transformatieprogramma Accelerate!, dankzij een gedegen innovatiepijplijn, investeringen in toekomstige groei en een ondernemingsbrede gerichtheid op verbetering van de operationele en financiële resultaten. Daarnaast nemen we uitgebreide maatregelen om de doelmatigheid van ons systeem voor kwaliteitsmanagement te verhogen tot ´Philips Excellence’-normen, in nauwe samenwerking met vakdeskundigen. Ons programma voor verlaging van de overheadkosten en ons ‘Design for Excellence’-programma liggen op schema en helpen zo de negatieve wisselkoerseffecten deels te compenseren.

Vooruitkijkend verwachten we dat 2014 een lastig jaar zal worden, maar we blijven er volledig op vertrouwen onze middellange-termijndoelstellingen voor 2016 te zullen behalen."

Overzicht van de financiële resultaten over het eerste kwartaal:

De vergelijkbare omzet van Healthcare liet een daling zien van 2% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. Home Healthcare Solutions bereikte een midden-enkelcijferige groei, terwijl Customer Services en Patient Care & Clinical Informatics een lage enkelcijferige groei behaalden. Imaging Systems boekte een dubbelcijferige daling. In groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een midden-enkelcijferige daling zien. De qua valuta vergelijkbare orderontvangst voor apparatuur steeg ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 met 1%, waarbij Patient Care & Clinical Informatics dubbelcijferige groei behaalde, terwijl Imaging Systems een midden-enkelcijferige daling boekte. De EBITA-marge exclusief herstructurings- en overnamegerelateerde lasten daalde naar 8,8%, een daling met 1,7 procentpunten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013.

De vergelijkbare omzet van Consumer Lifestyle steeg met 7%, met hoge enkelcijferige groei bij Domestic Appliances en midden-enkelcijferige groei bij Health & Wellness en Personal Care. In groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een dubbelcijferige stijging zien, terwijl ontwikkelde regio’s een lage enkelcijferige groei boekten. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten steeg naar 10,6%, een verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 met 0,7 procentpunten.

De vergelijkbare omzet van Lighting lag op hetzelfde niveau als die over het eerste kwartaal van 2013. Lumileds en Automotive behaalden een dubbelcijferige groei, terwijl Light Sources & Electronics en Professional Lighting Solutions een lage enkelcijferige daling lieten zien en Consumer Luminaires een hoge enkelcijferige daling boekte. De omzet van LED-producten steeg ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 met 37% en maakt nu 33% van de totale omzet van Lighting uit. In groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet (exclusief OEM Lumileds) een lage enkelcijferige stijging zien. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten bedroeg 9,0%, een verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 met 0,6 procentpunten.

Per eind maart had Philips 14% gerealiseerd van het programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 1,5 miljard.

Quarterly Report

Presentation

Conference call and audio webcast

A conference call with Frans van Houten, CEO, and Ron Wirahadiraksa, CFO, to discuss the results, will start at 10:00AM CET. A live audio webcast of the conference call will be available through the link below.

Q1 2014 conference call audio webcast

More information about Frans van Houten and Ron Wirahadiraksa
Click here for Mr. van Houten's CV and images

Click here for Mr. Wirahadiraksa's CV and images

Philips first quarter results 2014 Infographic

Philips first quarter results 2014 | Earnings Report FacebookTwitterMore...Download infographic (2 MB)

Philips and MEDSI enter new healthcare technology partnership in Russia

Philips, as a leading provider of innovative healthcare solutions, and MEDSI, Russia’s largest network of private clinics, have signed a memorandum of understanding for a multi-year partnership that will provide MEDSI hospitals with the latest Philips healthcare equipment and technology, hospital management and consultancy services.

Philips has introduced new imaging innovations

To meet the growing demand for digital imaging solutions in growth geographies and expand access to affordable care, Philips has introduced several new imaging innovations, such as the Ingenia CX MRI and the PrimaryDiagnost DR and DuraDiagnost x-ray solutions, which deliver excellent image quality, reliability, ease of use, and efficient workflows.

Philips Airfryer in more than 100 countries

Continuing the geographical expansion of Philips’ product innovations, the Philips Airfryer is now
available in more than 100 countries. Philips is now the world’s number one low-fat fryer brand.

Philips extended Oral Healthcare leadership in North America

Philips’ leadership position in oral healthcare in North America was further strengthened with extended
distribution of the latest high-end propositions. Philips also introduced a refreshed Philips Sonicare
for Kids range, which was elected the preferred oral healthcare solution by parents who are also dental
professionals.

Philips launched LED 40W-equivalent transparent bulb

Philips launched an LED 40W-equivalent transparent bulb, which is the first to mimic the look
and shape of a traditional bulb using an innovative design that gives a filament-like light effect. The bulb
offers perfect light distribution and is 85% more energy-efficient than incandescent bulbs.

Philips broadened its Philips Hue portfolio

Expanding its leadership in connected lighting for the home, Philips broadened its Philips Hue portfolio. It
introduced Philips Hue lux, a bright white light-only version of Philips Hue, as well as the world’s first 3Dprinted luminaires and Philips Hue tap, an innovative kinetic wireless switch.

Philips received 47 iF design awards

Philips has been recognized with an impressive total of 47 awards in the 2014 iF design awards’ product
category, including an unprecedented four Gold winners: the Sonicare DiamondClean Black Edition,
Lifeline GoSafe, Metronomis LED range and DesignLine LED TV.

Philips established an Innovation Hub for Africa in Nairobi

Underlining its commitment to locally relevant innovations, Philips established an Innovation Hub for Africa in Nairobi (Kenya), which will enable the cocreation of new solutions, business models and partnerships to provide meaningful innovations and address key challenges in the continent.

Steve Klink
Philips Group Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Joost Akkermans
Philips Group Communications
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 112.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum

Forward-looking statements

This document and the related oral presentation, including responses to questions following the presentation, contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.

These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, developments within the euro zone, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forwardlooking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forwardlooking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2013.

Third-party market share data

Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information

In presenting and discussing the Philips Group financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of these non-GAAP measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2013.

Use of fair-value measurements

In presenting the Philips Group financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices or observable market data are not readily available, fair values are estimated using appropriate valuation models and unobservable inputs. Such fair value estimates require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our Annual Report 2013. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair values.

All amounts are in millions of euros unless otherwise stated. All reported data is unaudited. Financial reporting is in accordance with the accounting policies as stated in the Annual Report 2013, unless otherwise stated.

Prior-period financials have been restated for two voluntary accounting policy changes applied as of January 1, 2014. The first voluntary accounting policy change relates to a reclassification of cost by function in the income statement. Company-wide overhead and indirect Business function costs will be brought more in line with the actual activities performed in our markets. This change has no net effect on Income from operations. The second voluntary accounting policy change relates to a change in the presentation in the cash flow statement. Interest paid and received and income taxes paid previously disclosed outside the statement are as of 2014 disclosed inside the cash flow statement, part of cash flows from operating activities. This change has no effect on the net cash used for operating activities. An overview of the revised full year 2012 and 2013 figures per quarter is available on the Philips website, in the Investor Relations section.