Philips bevestigt haar betrokkenheid bij duurzame gezondheidszorg en verlichtingsoplossingen tijdens haar vijfde pan-Afrikaanse roadshow

april 15, 2014

Amsterdam, Nederland / Cairo, EgypteKoninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) kondigt haar vijfde achtereenvolgende pan-Afrikaanse Cairo-naar-Kaapstad-roadshow aan (van 14 april tot 3 september 2014). Deze vestigt wederom de aandacht op de belangrijke uitdagingen waar Afrika vandaag de dag mee te maken heeft: de behoefte aan energie-efficiënte verlichting en het revitaliseren van de Afrikaanse infrastructuur voor gezondheidszorg.

Met een productenassortiment dat relevant is voor Afrika en haar sterke historische aanwezigheid op het continent is Philips vastbesloten haar zakelijke activiteiten in Afrika de komende jaren aanzienlijk uit te breiden en het leven in Afrika te verbeteren met zinvolle innovaties. De jaarlijkse pan-Afrikaanse Cairo-naar-Kaapstad-roadshow is een belangrijk onderdeel in Philips’ benadering om het begrip voor de lokale behoeften en de groeiende markt te verbeteren..

“Aangezien de vraag naar investeringen steeds verder groeit in het grootste deel van Afrika1 zijn wij erg positief over het uitbreiden van onze zakelijke activiteiten op het continent. In het voorbije decennium bevonden 6 van de 10 snelst groeiende economieën op de wereld zich in Afrika2; de doelstelling van Philips is daardoor er de komende jaren te groeien met dubbele cijfers”, verklaart J.J. van Dongen, Senior Vice-president en CEO Philips Afrika. “Lokaal ondernemerschap en talentontwikkeling blijven belangrijk bij het aanpakken van de complexiteit van de Afrikaanse markt en bij het ontwikkelen van lokaal relevante innovaties die tegemoetkomen aan de behoeften van de groeiende middenklasse in Afrika.”

Focus op post-2015 ontwikkelingsagenda en niet-besmettelijke ziekten
Philips blijft zich consequent inzetten voor het verminderen van de kindersterfte en het verbeteren van de zwangerschapszorg, een en ander in het kader van de huidige UN Millennium Ontwikkelingsdoelen 4 en 5 (MDG's). In haar bijdrage aan de Post-2015 ontwikkelingsagenda doet Philips een oproep voor het verbeteren van de universele toegang tot gezondheidszorg en het verminderen van de last van dubbele, besmettelijke en niet-besmettelijke, ziekten (NCD's) als aanvulling op de huidige doelstellingen..

De cijfers uit Philips’ laatste Fabric of Africa Trends Report laten zien dat in 2008 bijna drie miljoen sterfgevallen te wijten waren aan niet-besmettelijke ziekten die te voorkomen dan wel te genezen zijn. Dit aantal zal in de komende 10 jaar met meer dan 25% stijgen. De roadshow van dit jaar zal naast de zorg voor moeder en kind nog meer gericht zijn op niet-besmettelijke ziekten..

21ste-eeuwse technologie voor het accentueren van iconische stadsmonumenten

Naast oplossingen voor de gezondheidszorg introduceert Philips tijdens haar roadshow ook haar

nieuwste innovaties op het gebied van LED's en zonne-energie. Meer dan 600 miljoen mensen in Afrika hebben op dit moment geen toegang tot elektriciteit; Philips' LED-oplossingen op zonne-energie, die geen voedingsnet vereisen, verlichten de meest afgelegen gebieden en leveren energie-efficiënte verlichting. Philips heeft zich voorgenomen in 2015 honderd 'light centers' geïnstalleerd te hebben in gemeenschappen zonder elektriciteitsnet; meer dan een derde deel van deze 'light centers' is al geïnstalleerd en tijdens de komende roadshow zullen er nog meer in gebruik genomen worden.

Daarnaast heeft Philips zich verplicht in elke stad die tijdens de roadshow wordt bezocht één iconisch monument te verlichten met de nieuwste LED-technologie. Als verlichtingsonderneming nummer één heeft Philips overal ter wereld iconische stadsmonumenten getransformeerd en nu zal zij een verbluffende metamorfose tot stand brengen van historische, alom bekende monumenten in Afrikaanse steden.

Afstemmen van innovaties in technologie en onderwijs
Onderzoek en innovatie staan centraal in Philips' activiteiten in Afrika. De onlangs opgerichte Philips Africa Innovation Hub in Nairobi, Kenya, wordt het centrum voor het ontwikkelen van innovaties 'in Afrika, voor Afrika'. Om de impact van nieuw ontwikkelde oplossingen te versterken, gaat Philips door met de introductie van nieuwe innovaties te combineren met speciale aandacht voor klinische opleiding en training. Sinds 2011 heeft Philips tijdens de Cairo-naar-Kaapstad-roadshow meer dan 2500 professionals in de gezondheidszorg opgeleid; klinische opleiding en training voor de gezondheidszorg blijven een prioriteit.

Aandacht voor de ambitieuze behoeften van de Afrikaanse consument
Via innovatie en aanpassing aan lokale behoeften zal het assortiment consumer lifestyle-producten van Philips gericht worden op de wensen van het continent om gezonder te koken, evenals op oplossingen voor schoonheid en persoonlijke verzorging door het introduceren van nieuwe producten die voldoen aan de ambitieuze behoeften van de groeiende middenklasse Afrika.

Cairo-naar-Kaapstad-roadshow 2014
De roadshow brengt de voornaamste belanghebbenden, zoals overheden, NGO’s, professionele associaties en onderzoeksinstellingen, bij elkaar voor het uitwisselen van 'best practices', samenwerken en het ontwikkelen van publiek-private partnerschappen die zich richten op het aanpakken van de belangrijkste uitdagingen in Afrika.

“We zijn al vele jaren in Afrika en hebben er een sterke aanwezigheid met geïnstalleerde apparatuur, maar we onderkennen ook de voordelen van dialoog gedurende deze roadshow en de behoefte van onze onderneming om te luisteren naar de lokale markt en te begrijpen hoe we onze producten zo kunnen aanpassen dat ze dit continent beter van dienst zijn”, vat J.J. van Dongen samen.

De roadshow start op 14 april 2014 in Cairo en heeft zijn volgende halte in Algiers op 12 mei; vervolgens gaat hij op weg naar Kaapstad, waar hij op 3 september stopt.

Volg voor meer informatie de Cairo-naar-Kaapstad roadshow op: http://www.philips.com/africaroadshow

1 Internationaal Monetair Fonds (IMF) – Regionale Economische Vooruitzichten: Afrika ten zuiden van de Sahara. http://www.imf.org/external/pubs/ft/reo/2013/afr/eng/sreo1013.pdf
2 De post-2015 ontwikkelingsagenda: een nieuw globaal partnership: uitbannen van armoede en omvormen van economieën via duurzame ontwikkeling -
 http://www.post2015hlp.org/wp-content/uploads/2013/05/UN-Report.pdf (blz. 46)

Radhika Choksey
Philips Group Communications - Africa
E-mail: radhika.choksey@philips.com .

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.