Universitair Medisch Centrum Utrecht begint met installatie van eerste high-field MRI-geleide radiotherapiesysteem ter wereld

Eerste-generatie testsysteem in UMC Utrecht betekent volgende stap op weg naar spectaculaire verbetering om tumor live in beeld te brengen bij radiotherapie

april 6, 2014

Utrecht – Elekta (NSE:EKTAb), Koninklijke Philips (NYSE:PHG, AEX:PHIA) en het Universitair Medisch Centrum (UMC) in Utrecht hebben bekendgemaakt dat de eerste componenten van het eerste high-field MRI (magnetic resonance imaging)-geleide radiotherapiesysteem ter wereld momenteel worden geïnstalleerd in het UMC Utrecht. Daarmee is een belangrijke mijlpaal bereikt in de ontwikkeling van een klinisch systeem voor het krijgen van uiterst gedetailleerde MR-beelden van tumoren en omliggend gezond weefsel tijdens de bestraling van een patiënt. De ontwikkeling van de high-field MRI-geleide lineaire versneller (linac) is het doel van het MR Linac Research Consortium, dat onder supervisie staat van Elekta en door Philips wordt ondersteund.

Beeldvorming tijdens bestraling mogelijk
De integratie van een geavanceerd Philips 1.5 Tesla MRI-systeem met een technisch hoogwaardig Elekta-bestralingsysteem maakt gelijktijdige beeldvorming tijdens bestraling mogelijk. Dat betekent dat artsen de radiotherapie tijdens de toediening realtime kunnen aanpassen, wat leidt tot een preciezere behandeling en wellicht dus ook tot minder bijwerkingen, naast de mogelijkheid om de therapeutische dosis te verhogen.

Op 5 april werd de eerste component, de ring-gantry waarop de linac-onderdelen zijn aangebracht, met een kraan door het plafond van een van de radiologische behandelruimten van het UMC Utrecht omlaag getakeld. In de komende maanden zal integratie van nog meer componenten plaatsvinden en wordt het systeem onderworpen aan een programma van non-klinische tests, zoals een prestatiebeoordeling van MRI-sequenties, tests van verschillende adaptieve toedieningsmethoden, het vastleggen van kwaliteitswaarborgtechnieken en het definiëren van de workflow.

“Sinds het ontstaan van het consortium, in 2012, hebben de leden onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van high-field MRI-geleide radiotherapie. De installatie van de eerste generatie van dit systeem vormt een belangrijke stap op weg naar klinische toepassing van deze techniek, waarvan de patiënt zeker zal profiteren,” aldus dr. Bas Raaymakers, die als universitair hoofddocent is verbonden aan de afdeling Radiotherapie van het UMC Utrecht. “Wij zijn ongelooflijk trots op de centrale plaats die het UMC Utrecht al tien jaar inneemt in dit samenwerkingsproject met Philips en Elekta.”

“Als lid en medeoprichter van het consortium heeft het UMC een doorslaggevende rol vervuld in de ontwikkeling van MRI-geleide radiotherapie naar een praktisch toepasbaar systeem. Het UMC heeft enorm veel energie en middelen geïnvesteerd in de verwezenlijking van dit doel,” luidde het aanvullend commentaar van Tomas Puusepp, president-directeur en CEO van Elekta. “Wij zijn enthousiast over het vooruitzicht dat high-field MRI-geleide radiotherapie straks een nieuwe fase ingaat.”

“Zeer gerichte behandelingen worden van essentieel belang in de strijd tegen kanker, en samen met onze partners zullen we dan ook nog sterker inzetten op de ontwikkeling van nieuwe oplossingen op het gebied van interventieoncologie,” aldus Gene Saragnese, CEO Imaging Systems bij Philips Healthcare. “De installatie van de eerste generatie van dit MRI-geleide bestralingssysteem in het UMC Utrecht is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van een innovatie die uiteindelijk een wezenlijk verschil moet gaan maken in de kankerzorg.”

Behalve uit het UMC Utrecht bestaat het consortium uit het University of Texas MD Anderson Cancer Center (Houston, VS), het Nederlands Kankerinstituut/Antoni van Leeuwenhoek (Amsterdam), het Sunnybrook Health Sciences Centre (Toronto, Canada) en het Froedtert & Medical College of Wisconsin Cancer Center (Milwaukee, VS).

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Joost Maltha
Philips Healthcare Benelux
Email: joost.maltha@philips.com

Steve Klink
Philips Group Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Paul Geurts
Coördinator Media Relations, UMC Utrecht
E-mail: t.b.p.geurts@umcutrecht.nl

Gert van Santen
Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-mail: gert.vansanten@elekta.com
Time zone: CET: Central European Time

Over Koninklijke Philips

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.