Monsters helpen kinderen nare dromen te verwerken

maart 24, 2014

• Online #NotSoScary-tekenwedstrijd roept kinderen op hun favoriete monsters te tekenen
  • Draagbare kinderlampjes van Philips/Disney SoftPals voor in bed maken kinderbedtijd rustig én leuk

Eindhoven, Nederland – Monsters achter het gordijn of onder het bed?
’s Nachts komen de mooiste, spannendste of engste wezens uit de fantasiewereld van jonge kinderen tot leven. Om kinderen te helpen met het verwerken van hun nachtelijke avonturen, start Philips vanaf vandaag de grote #NotSoScary-tekenwedstrijd. Het roept alle dappere kinderen op om - samen met hun ouders - hun favoriete monsters te tekenen en ze op de Philips Facebookpagina te posten. Zo ontdekken kinderen dat monsters vooral leuk en helemaal niet zo eng zijn.

Met diezelfde filosofie in het achterhoofd, ontwierp Philips de Disney SoftPal-nachtlampjes voor kinderen. De lampjes in de vorm van vertrouwde Disney-figuurtjes stralen een warme gloed uit en geven kinderen een gevoel van veiligheid.

Veilig naar dromenland
Kinderen met plezier naar bed doen gaan, en hen rustig laten slapen… “Het is belangrijk voor een goede nachtrust en kan dagelijks een flinke klus zijn”, zegt kinderpedagoge Marijke Bisschop: “Kinderen verwerken ’s nachts wat ze overdag beleven. Het donker stimuleert de fantasie; ze herkennen dingen moeilijker en maken er dan zelf een voorstelling van. Dat kan spannend, en zelfs een beetje angstig zijn. Een speels lampje met zachte kleuren, dat mee in bed mag, heeft een geruststellend effect. Als kinderen in het midden van de nacht wakker worden, doen ze het lampje gemakkelijk aan en slapen ze weer lekker verder.”

Licht aan in de slaapkamer
Recent onderzoek uitgevoerd in opdracht van Philips leert dat het merendeel van de ondervraagde ouders¹ van mening is, dat het type licht in de slaapkamer van hun kind impact heeft op de creativiteit en het gedrag van hun kinderen. 42 % van de ouders zegt dat hun kind zich veiliger voelt met een nachtlampje naast bed. Het grootste deel van de Nederlandse kinderen  tussen de drie en 10 jaar (82%) brengt dagelijks minstens één tot twee uur door in de eigen slaapkamer. Veelal om even lekker alleen te spelen, zonder iets te hoeven delen met broers of zussen.

Andere slaaptips die de kinderpsychologe ouders wil meegeven om kinderen veilig naar dromenland te brengen

• Laat je kind de held spelen in zijn eigen (monster)verhaal. Het ontwikkelt de verbeelding en is een uitstekende hulp bij het slapen gaan
  • Zorg ervoor dat de slaapkamer een leuk, opgeruimd plekje is, zodat kinderen rustig in slaap kunnen vallen
  • Vermijd woorden als ‘bang’ of ‘nachtmerrie’ en geef een positieve draai aan het gesprek. Kinderen weten vaak niet wat deze woorden betekenen, maar kunnen het associëren met angst of donker;
  • Bouw rituelen op en neem hiervoor de tijd. Denk aan samen tanden poetsen, pyjama aandoen en een verhaaltje voorlezen.

Monsterlijk leuke tekenwedstrijd
Kinderen kunnen hun mooiste #NotSoScary monstertekening via Facebook uploaden. De leukste tekeningen maken kans op mooie prijzen, waaronder een complete Disney kamer in monster-, prinsessen- of Cars-style, een echte knuffel van hun getekende monster of een Philips/Disney SoftPal-lampje naar keuze. De wedstrijd loopt tot 21 april 2014. De winnaar wordt op 23 april bekend gemaakt. Actievoorwaarden voor deelname zijn hier te vinden.

Mickey, Minnie, Sulley of Mike op je nachtkastje
De Philips/Disney SoftPal-kindernachtlampjes, in de vorm van Mickey, Minnie, Sulley en Mike van Monsters Inc. zijn zachte en gebruiksvriendelijke nachtlampjes. De warme gloed geeft hen ’s nachts een gevoel van veiligheid. Zo kunnen ze gemakkelijker in slaap vallen of voelen ze zich gerustgesteld als ze ‘s nacht wakker worden. Dankzij het innovatieve LED-systeem van Philips zijn de nachtlampjes ook heel veilig: ze voelen altijd koud aan en er zitten geen kleine onderdelen of scherpe randjes. Het lichtje gaat aan door het monstertje even te kantelen, het blijft ongeveer 7 uur branden en kan gemakkelijk opgeladen worden. De lampjes geven ook voldoende licht om bij voor te lezen en te spelen. Het Philips/ Disney SoftPal-nachtlampje kost 34,95 euro.

¹ Onderzoek uitgevoerd door OpinionMatters in opdracht van Philips in februari 2014, onder 1005 ouders van kinderen in de leeftijd van 3 tot 10 jaar.

Philips/Disney SoftPal-kindernachtlampjes

Voor persinformatie kunt u contact opnemen met:

Renée de Bruin
External Communications Manager, Lighting
Philips Electronics Nederland B.V
Tel +31 6 1134 8365
Renee.de.bruin@philips.com

Consumentenlijn verlichting: 00800 744 547 75 (Nederland)

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum