Philips maakt sprong naar derde plaats op internationale ranglijst van patentaanvragers van Europees Octrooibureau

maart 6, 2014

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat het de nummer 3 in de wereld is qua aantal patentaanvragen ingediend bij het Europees Octrooibureau (EPO). Met in totaal 1839 aanvragen in 2013 heeft Philips maar liefst 59% meer patenten aangevraagd dan in 2012, toen de onderneming op de 12e plaats eindigde.

“Ons portfolio aan intellectuele eigendommen (IE) vormt één van onze strategische bedrijfsmiddelen, samen met ons merk, waarmee we ons onderscheiden en een unieke concurrentiepositie hebben verworven”, aldus Brian Hinman, Chief Intellectual Property Officer van Philips. “Onze derde plaats op de ranglijst van het Europees Octrooibureau laat zien dat we Europa als een belangrijke regio beschouwen voor de bescherming van onze intellectuele eigendommen. Bij Philips investeren we ruim 7% van onze jaaromzet in onderzoek en ontwikkeling. Met ons sterke patentportfolio beschermen en delen we onze innovaties en scheppen we waarde voor onze activiteiten door hun groei, winstgevendheid en concurrentievermogen te vergroten. Hoewel we de waarde en kwaliteit van ons geïntegreerde IE-portfolio belangrijker vinden dan het aantal patenten, zijn we blij met deze derde plaats. Hieruit blijkt namelijk dat we de afgelopen tijd nog sterker hebben ingezet op innovatie.”

Philips is op de ranglijst van het Europees Octrooibureau de grootste internationale aanvrager in de categorieën voor medische technologie en instrumentmetingen. Het IE portfolio geeft blijk van Philips' strategie en de activiteiten waar de onderneming zich op richt. Op dit moment heeft 40% van de aanvragen betrekking op de gezondheidszorg en ruim 30% op verlichting. Met meer dan 64.000 patentrechten, 93.000 ontwerprechten, 46.000 handelsmerken en 4.700 domeinnamen beheert Philips een van de grootste en sterkste IE-portfolio's ter wereld.

Tijdens een persconferentie over het jaarverslag van het Europees Octrooibureau die vandaag plaatsvond in Brussel, gaf EOB-voorzitter Benoît Battistelli een presentatie over de belangrijkste trends en cijfers op patentgebied in 2013 en de ranglijsten van de grootste patentaanvragers (bedrijven en landen), waaruit bleek dat in 2013 een recordaantal aanvragen is ingediend. Dit maakt duidelijk dat Europa nog altijd een broedplaats is voor innovatie. Sterke patentbescherming en R&D-investeringen gaan hier hand in hand en spelen een belangrijke rol voor de werkgelegenheid en economische groei in de EU. Het volledige persbericht van het Europees Octrooibureau en de bijbehorende materialen zijn beschikbaar op www.epo.org.

Eerste Philips patent

Björn Teuwsen
Director Communications
Philips Intellectual Property & Standards
E-mail: bjorn.teuwsen@philips.com

Over Koninklijkse Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.