Philips en Georgia Regents Medical Center maken introductie bekend van organisatiebreed klinisch IT-platform ter verbetering van werkstromen en zorgverlening

Philips IntelliSpace PACS 4.4 integreert beeldvormingsgegevens met het EPD, waardoor artsen een vollediger ‘beeld’ van de patiënt krijgen voor het gehele GRHealth System.

februari 27, 2014

Andover (VS)Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG AEX: PHIA) heeft vandaag een nieuwe fase aangekondigd in het kader van het 15 jaar lopende samenwerkingsverband met het Georgia Regents Medical Center (GRMC). Het gaat om de installatie van Philips IntelliSpace PACS versie 4.4, een geïntegreerd klinisch IT-platform waarmee artsen vanaf elke afdeling en voor het gehele zorgtraject het beeldvormingsdossier van een patiënt kunnen opvragen. Het systeem biedt artsen niet alleen een completer beeld van de gezondheid van een patiënt, maar stelt het GRMC ook in staat om de beschikbaarheid van beeldvormingsgegevens uit te breiden naar de decentrale regionale zorglocaties. Het Philips IntelliSpace PACS kent een uniek aanbodmodel met bepaalde diensten en omvat de totale eigendomskosten, vereenvoudigde IT-bedrijfsvoering en ingebouwde flexibiliteit, schaalbaarheid en interoperabiliteit.

“Technologie is bedoeld om de werkdruk van artsen te verlichten en hen in staat te stellen zich te concentreren op werk dat zij belangrijk vinden: de zorg voor patiënten”, aldus James Rawson, hoofd radiologie van het Georgia Regents Medical Center. “Met dit nieuwe systeem van Philips voor beeldarchivering en -communicatie kunnen we alles opslaan, opvragen en weergeven – van oude röntgenfoto’s tot de meest geavanceerde digitale beelden in alle modaliteiten, waaronder PET, CT, MRI en echografie. Het komt de medische resultaten ten goede en zorgt voor lagere kosten als we iemands volledige medische dossier en alle diagnostische beelden bij elkaar in een elektronisch patiëntendossier (EPD) beschikbaar hebben.” De pilotinstallatie bij het GRMC is begonnen op de afdeling radiologie en zal in de loop van de komende maanden worden uitgebreid naar de afdelingen cardiologie, verloskunde en alle andere beeldvormingsdiensten.

Philips IntelliSpace PACS maakt deel uit van het groeiende portfolio van de onlangs opgerichte Healthcare Informatics Solutions and Services Group. Dit Philips-onderdeel biedt oplossingen en adviesdiensten aan ziekenhuizen en zorgsystemen gericht op nieuwe, effectievere modellen om de toegankelijkheid van de zorg te verbeteren, werkstromen te optimaliseren en de kwaliteit van de gehele zorgketen te verhogen. De interoperabiliteit van IntelliSpace PACS met het EPD zorgt voor relevante gegevens en samenwerking binnen de gehele GRMC-organisatie en dat maakt het beheer van werkstromen, diagnostische beelden en verslaglegging aanzienlijk efficiënter.

“Innovatieve zorgsystemen, zoals het GRMC, stappen over op nieuwe bedrijfsmodellen met patiëntgerichte zorg. Deze ontwikkeling onderstreept het grote belang van goed toegankelijke en nauwkeurige beeldgegevens”, aldus Jeroen Tas, CEO van Philips Healthcare Informatics Solutions and Services. “Dit is slechts één van de systeembrede oplossingen die we bij GRMC implementeren om betere samenwerking van artsen op het gebied van diagnostiek en behandeling mogelijk te maken, een breder inzicht te bieden in patiëntgegevens en hoogwaardige zorg beschikbaar te maken in gebieden waar dit het hardst nodig is.”

Philips IntelliSpace PACS zorgt voor consolidatie en opslag van klinische beelden van alle beeldvormende systemen, ongeacht de fabrikant, en van alle afdelingen. De beheerfunctionaliteit omvat vrijwel alle medische beelden op het gebied van radiologie, cardiologie, dermatologie, endoscopie, oogheelkunde en andere disciplines. De multimodale geavanceerde weergavefuncties ondersteunen praktisch altijd en overal de klinische besluitvorming en bieden klinisch inzicht waar en wanneer dat het hardst nodig is.

In juni 2013 sloten Philips en GRMC een overeenkomst met een waarde van USD 300 miljoen en een looptijd van 15 jaar gericht op verbetering van de zorgresultaten en effectievere en kostenefficiëntere zorg aan de vier tot zes miljoen mensen in de staten Georgia en South Carolina, het verzorgingsgebied van het GRMC, dat tevens het Children’s Hospital of Georgia, het Georgia Regents University Cancer Center en een groot aantal poliklinieken van het GRMC‑zorgsysteem omvat. De installatie van Philips IntelliSpace PACS sluit aan bij Philips' doelstelling om de zorg patiëntgerichter te maken en een innovatief bedrijfsmodel te introduceren dat tegemoetkomt aan de huidige en toekomstige behoeften van alle GRMC‑locaties ten aanzien van de klinische en operationele praktijk en medische apparatuur.

“Door het gedeelde eigendom met Philips krijgen wij toegang tot schaalbare innovaties tegen voorspelbare kosten en zonder onderbrekingen van de werkstroom. Wij zien dat als een kritische voorwaarde voor de uitbreiding van hoogwaardige zorg in het zuidoosten van de VS, de VS als geheel, en ook de rest van de wereld”, aldus dokter Rawson.

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mobile: 06 1055 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Voor meer informatie over Philips’ aanwezigheid op HIMSS, met inbegrip van Philips IntelliSpace PACS en het volledige pakket van interoperabele Philips-software, -oplossingen en -diensten voor organisatiebrede netwerken kunt u terecht op www.philips.com/HIMSS en de #HIMSS14-conversatie volgen via @PhilipsHealth..

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum  .

About Georgia Regents :

Georgia Regents Medical Center is a not-for-profit corporation in Augusta, Georgia that provides clinical operations as a cooperative organization for Georgia Regents University. The 478-bed Medical Center includes a Critical Care Center, housing the region’s only Level I trauma center ; the 154-bed Children’s Hospital of Georgia, providing the highest level of pediatric critical care and neonatal intensive care; and more than 80 outpatient clinics that provide primary and specialty care. Georgia Regents physicians are consistently ranked among the nation’s best in both America’s Top Doctors® and Best Doctors in America®..