Philips verhoogt omzet uit Groene Producten in 2013 tot meer dan de helft van de totale omzet

februari 25, 2014

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat de omzet uit Groene Producten in 2013 EUR 11,8 miljard bedroeg, oftewel 51% van de totale omzet. Philips bereikt daarmee twee jaar eerder dan gepland zijn EcoVision-duurzaamheidsdoelen voor 2015.

Alle sectoren hebben bijgedragen aan de groei van de omzet uit Groene Producten. Bij Healthcare is het portfolio met Groene Producten uitgebreid met 13 nieuwe producten die zorgresultaten verbeteren, meerwaarde bieden en de zorg toegankelijker maken. Onze inspanningen om milieueffecten te beperken zijn erkend door de COCIR[1], die stelt dat het energieverbruik van de 1.5T MRI-modellen van Philips lager is dan het marktgemiddelde. Het gebruik van gerecyclede materialen bij Consumer Lifestyle is voortgezet. Inmiddels wordt meer dan 330 ton gerecycled plastic gebruikt in stofzuigers en bijna 250 ton ijzer hergebruikt.

In 2013 heeft Philips EUR 509 miljoen geïnvesteerd in Groene Innovatie. Daarbij gaat de sector Lighting voorop (EUR 327 miljoen) dankzij de ontwikkelingen op het gebied van LED-technologie. In april kwam Lighting met een doorbraak in de vorm van de meest energiezuinige LED-lamp (TLED) ter wereld met een lichtopbrengst van 200 lumen per watt.

“Deze resultaten getuigen van onze vaste overtuiging dat duurzaamheid een primaire factor is voor het creëren van waarde en belangrijke kansen biedt voor innovatie en groei, zelfs als het zoals nu economisch tegenzit”, aldus Jim Andrew, voorzitter van de Sustainability Board en Chief Strategy & Innovation Officer van Philips. “Voor 2014 zien wij de versnelling in de overgang van een lineaire naar de circulaire economie als een kans om binnen al onze activiteiten en markten economische waarde te creëren, zowel door kostenbesparingen als door de ontwikkeling van nieuwe markten en groei op bestaande markten. We kunnen tevens melden dat Philips op dit moment het leven[2] van 1,8 miljard mensen heeft verbeterd en goed op weg is om daar tussen nu en 2015 2 miljard van te maken.”

Het duurzaamheidsverslag voor 2013 is een integraal onderdeel van het Philips-jaarverslag voor 2013, dat kan worden geraadpleegd op www.annualreport2013.philips.com

[1] Green Products need to prove leadership in at least one Green Focal Area compared to industry standards, which is defined by a sector specific peer group. This is done either by outperforming reference products (which can be a competitor or predecessor product in the particular product family) by at least 10%, outperforming product-specific eco-requirements or by being awarded with a recognized eco-performance label. The Green Focal Areas are: Energy efficiency, Packaging, Hazardous substances, Weight, Recycling and disposal and Lifetime reliability.
[2] Circular economy is a driver for innovation in the areas of material – component and product reuse, as well as business models such as solutions and services. In a circular economy, the more effective use of materials enables to create more value, both by cost savings and by developing new markets or growing existing ones.
[3] According to COCIR (European Coordination Committee of the Radiological, Electromedical and Healthcare IT Industry), the Philips 1.5T MRI fleet average energy consumption in ‘off’ and ‘ready-to-scan’ mode is deemed 20% lower than the average consumption of the market fleet for 2012.
[4] To calculate how many lives we are improving, market intelligence and statistical data on the number of people touched by the products contributing to the social or ecological dimension over the lifetime of a product are multiplied by the number of those products delivered in a year. After elimination of double counts, the number of lives improved by our innovative solutions is calculated. In 2013 we improved the lives of 1.8 billion people.

Infographic

Philips Annual Report 2013

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Eeva Raaijmakers
Philips Group Communications
E-mail: eeva.raaijmakers@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum..