Philips behaalt in het vierde kwartaal een vergelijkbare omzetgroei van 7%; operationele resultaten 20% hoger; financiële doelstellingen voor 2013 bereikt

januari 28, 2014

Belangrijke gegevens over het vierde kwartaal

• Vergelijkbare omzet in groeiregio’s gestegen met 15%
  • De EBITA bedroeg EUR 884 miljoen, ofwel 13,0% van de omzet, tegenover een verlies van EUR 50 miljoen in het vierde kwartaal van 2012
  • De EBITA exclusief herstructurerings- en overige lasten steeg naar EUR 915 miljoen, ofwel 13,5% van de omzet, tegenover EUR 765 miljoen, ofwel 11,3% van de omzet, in het vierde kwartaal van 2012
  • Het nettoresultaat bedroeg EUR 412 miljoen
  • Vrije kasstroom van EUR 608 miljoen

Belangrijke gegevens over het hele jaar

• De vergelijkbare omzet over het hele jaar steeg met 3% naar EUR 23,3 miljard
  • De EBITA over het hele jaar steeg naar EUR 2,5 miljard, ofwel 10,5% van de omzet, tegenover EUR 1,1 miljard, ofwel 4,7% van de omzet, in 2012
  • Het rendement op het geïnvesteerd vermogen was 15,3% per eind 2013
  • Voorstel dividend te verhogen naar EUR 0,80 per aandeel

Frans van Houten, CEO:

“Het vierde kwartaal van 2013 was opnieuw een goed kwartaal voor Philips, dit ondanks de lastige economische situatie en valutaire tegenwind. In het kwartaal behaalden zowel Lighting als Consumer Lifestyle een sterke vergelijkbare omzetgroei van 8%. Bij Healthcare steeg de vergelijkbare omzet met 4%, terwijl de orderontvangst met 1% daalde als gevolg van zwakke markten in de VS en Europa. De operationele winstgevendheid van alle sectoren verbeterde aanzienlijk dankzij een goede omzetgroei, de stijging van de brutomarge met 2,0 procentpunten en productiviteitsverbeteringen, die alle het gevolg waren van het programma Accelerate!.

We bereikten de door ons in 2011 bepaalde financiële doelstellingen voor de middellange termijn, dankzij de grote inspanningen van onze medewerkers. We bereikten een samengesteld jaarlijks groeipercentage voor vergelijkbare omzet over de periode 2012–2013 van 4,5%, tegenover onze doelstelling van 4-6%, dit in een situatie met een lagere groei van het BBP dan oorspronkelijk verwacht. De door ons behaalde EBITA als percentage van de omzet was 10,5%, binnen de door ons beoogde range van 10-12%. Dit resultaat werd door ons behaald ondanks valutaire tegenwind en veranderingen in de verantwoording van pensioenkosten. Tevens bereikten we een aanzienlijke verbetering van ons rendement op het geïnvesteerd vermogen naar 15,3%, boven de beoogde range van 12-14%.

We boeken uitstekende vooruitgang met ons programma Accelerate!. We blijven investeren in groeikansen en het Philips-merk. Ons programma voor verlaging van de overheadkosten heeft tot nu toe geresulteerd in een brutobesparing van in totaal EUR 1 miljard. Van 2011 t/m 2013 verlaagden we onze voorraad als percentage van de omzet met 260 basispunten. Met ons Design for Excellence (DfX)-programma blijven we ons richten op verbetering van de brutomarges. Als gevolg van deze voortdurende initiatieven, alsmede de start van onze nieuwe merkcampagne en onze focus op innovatie, blijft de kracht en het concurrentievermogen van Philips toenemen.

We introduceerden het echografiesysteem EPIQ, het digitale PET/CT-systeem Vereos, en het Spectral CT-systeem IQon, die naar verwachting een positief effect zullen hebben op toekomstige orders voor onze activiteiten op het gebied van gezondheidszorg. Voortbouwend op ons consumentenportfolio van lokaal relevante innovaties, behaalden we een sterke groei in zowel China als Europa, met name dankzij een grotere vraag naar huishoudelijke apparaten, waaronder de Air Purifier en Airfryer. Als dé toonaangevende leverancier van professionele verlichtingsoplossingen en -diensten sleepte Philips een 10-jarig contract in de wacht voor de levering en onderhoud van een geïntegreerd digitaal verlichtingssysteem met 13.000 aangesloten LED-armaturen en adaptieve energiebeheersystemen voor parkeergarages in Washington, DC. We ontvingen tevens een grote order voor de renovatie van het grootste deel van de 125.000 straatlantaarns van Buenos Aires met het beheersysteem CityTouch voor LED-verlichting. Onze nieuwe innovaties hebben in 2013 ruim 100 designprijzen gewonnen – een recordaantal.

Het behalen van onze financiële doelstellingen voor 2013 was een belangrijke mijlpaal, en we concentreren ons nu op het bereiken van onze doelstellingen voor 2016. We vertrouwen erop in staat te zijn onze resultaten verder te verbeteren door ons sterk te blijven richten op de uitvoering van ons transformatieprogramma Accelerate!. Kijkend naar 2014 blijven we voorzichtig in verband met aanhoudende onzekerheden op macro-economisch terrein, valutaire tegenwind en een geringere orderontvangst in het vierde kwartaal van 2013. We verwachten dan ook dat 2014 een bescheiden stap zal zijn naar onze doelstellingen voor 2016, ook gezien de herstructurering voor het realiseren van de nieuwe productiviteitsdoelstellingen en investeringen in extra groei-initiatieven.”

Financiële resultaten over het vierde kwartaal: de vergelijkbare omzet en de operationele resultaten verbeteren bij alle sectoren

De vergelijkbare omzet van Healthcare steeg met 4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Customer Services boekte een hoge enkelcijferige groei, terwijl Home Healthcare Solutions een midden-enkelcijferige groei behaalde. Imaging Systems en Patient Care & Clinical Informatics behaalden een lage enkelcijferige groei. In groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een dubbelcijferige groei zien ten opzichte van 2012, met sterke verbeteringen in China, Midden- en Oost-Europa, Latijns-Amerika, en het Midden-Oosten & Turkije. De qua valuta vergelijkbare orderontvangst voor apparatuur daalde met 1% ten opzichte van het voorgaande jaar, waarbij Patient Care & Clinical Informatics een lage enkelcijferige groei behaalde, terwijl Imaging Systems een lage enkelcijferige daling boekte. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten steeg ten opzichte van 2012 met 100 basispunten naar 19,0%.

De vergelijkbare omzet van Consumer Lifestyle steeg met 8%, met dubbelcijferige groei bij Domestic Appliances en hoge enkelcijferige groei bij Health & Wellness, terwijl Personal Care midden-enkelcijferige groei behaalde. In de groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een sterke dubbelcijferige stijging zien, terwijl de gevestigde markten een lage enkelcijferige groei vertoonden. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten steeg naar 13,4%, een verbetering ten opzichte van het voorgaande jaar met 2,1 procentpunten.

De vergelijkbare omzet van Lighting steeg met 8%, met name dankzij dubbelcijferige groei bij Lumileds en Automotive. Light Sources & Electronics en Professional Lighting Solutions behaalden een midden-enkelcijferige groei, terwijl Consumer Luminaires een lage enkelcijferige daling liet zien. De omzet van LED-producten steeg met 48% en maakt nu 34% uit van de totale omzet van Lighting. In groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een dubbelcijferige stijging zien. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten en andere verliezen bedroeg 10,4%, een verbetering ten opzichte van 2012 met 2,5 procentpunten.

Philips heeft 7% gerealiseerd van het programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 1,5 miljard sinds het begin van het programma in oktober 2013.

Quarterly Report

Fourth quarter and Annual Results 2013 - Quarterly Report

Presentations

Fourth quarter and Annual Results 2013 - Quarterly Results Presentation

Speech
Fourth quarter and Annual Results 2013 Press Briefing Speech [to be published after press conference]

Conference call and audio webcast

A conference call with Frans van Houten, CEO, and Ron Wirahadiraksa, CFO, to discuss the results, will start at 12:00AM CET. A live audio webcast of the conference call will be available through the link below.

Q4 2013 conference call audio webcast

More information about Frans van Houten and Ron Wirahadiraksa:

Click here for Mr. van Houten's CV and images

Click here for Mr. Wirahadiraksa's CV and images

Philips fourth quarter results 2013 Infographic

Philips fourth quarter results 2013 | Earnings Report FacebookTwitterMore...

Download infographic (875 KB)

Breakthrough imaging innovations at RSNA

Building on its innovation leadership, Philips
introduced at RSNA the all-new Vereos digital PET/
CT system with a twofold increase in resolution for
high image quality and increased accuracy to
improve diagnostic confidence, treatment planning
and workflows. Philips also introduced the IQon
system, the first spectral detector CT that uses color
to enable a more definitive diagnosis in a single scan
for faster imaging results (the IQon system is pending
510k – not available for sale in the US). At RSNA,
Philips also received the prestigious “Best in KLAS”
award for overall performance leader in imaging
equipment.

3D holographic imaging in interventional cardiology

As a leading innovator in image-guided interventions
and therapy, Philips has expanded its product
portfolio with InfraredX’s catheter-based imaging
system and teamed up with RealView Imaging to
demonstrate the feasibility of 3D holographic
imaging in interventional cardiology.

Philips extended Oral Healthcare leadership in Japan

Philips further extended its Oral Healthcare
leadership position in Japan by expanding
distribution in drugstores and launching the newest
Philips Sonicare AirFloss. Market share continued to
grow globally, driven by the latest innovations, the
Philips Sonicare FlexCare Platinum and Sonicare
DiamondClean Black.

Philips Mother and Childcare strong growth in Europe

Driven by the positive consumer response to the
Philips AVENT Natural Feeding range, Philips Mother
and Childcare delivered strong growth in European
markets such as Germany, France, the UK and Central
& Eastern Europe.

Philips lights up Buenos Aires

Philips was awarded  the order to renovate most of
Buenos Aires’ 125,000 street lights with its CityTouch
connected LED system.This system allows each light
point to be programmed and remotely controlled,
improving comfort and safety at lower energy cost.

Philips and Desso partnership

Philips has partnered with Desso to develop and
market LED light-transmissive carpets, adding a new
dimension to interior design and space planning for
offices, hotels and public buildings.

Philips announced its new brand positioning

Philips announced  its new brand positioning,
“innovation and you” brand line and redesigned
shield, which all build on the company’s heritage of
creating innovations that matter to people.

Philips received over 100 key design awards

In 2013, Philips received over 100 key design awards.
Most recently, Philips was awarded four Design For
Asia Awards 2013, including the Bronze Award for
ORBIT LED luminaires and three Merit Recognitions,
for the Two Headed Rotary Shaver, Fidelio SoundBar
and Philips Friends lamps.

Steve Klink
Philips Group Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Joost Akkermans
Philips Group Communications
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van ge-zondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2013 een omzet van EUR 23.3 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op af-stand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statements

This document and the related oral presentation, including responses to questions following the presentation, contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.

These factors include, but are not limited to, domestic and global economic and business conditions, developments within the euro zone, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete  successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2012 and the “Risk and uncertainties” section in our semi-annual financial report for the six months ended July 1, 2013.

Third-party market share data

Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as specialized research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP Information

In presenting and discussing the Philips Group financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in our Annual Report 2012. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2012.

Use of fair-value measurements

In presenting the Philips Group’s financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices do not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models, and when observable market data are not available, we used unobservable inputs. They require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2012 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair values.

All amounts in millions of euro’s unless otherwise stated; data included are unaudited. Financial reporting is in accordance with the accounting policies as stated in the Annual Report 2012, unless otherwise stated.