Philips doet resterende belang van 30 procent in gezamenlijke tv-onderneming TP Vision over aan TPV

januari 20, 2014

• Merklicentieovereenkomst voor gebruik merknaam Philips op tv-toestellen blijft van kracht
  • Transactie biedt TPV de mogelijkheid TP Vision verder te integreren in tv-activiteiten

Amsterdam - Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat het een overeenkomst heeft gesloten met TPV voor de verkoop van het resterende belang van 30 procent van Philips in TP Vision, het samenwerkingsverband met TPV Technology (0903.HK) op het gebied van tv's. Hiermee komt TP Vision volledig in handen van TPV. De ondertekening van de definitieve overeenkomst zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2014 plaatsvinden. Afronding van de transactie is voorzien voor de tweede helft van dit jaar, als goedkeuring is verkregen van toezichthoudende instanties en de aandeelhouders van TPV. Na afronding is TP Vision volledig eigendom van TPV, waardoor het onderdeel verder in de tv-activiteiten van TPV kan worden geïntegreerd.

"Met deze overeenkomst stellen we TP Vision in staat succesvol te kunnen opereren in de buiten-gewoon dynamische en concurrerende tv-markt", aldus Frans van Houten, CEO van Philips. "Doordat TPV nu volledige zeggenschap heeft, kunnen mogelijkheden tot synergie beter worden benut en kan sneller en flexibeler worden ingespeeld op ontwikkelingen binnen de markt. Samen met TPV zullen we ons blijven inzetten om de tv-activiteiten tot een succes te maken met een aantrekkelijk aanbod van innovatieve tv-toestellen onder de merknaam Philips."

Het resterende belang van 30 procent in TP Vision wordt door Philips van de hand gedaan voor een uitgestelde overnamesom. Alle uitstaande kredieten en stand-by faciliteiten tussen Philips en TP Vision worden overgedragen aan TPV. De bestaande merklicentie tussen Philips en TP Vision blijft van kracht, waardoor TP Vision een jaarlijkse royalty van 2,2 procent van de omzet aan Philips verschuldigd is. De minimaal af te dragen royalty is verlaagd van 50 miljoen euro naar 40 miljoen euro. Met de overeenkomst is een bedrag van 50 miljoen euro gemoeid. Deze post zal door Philips in de resultaten over het vierde kwartaal van 2013 worden verwerkt.

Joost Akkermans
Philips Group Communications
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Steve Klink
Philips Group Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 114.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.