Juffrouw Konings van basisschool St. Antonius in Best wint Philips AED

januari 16, 2014

• Philips AED en getrainde leerkrachten maken omgeving veiliger
  • Lerares Jolanda Konings wint AED met Philips Facebook-campagne

BEST, NEDERLAND – Terwijl honderdtwintig enthousiaste leerlingen van groep 8 haar trakteerden op een daverend applaus kreeg Juffrouw Jolanda Konings van basisschool St. Antonius in Best gistermiddag van Philips een AED (Automatische Externe Defibrillator) overhandigd. Ook kregen zij en vijf andere leerkrachten een uitgebreide reanimatietraining van de reanimatiepartners van de Hartstichting. Jolanda was een van de winnaars van de “Red een Hart” Facebook-campagne die Philips recent organiseerde. Door haar AED een plek te geven in de St. Antoniusschool en de training reanimeren te volgen vergroot zij de overlevingskansen van mensen die in of in de omgeving van de school onverhoopt een hartstilstand krijgen tot wel 50%.

Philips heeft de actie, die op sociale media plaatsvond, in het leven geroepen om meer bewustzijn te creëren over reanimatie en het gebruik van AED’s tijdens reanimatie. Dit is gedaan in nauwe samenspraak met de Hartstichting. De AED’s zullen daardoor ook bijdragen aan de 6-minutenzones die de Hartstichting ambieert. De Philips HeartStart FRx zal zoals alle “Red een Hart” AED’s worden aangemeld op www.aed4.eu, zodat het voor iedereen duidelijk is dat hij beschikbaar is in geval van nood.

“Wij hebben ruim 700 leerlingen en zijn een spil in de wijk. Er hangt een AED in het winkelcentrum maar dat is toch nog altijd een eindje lopen. Wij vinden de veiligheid van kinderen en volwassenen in de omgeving zeer belangrijk. Met AED en training kunnen we daar een geweldige bijdrage aan leveren,” vertelde Jolanda Konings tijdens de overhandiging.

De honderdtwintig aanwezige kinderen werd voorafgaand aan de overhandiging door een vrijwilliger van AED-distributeur ProCardio met een quiz verteld wat een AED is, hoe je een dergelijk systeem herkent en hoe het werkt. Daarnaast kregen ze het advies 112 te bellen en de hulp van een volwassene te zoeken in geval van nood.

Eind december nam de Amstelveense EHBO-vrijwilliger Paul Jonker zijn AED in gebruik. Het EHBO-team Amstelveen gaat het systeem inzetten op de vele publieksevenementen waar het actief is. Op weekdagen hangt het systeem op een openbare basisschool.

U kunt ook contact opnemen met:

Joost Maltha
Philips Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 114.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.