Philips viert 100 jaar onderzoek

Sinds de oprichting in 1914 heeft Philips Research talloze innovaties ontwikkeld die het leven van mensen verbeteren

januari 9, 2014

Eindhoven, Nederland – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) gaf vandaag het startsein voor de feestelijkheden rondom de honderdste verjaardag van Philips Research tijdens een speciaal evenement voor belanghebbenden in Eindhoven.  Sinds de ontwikkeling van de eerste gloeilamp richt de onderneming zich op zinvolle innovaties, zoals technologieën die de gezondheidszorg betaalbaarder en toegankelijker maken, energiezuinige LED verlichtingsoplossingen die bijdragen aan het welzijn van mensen en de wereld duurzamer maken, en lokaal relevante consumentenproducten en -diensten.

“Bij Philips zit innovatiegericht onderzoek ons in het bloed”, aldus Henk van Houten, General Manager van Philips Research. “Wij zetten ons vol overtuiging in om via uitvindingen, samenwerking en toepassing van technologie mensen te helpen succesvol te zijn. Door ambitieuze onderzoeksdoelen te formuleren die betrekking hebben op de grootste uitdagingen waar mensen mee te maken hebben, inspireren we onze wetenschappers en partners om samen oplossingen tot stand te brengen die een zinvolle bijdrage leveren aan het leven van mensen.”

Een eeuw innovaties die de wereld beter hebben gemaakt
Een eeuw innovaties die de wereld beter hebben gemaakt Anton en Gerard Philips, de twee oprichters van onze onderneming, zagen in welke waarde wetenschappelijk onderzoek had voor de ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën en daarom werd in 1914 in Eindhoven het ‘Natuurkundig Laboratorium’ (‘NatLab’), het onderzoekslaboratorium van Philips, opgericht. Met de befaamde natuurkundige dr. Gilles Holst aan het hoofd richtte het onderzoek van het laboratorium zich op het ontdekken van nieuwe lichtbronnen en op radio- en elektronentechnologie.

Inmiddels is Philips Research een van de grootste bedrijfmatige onderzoeksorganisaties ter wereld, die actief is op zes locaties in Noord-Amerika, Europa en Azië, met Eindhoven als hoofdkantoor. Wereldwijd telt Philips Research meer dan 1.500 professionals en 50 nationaliteiten, en heeft in haar bestaan 165.000 toegekende patenten gegenereerd. In 2012 investeerde Philips ruim 1,8 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling. Een wezenlijk deel daarvan wordt geïnvesteerd in de onderzoeksorganisatie. De unieke kracht van Philips Research is zijn multidisciplinaire benadering van innovatie, waarbij actief wordt samengewerkt met belangrijke partners en eindgebruikers om oplossingen aan te dragen die tegemoetkomen aan de behoeften van mensen over de hele wereld.

Philips Research heeft een centrale rol gespeeld bij verscheidene belangrijke innovaties die in de eerste decennia van de vorige eeuw van grote betekenis zijn geweest: de röntgenbuis Rotalix vormde een doorbraak in de strijd tegen tuberculose; de eerste Philips-radio verbond mensen op verschillende continenten en bracht een revolutie teweeg in de manier waarop mensen muziek beluisterden; de Philishave, het roterende elektrische scheerapparaat dat in 1939 op de markt kwam, groeide uit tot een alom bekend consumentenproduct. Dit werd gevolgd door een aantal innovaties waarmee Philips furore maakte, waaronder het eerste cassettebandje in 1963 en de eerste cd in 1982.

In een recenter verleden heeft de onderzoeksexpertise van Philips bijgedragen aan innovaties zoals AlluraClarity, het interventionele röntgensysteem met lage stralingsdosis dat zorgt voor hoogwaardige realtime-beelden tijdens minimaal invasieve ingrepen; de meest energiezuinige LED-lamp ter wereld die liefst 200 lumen per watt produceert en de AirFloss-mondverzorgingstechnologie van Philips Sonicare.

Toonaangevend met digitale producten
Tegenwoordig richt Philips zich op mogelijkheden om de beleving van digitale toepassingen individueel af te stemmen. Daarbij gaan we uit van ons diepgaande inzicht in wat mensen willen en vertalen dat in oplossingen.

Philips is innovatieleider in dit digitale tijdperk en is voortdurend op zoek naar nieuwe inzichten, meerwaarde en zinvolle oplossingen voor mensen. Daarvan getuigen bijvoorbeeld het persoonlijke draadloze verlichtingssysteem Philips hue en de Philips Smart-luchtreiniger, evenals een reeks patiëntbewakingssystemen die, in combinatie met geavanceerde hulpmiddelen ter ondersteuning van de klinische besluitvorming, bewaking aan het bed en op afstand mogelijk maken.

Philips Research – 100 jaar aan baanbrekende innovaties

First Philips Radio, 1927

Philips Rotalix

Philishave, 1948

First Philips TV, 1950

Philips Smart Air Purifier

Philips "Meet hue" video

Philips AlluraClarity video

For further information, please contact:

Elena Calamo Specchia
Philips Group Communications
E-mail: elena.calamo.specchia@philips.com

Hans Driessen
Philips Research Communications
E-mail: hans.driessen@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 114.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.