Succesvol openingsjaar Philips museum

januari 7, 2014

Negen maanden na opening door de toenmalige Koningin Beatrix kan het Philips museum terugkijken op een succesvol openingsjaar. Het Philips museum heeft in 2013 circa 42.000 bezoekers op de Emmasingel mogen verwelkomen. Het museum voorziet in een duidelijke behoefte en draagt bij aan het historisch zelfbewustzijn van Eindhoven.

Olga Coolen, directeur Philips museum: ‘Ik ben blij verrast met de vele enthousiaste reacties en zoveel bezoekers. Bezoekers vinden het een mooi, modern vormgegeven museum en een culturele verrijking van Eindhoven. Mensen komen met hun ouders of hun kinderen. Het is een groot compliment van het publiek om drie generaties tegelijk in het museum te zien.’

Hans de Jong, directievoorzitter Philips Benelux: “Het Museum geeft zowel inzicht in het verleden van onze onderneming maar ook inspiratie voor de toekomst. Dat het Philips museum daarmee boeit blijkt uit het feit dat zovelen in het eerste jaar het Philips museum hebben bezocht. Dat stimuleert ons om door te gaan en in het museum te laten zien hoe op basis van technologie het leven van mensen kan worden verbeterd.”.

Expositie 50 jaar Compact Cassette
Op 21 december 2013 opende het Philips museum een tijdelijke tentoonstelling om de vijftigste verjaardag van het cassettebandje te vieren. Deze Philips uitvinding leeft nog steeds bij het publiek en vanwege de grote interesse is daarom besloten om deze expositie te verlengen.Tot 1 maart 2014 hebben geïnteresseerden nog de kans om de luistertentoonstelling ’50 jaar Compact Cassette’ te bezoeken. Men kan weer de opnames op hun favoriete bandje beluisteren en herinneringen ophalen.

2014 in het teken van Philips Research 100 jaar
Dit jaar zal het Philips museum voornamelijk in het teken staan van 100 jaar Philips Research. Philips heeft uitvindingen op zijn naam staan om trots op te zijn. In het Philips museum zullen diverse activiteiten omtrent dit thema plaatsvinden. In het voorjaar wordt een een Ipad-tour gelanceerd waarbij bezoekers een interactieve ontdekkingstocht maken langs vele Philips innovaties uit het verleden, heden en de toekomst.

De aftrap van 100 jaar Philips Research in het Philips museum zal op zondag 26 januari plaatsvinden met een presentatie door Dirk van Delft, directeur Museum Boerhaave, over het boek ‘Philips Research: 100 jaar uitvindingen die ertoe doen’. In het boek wordt in de eerste plaats Philips Research in beeld gebracht, het roemruchte verleden en de mensen die het lab groot hebben gemaakt. Tegelijk is er aandacht voor beeldbepalende producten die Philips tot een wereldmerk hebben gemaakt: van röntgenbuizen om patiënten door te lichten via straatverlichting met natriumlampen tot de compact disc. Van hoge resolutie MRI-scanners tot innovaties op het gebied van licht zoals ‘luminous carpet’ en Hue LED verlichting waarvan de kleur is aan te passen met een app op de mobiele telefoon.

Verder zal het Philips museum ook deelnemen aan grote Eindhovense evenementen zoals de Dutch Design Week, Dutch Technology Week, Hallo Cultuur en anderen.

Meer informatie
Informatie over de tentoonstelling in het Philips museum vindt u op www.philips-museum.com. Ook vindt u hier praktische informatie over openingstijden, toegangsprijzen en parkeermogelijkheden.

Philips Museum

Perscontact:

Mark Grispen
Manager communications Philips museum
E-mail: mark.grispen@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 114.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.  .

Over Philips museum

Het Philips museum is het museum van Koninklijke Philips N.V.. Gevestigd in de eerste gloeilampenfabriek van Philips in het centrum van Eindhoven. De tentoonstelling in het museum neemt de bezoekers mee op de reis door het Philips verhaal. Een verhaal over innovaties en ambitieus ondernemerschap. Vanaf de start van de onderneming in 1891 tot en met de innovaties van morgen. Meer informatie is te vinden op: www.philips-museum.com.  .