Philips presenteert baanbrekende beeldvormingsinnovaties op de RSNA 2013

december 1, 2013

Chicago (Ill.) VS – Op de 99e jaarlijkse bijeenkomst van de RSNA (Radiological Society of North America) in Chicago, bewijst Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) wederom zijn toonaangevende technologische positie met de introductie van twee volledig nieuwe ontwikkelingen: Vereos PET/CT, een 100% digitaal PET/CT (positronemissietomografie/computertomografie) beeldvormingsysteem, en de IQon Spectral CT1, een detectorgeoriënteerd CT (computertomografie)-beeldvormingsysteem.

Deze nieuwe innovaties betekenen opnieuw een uitbreiding van het Philips-pakket van geïntegreerde radiologische producten voor geavanceerde beeldkwaliteit, essentiële informatievoorziening en optimale verbindingsmogelijkheden afgestemd op naadloze realtime-samenwerking tussen clinici, waardoor een snelle en betrouwbare besluitvorming wordt gewaarborgd. Mede door de inbreng van Philips-partners en clinici staan de klinische prestaties en economische waarde van de Philips-oplossingen garant voor de kortste lijnen naar de beste zorg en het meest optimale middelengebruik.

“We werken nauw samen met radiologen, zodat we precies weten wat hun grootste uitdagingen zijn en die kennis kunnen integreren in de ontwikkeling van innovatieve producten als Vereos PET/CT en IQon Spectral CT. Op die manier kunnen we deze producten perfect afstemmen op hun complexe eisen op beeldvormingsgebied,” aldus Gene Saragnese, CEO Imaging Systems bij Philips Healthcare. “Deze innovaties vormen het bewijs dat Philips zelfs bij lage dosispercentages hoogwaardige kwaliteit en zeer grote nauwkeurigheid op beeldvormingsgebied kan garanderen, waardoor radiologen in één keer uitsluitsel krijgen. De patiënt krijgt dus al meteen een nauwkeurige en trefzekere diagnose te horen.”

“Voor een scala van aandoeningen geldt dat succesvolle behandeling staat of valt met een juiste timing en een hoge mate van nauwkeurigheid,” stelt dr. Pablo Ros, hoofd van de afdeling radiologie van het University Hospitals Case Medical Center en de Case Western Reserve University in Cleveland, Ohio. “We zijn dan ook verheugd dat we een bijdrage hebben mogen leveren aan de ontwikkeling van de digitale Philips-systemen Vereos PET/CT en IQon Spectral CT. We zetten de samenwerking met Philips graag voort om de potentiële mogelijkheden van deze beeldvormende systemen van de volgende generatie optimaal te kunnen benutten.”

Vereos PET/CT
PET-scans zijn driedimensionale beelden die inzicht bieden in wat er zich op moleculair en cellulair niveau in het lichaam afspeelt. Voorafgaand aan het onderzoek wordt een geringe hoeveelheid radioactief traceermiddel in de patiënt geïnjecteerd, dat zich vervolgens in lichaamsweefsel en organen ophoopt en uiteindelijk wordt afgebroken. De PET-detector registreert de fotonenparen die tijdens dit afbraakproces door het lichaam worden uitgezonden en bouwt op basis daarvan het beeld op. De Vereos PET/CT, met de door Philips ontwikkelde technologie ‘Digital Photon Counting’, is het eerste PET/CT-systeem in de industrie dat werkt op basis van innovatieve digitale silicone fotomultiplicatiedetectoren in plaats met traditionele analoge detectoren. De resulterende incrementele prestatieverbetering betekent een verdubbeling van de gevoeligheidsversterking, volumetrische resolutie en kwantitatieve nauwkeurigheid ten opzichte van analoge systemen2. Deze ingrijpende verbeteringen vertalen zich uiteindelijk in een hogere beeldkwaliteit, grotere diagnostische zekerheid, verbetering van de behandelplanning en een snellere workflow.

“Individueel afgestemde geneeskunde vereist een patiëntspecifiek beeld van de functionele processen die met de aandoening verbonden zijn,” voegde dr. Pablo Ros hieraan toe. “Nauwkeurige kwantificering van processen is dan ook een belangrijke eis voor functionele beeldvorming bij diagnose, behandeling en onderzoek. De kwantitatieve nauwkeurigheid en opvallend heldere beelden van het nieuwe digitale PET/CT-systeem betekenen een wezenlijke stap vooruit.”

Een onlangs uitgevoerde enquête wees uit dat negen van de tien doorverwijzende artsen de digitale PET/CT-beelden van het Vereos-systemen verkozen boven beelden die met een analoog systeem waren gemaakt3. Inmiddels heeft Philips 510(k)-goedkeuring van de Amerikaanse FDA (Food and Drug Administration) ontvangen voor het op de markt brengen van het digitale PET/CT-systeem in de VS.

IQon Spectral CT1
IQon Spectral CT, het tweede product dat Philips op de RSNA introduceert, is het eerste CT-spectraaldetectiesysteem dat van meet af aan voor spectrale beeldvorming is ontwikkeld. Op basis van kleur wordt het beeld samengesteld, zonder de noodzaak van tijdrovende protocollen. Op dezelfde manier als wit licht uit een spectrum aan kleuren is opgebouwd, bestaan de röntgenstralen in CT-scanners uit een spectrum van röntgenenergieën. De nieuw ontwikkelde IQon Spectral CT van Philips kan gelijktijdig onderscheid maken tussen röntgenfotonen met meerdere hoge en lage energieën en voegt daarmee een nieuwe dimensie aan de CT-beeldvorming toe. Dit systeem levert niet alleen anatomische informatie, maar is ook in staat om met één scan structuren te karakteriseren op basis van hun materiële samenstelling.

Na een spectraal CT-onderzoek kunnen clinici de conventionele anatomische grijsschaalbeelden interpreteren en desgewenst toegang krijgen tot de spectrale informatie die tijdens dezelfde scan is verkregen. De retrospectieve on-demand gegevensanalyse van het IQon Spectral CT-systeem wordt mogelijk gemaakt door het Philips-platform iPatient. Dankzij dit platform kunnen clinici binnen hun traditionele radiologische workflow eenvoudig en routinematig profiteren van de voordelen van spectrale CT.

De uitstekende toegankelijkheid en de hoge snelheid en grote nauwkeurigheid hebben ervoor gezorgd dat CT-beeldvorming algemeen wordt toegepast bij de diagnose van de meest uiteenlopende aandoeningen en verwondingen. Wereldwijd gaat het jaarlijks om meer dan 450 miljoen beeldvormingsprocedures. Philips is altijd een stuwende kracht geweest als het gaat om CT-innovatie. Onlangs nog introduceerde het bedrijf de in eigen huis ontwikkelde IMR (Iterative Model Reconstruction)-technologie, die een lagere CT-stralingsdosis mogelijk maakt4 en daarnaast een betere beeldkwaliteit levert voor een breed scala van toepassingen.

Philips op RSNA 2013
De Philips-stand (6733) op de RSNA 2013, die van 1 tot en met 6 december wordt gehouden, bevindt zich in gebouw Noord, Hal B van het McCormick Place Convention Center. Voor meer materiaal en afbeeldingen van de Philips-systemen IQonSpectral CT1 en Vereos PET/CT, alsmede voor meer informatie over het Philips-pakket van radiologische oplossingen op de RSNA 2013, gaat u naar deze link.

1) In afwachting van 510(k) is de IQon Spectral CT nog niet verkrijgbaar in de VS. Voor conventioneel scannen is een systeem met de NanoPanel Prism-detector verkrijgbaar in de VS.
2) Analoog systeem: Philips GEMINI TF 16.
3) Gebaseerd op een recente in opdracht van Philips uitgevoerde enquête onder doorverwijzende oncologen die beelden van de Philips Gemini TF 16 (analoog systeem) en de Philips Vereos PET/CT (digitaal systeem) te zien kregen.
4) In de klinische praktijk kan het gebruik van IRM de patiëntdosering bij CT-scans verlagen, afhankelijk van de klinische taak, de omvang van de patiënt, de anatomische  ligging en de klinische praktijk. Een radioloog en een natuurkundige moeten in consult worden geroepen om de juiste dosis te bepalen voor het verkrijgen van de diagnostische beeldkwaliteit die de betreffende klinische taak vereist.

Digital detector

Digital vs analog detector

Neem voor meer informatie contact op met:

Joost Maltha
Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Steve Klink
Philips Group Communications
Tel.: +31 6 10888824
E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 114.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum..