Philips zet innovatie en mensen centraal in nieuwe merkpositionering

Onderneming presenteert nieuwe brandline ‘Innovation and you’ en vormgeving Philips-schild

november 13, 2013

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag zijn nieuwe merkpositionering bekendgemaakt, die voortbouwt op een lange traditie van zinvolle innovaties. In het kader van de herpositionering heeft Philips de nieuwe brandline ‘Innovation and you’ geïntroduceerd, die voortkomt uit Philips’ sterke overtuiging dat innovatie alleen zinvol is als deze tegemoetkomt aan de behoeften en verlangens van mensen. Tegelijkertijd is de nieuwe vormgeving gepresenteerd van het alom bekende schildembleem op de gevel van het Philips-hoofdkantoor in Amsterdam.

"Sinds we meer dan 120 jaar geleden onze eerste gloeilamp op de markt brachten, zit innovatie ons in het bloed”, aldus Frans van Houten, Chief Executive Officer van Philips. “Volgens ons vormt deze nieuwe merkpositionering een veel betere weergave van de missie van Philips: het leven van mensen verbeteren door middel van zinvolle innovaties. Als technologiebedrijf zetten wij ons in om innovaties te realiseren die onze toekomstige groei ondersteunen en wezenlijke betekenis hebben voor mensen. We willen de gezondheidszorg betaalbaarder en toegankelijker maken door middel van innovatie. Onze energiezuinige LED-verlichtingsoplossingen dragen bij aan het welzijn van mensen en maken de wereld duurzamer. Onze lokaal relevante consumentenproducten en -diensten verbeteren de kwaliteit van leven, de gezondheid en het welzijn van mensen over de hele wereld. Daar staat ons merk voor.”

De merkpositionering die Philips vandaag bekendmaakt, komt tot leven op een nieuw digitaal verhalenplatform. Hierop zijn allerlei Philips-innovaties te zien is en wordt verteld hoe deze het leven van mensen verbeteren. Het gaat hierbij onder meer om een MRI-gestuurd systeem dat ultrasoon geluid met hoge intensiteit gebruikt voor de behandeling van tumoren, waarbij het omringende gezonde weefsel wordt ontzien. Een andere recente innovatie is Philips Hue, een draadloos verlichtingssysteem dat door een gezin in Londen wordt gebruikt om hun dochtertje te helpen slapen. En we zien een tandarts die uitlegt waarom hij zijn patiënten aanraadt om hun gebit te verzorgen met Philips Sonicare, omdat hij ervan overtuigd is dat deze innovatie de effectiefste manier is om een schoner gebit en een gezondere mond te krijgen.

Naast de nieuwe brandline heeft Philips ook de nieuwe vormgeving gepresenteerd van het schildembleem, het wereldwijd bekende beeldmerk dat de onderneming al sinds 1934 voert. Het schild was destijds bedoeld om te verbeelden hoe innovatieve radiocommunicatie het leven van mensen verbeterde doordat de radio hen dichter bij elkaar bracht dan ooit voor mogelijk was gehouden. Ook in deze tijd blijft dit alom bekende beeldmerk symbool staan voor innovatie en betrouwbaarheid. Het nieuw vormgegeven schild krijgt een belangrijke rol in de nieuwe merkidentiteit, omdat een merk in deze tijd niet zonder een tot het gevoel sprekend embleem kan. De bekende elementen zijn gehandhaafd, maar hebben nu een moderne, 21e-eeuwse uitstraling die beter geschikt is voor digitale media en mobiele kanalen.

De verandering in de merkpositionering volgt op het ingrijpende Accelerate!-transformatieproces, waarmee Philips wordt omgevormd tot een toonaangevend technologiebedrijf met meer ondernemerszin en flexibiliteit, gericht op gezondheidszorg, verlichting, en gezondheid en welzijn van consumenten. In dat kader heeft Philips zijn portfolio aanzienlijk gewijzigd en als blijk daarvan eerder dit jaar zijn naam veranderd in Koninklijke Philips N.V. Uit extern onderzoek blijkt dat Philips een toonaangevend merk is dat een sterk vertrouwen wekt. De merkwaarde van Philips wordt geschat op USD 9,8 miljard. ¹

Bezoek het nieuwe Philips-verhalenplatform op www.philips.com/innovationandyou

¹ Interbrand-ranglijst van beste wereldwijde merken voor 2013

Follow the conversation on Twitter and Facebook

Twitter: PhilipsPRPhilips  #UncoverPhilips #InnovationandYou Facebook https://www.facebook.com/Philips

Backgrounder "Meer over het Philips merk"

Philips Shield

A Philips brand story

The port of Da Nang has grown in prosperity since Philips LEDs began lighting up the Dragon Bridge. Ever since the lives of fisherman Le Van Khe and his daughter Le Thi Vinh have improved.

Philips Innovation and You

Story of our logo

Eric Drent, woordvoerder
Philips Nederland B.V.
eric.drent@philips.com

Liesbeth De Smedt
External Communications Manager, Lighting
Philips Nederland B.V
Tel +31 6 1134 8365
liesbeth.de.smedt@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 114.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.