Philips en Infraredx ondertekenen overeenkomst voor wederverkoop van TVC Imaging System van Infraredx geïntegreerd in interventionele röntgensystemen van Philips

oktober 28, 2013

• Overeenkomst vormt uitbreiding van de portfolio interventionele cardiologie van Philips
  • Samenwerking versterkt wereldwijde verkoopstrategie van Infraredx en breidt toegang uit tot klanten van Philips in Noord-Amerika en Europa

Andover, MA en BurlingtonKoninklijke Philips (NYSE: PHG; AEX: PHIA) en Infraredx, Inc., een bedrijf dat medische hulpmiddelen vervaardigt met als doel verbetering van de diagnosticering en behandeling van coronaire hartziekten, kondigden vandaag een niet-exclusieve overeenkomst aan tot wederverkoop van het TVC Imaging System van Infraredx, een oplossing met de unieke mogelijkheid om de samenstelling en structuur van bloedvatwanden te onderzoeken om zo plaque op te sporen en te analyseren. De overeenkomst houdt in dat Philips dit systeem kan gaan verkopen in combinatie met de interventionele Allura-röntgensystemen van Philips in Noord-Amerika en Europa. Philips kan zo zijn interventionale cardiologie portfolio van live beeldoplossingen, klinische ICT en interventionele hulpmiddelen uitbreiden.

Coronaire hartziekten (CHZ) worden veroorzaakt door de ophoping van plaque tegen de binnenwanden van de hartslagaders, waardoor deze vernauwd raken en de bloedtoevoer naar de hartspier wordt verminderd. Dit kan worden behandeld door middel van percutane coronaire interventie (PCI). Deze ingreep, waarbij wordt gebruikgemaakt van een katheter, wordt uitgevoerd op geleide van röntgenbeelden. Er worden steeds meer aanvullende technologieën als intravasculaire echografie (IVUS) en fractionele flowreserve (FFR)* gebruikt als ondersteuning bij CHZ-behandelbeslissingen en voor de monitoring van de behandelresultaten.

Het TVC Imaging System is een vernieuwend kathetergebaseerd beeldvormingssysteem dat nabij-infraroodspectroscopie (NIRS) detectietechnologie voor plaques met een lipidenkern integreerd met IVUS-beeldvormingstechnologie om zowel de hoeveelheid plaque als de mate van stenose (vernauwing) in het bloedvat te meten en om de plaquesamenstelling te bepalen.

“Ons doel is bestaande beeldgeleide interventies en behandelingen verder te verbeteren en nieuwe mogelijk te maken,” aldus Ronald Tabaksblat, algemeen directeur Interventionele röntgenologie bij Philips Healthcare. “Door met Infraredx samen te werken voor de verkoop van het TVC Imaging System, wordt onze productportfolio versterkt met een innoverende intravasculaire beeldvormingstechnologie die naadloos aansluit op onze interventionele röntgensystemen voor beter geïnformeerde behandelbeslissingen en realtime monitoring van de behandeling.”

“We zijn blij met de samenwerking met Philips, de leider op het gebied van interventionele röntgensystemen, om zo de toegang tot ons innovatieve TVC Imaging System uit te breiden onder het grote, vaste klantenbestand van Philips in Noord-Amerika en Europa,” zo verklaarde Don Southard, president en chief executive officer van Infraredx. “Deze overeenkomst tot wederverkoop betekent een belangrijke stap voorwaarts voor onze wereldwijde verkoopstrategie met de versterking van de penetratie van ons product binnen de markt van de cardiale beeldvorming.”

In maart van dit jaar lanceerden Infraredx en Philips al een softwareoplossing om de integratie van het TVC Imaging System en de interventionele röntgensystemen Allura Xper en AlluraClarity van Philips mogelijk te maken. Met deze software is een gemakkelijke en snelle installatie van het TVC Imaging System in combinatie met Allura-systemen van Philips mogelijk. Daarbij kan de arts dankzij deze software het TVC Imaging System aan de operatietafel bedienen met het Allura-bedieningspaneel.

De arts kan een gecombineerd TVC-beeld bekijken dat zowel de nabij-infraroodspectroscopie als het IVUS-beeld toont, naast het coronairangiogram (een met contrastmiddel versterkte röntgenopname van de kransslagaders) op de monitoren van de Allura van Philips. Het gecombineerde TVC-beeld maakt een betere visualisatie mogelijk van plaques met een lipidenkern, waarvan bekend is dat ze complicaties veroorzaken bij PCI-procedures en waarvan wordt vermoed dat ze de voornaamste oorzaak zijn van de meeste hartaanvallen.

Als wereldleider op het gebied van interventionele cardiologie biedt Philips een uitgebreide portfolio van systemen voor realtime beeldgeleiding, klinische informatiekunde en geavanceerde interventionele instrumenten. Het AlluraClarity interventionele röntgensysteem van Philips met zijn krachtige ClarityIQ-technologie biedt hoogwaardige beeldvorming voor een breed scala van klinische procedures, met uitstekende zichtbaarheid bij lage röntgenstralingsdoses voor iedere patiënt, groot of klein. Dankzij de lage röntgendosisinstellingen van AlluraClarity kunnen behandelaars de blootstelling aan röntgenstraling van patiënten en van henzelf nu veel beter in de hand houden.

Neem voor meer informatie contact op met:

Joost Maltha
Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Steve Klink
Philips Group Communications
Tel.: +31 6 10888824
E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 114.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.