Philips beëindigt overeenkomst voor overdracht van bedrijfsonderdeel Audio, Video, Multimedia en Accessories aan Funai na contractbreuk

oktober 25, 2013

• Philips neemt gerechtelijke stappen om schade als gevolg van contractbreuk door Funai te verhalen
  • Audio, Video, Multimedia en Accessories wordt ondergebracht bij zelfstandig onderdeel van Philips onder de naam WOOX Innovations
  • Philips gaat op zoek naar andere potentiële kopers om het bedrijfsonderdeel een goede toekomst te geven

Amsterdam– Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat het de overeenkomst met Funai Electric Co., Ltd (TSE/OSE 6839) voor de overdracht van de activiteiten Audio, Video, Multimedia en Accessories zal beëindigen op grond van contractbreuk door Funai. Philips gaat gerechtelijke stappen nemen om de door Funai veroorzaakte schade te verhalen. Philips zal nu andere opties gaan onderzoeken voor Audio, Video, Multimedia en Accessories. In de tussentijd worden de activiteiten voortgezet onder de naam WOOX Innovations, een zelfstandig onderdeel binnen Philips met een aanzienlijk lagere kostenstructuur.

“We betreuren het feit dat we deze stap moeten zetten, maar we doen dit om ons bedrijf en de belangen van al onze belanghebbenden te beschermen”, aldus Frans van Houten, CEO van Philips. “Het over te dragen onderdeel Audio, Video, Multimedia en Accessories heeft tot dusver dit jaar een positief nettoresultaat geboekt en neemt leidende posities in op markten als home cinema-audio, docking-speakers en hoofdtelefoons. WOOX Innovations zal aansprekende nieuwe producten op de markt blijven brengen. In de tussentijd zullen we andere opties onderzoeken om het onderdeel een goede toekomst te geven.”

Philips maakte de overeenkomst met Funai voor de overdracht van Audio, Video, Multimedia en Accessories bekend op 29 januari van dit jaar. Sinds de ondertekening van de overeenkomst heeft Philips hard gewerkt om de activiteiten gereed te maken voor de overdracht in de tweede helft van dit jaar. Dit proces is nu beëindigd. In de laatste fase van de voorbereiding heeft Funai geweigerd de stappen te zetten die vereist waren om de transactie af te ronden en de activiteiten te kunnen overhevelen. Als gevolg hiervan zal Philips een arbitrageprocedure aanspannen bij het Internationaal Arbitragehof van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC) en wordt de in januari gesloten overeenkomst beëindigd.

WOOX Innovations wordt een zelfstandig onderdeel binnen Philips en gaat zich volledig richten op de levering van zinvolle innovatie op het gebied van connected entertainment. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Hongkong, wereldwijd ruim 2000 medewerkers en een omzet van 1,2 miljard euro.

Voor meer informatie:

Joost Akkermans

Philips Corporate Communications
Tel:  +31 631758996
Email: joost.akkermans@philips.com

Steve Klink

Philips Corporate Communications
Tel:  +31 61088 8824
Email: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 114.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum