Philips behaalt in het derde kwartaal een vergelijkbare omzetgroei van 3% naar EUR 5,6 miljard; de operationele resultaten verbeterden met 33% naar EUR 634 miljoen

oktober 21, 2013

• Vergelijkbare omzet in groeiregio’s gestegen met 10%
  • De EBITA steeg naar EUR 562 miljoen, ofwel 10,0% van de omzet, tegenover 6,3% in het derde    kwartaal van 2012
  • De EBITA exclusief herstructurings- en overige lasten steeg naar EUR 634 miljoen, ofwel 11,3% van de omzet
  • Het nettoresultaat steeg naar EUR 281 miljoen, tegenover EUR 105 miljoen in het derde kwartaal van 2012
  • De vrije kasstroom bedroeg EUR 117 miljoen
  • Op 21 oktober start een nieuw programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van
    EUR 1,5 miljard

Frans van Houten, CEO:

“Dit was voor Philips opnieuw een degelijk kwartaal, vooral in het licht van de lastige economische situatie in de wereld. Ik ben verheugd over de stijging van onze operationele resultaten met 33%, die een duidelijke afspiegeling is van de aanhoudende voordelen van ons Accelerate! program!. Bij Healthcare verbeterde de EBITA, terwijl de omzet op hetzelfde niveau bleef en de orderontvangst met 2% daalde. Consumer Lifestyle zette zijn sterke verbetering van de omzet voort met een vergelijkbare omzetgroei van 9%, met name dankzij onze focus op lokaal relevante producten. Bij Lighting steeg de omzet van LED-producten met 33% ten opzichte van vorig jaar, wat resulteerde in een totale groei van 3%.

We bleven goede vooruitgang boeken met ons programma Accelerate!. Dit programma voor verlaging van onze overheadkosten heeft tot nu toe geleid tot een totale brutobesparing van EUR 856 miljoen, inclusief een bedrag van EUR 183 miljoen dat in het derde kwartaal werd gerealiseerd. Met onze End2End-programma’s worden sterke resultaten behaald. De afslanking van de toevoerketen heeft geleid tot een verlaging van onze voorraden. Ons Design for Excellence (DfX)-programma biedt legio kansen voor verlaging van de kosten van goederen die in de komende jaren zullen worden verkocht. End2End stelt ons ook in staat om meer lokaal relevante innovaties sneller aan onze klanten te leveren. We constateren een sterke betrokkenheid van onze medewerkers, wat ons slagvaardiger en ondernemender maakt.

Onze strategische focus op waarde creërende innovaties en nieuwe businessmodellen resulteert in bemoedigende successen in al onze markten. Als leider in de groeiende markt voor beeldgeleide interventies en therapie was Philips de eerste onderneming die een geavanceerde hybride  operatiekamer installeerde in een vooraanstaande medische instelling in Moskou, die als voorbeeld zal dienen voor andere ziekenhuizen in Rusland. Voortbouwend op onze leiderschapspositie op het gebied van digitale innovatie, onthulden we onlangs een reeks hoogwaardige connected consumentenproducten, zoals een slim luchtzuiveringsapparaat, een babymonitor en een digitale stylinghulp bij grooming. Als wereldleider op het gebied van energiezuinige verlichting zijn we geselecteerd om gebouwen van de gemeente Dubai te transformeren met intelligente LED-oplossingen. Onze verlichtingsoplossingen besparen 50% op het verbruik van elektriciteit en zullen Dubai's missie de meest duurzame stad ter wereld te worden, ondersteunen.

We blijven ons sterk inzetten op het behalen van onze financiële doelstellingen voor dit jaar. Aanhoudende tegenwind in de wereldeconomie zal echter naar verwachting de omzetgroei in de komende kwartalen ongunstig blijven beïnvloeden.”

Financiële resultaten over het derde kwartaal: De operationele resultaten verbeterden sterk bij alle sectoren

De qua valuta vergelijkbare orderontvangst voor apparatuur van Healthcare daalde met 2% ten opzichte van het derde kwartaal van 2012, met een geringere orderontvangst bij Patient Care & Clinical Informatics, terwijl Imaging Systems een lichte stijging noteerde. De vergelijkbare omzet lag op hetzelfde niveau als in dezelfde periode van 2012. De groei bij Customer Services, Home Healthcare Solutions en Patient Care & Clinical Informatics werd tenietgedaan door een daling bij Imaging Systems. In groeiregio’s steeg de vergelijkbare omzet met 3%, met sterke groei in China, Midden- en Oost-Europa en Latijns-Amerika. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten steeg ten opzichte van het derde kwartaal van 2012 met 2,0 procentpunten tot 14,6%.

De vergelijkbare omzet van Consumer Lifestyle steeg met 9%, waarbij alle onderdelen, t.w. Health & Wellness, Domestic Appliances en Personal Care, een sterke groei behaalden. In de groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een sterke dubbelcijferige stijging zien. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten steeg naar 11,1%, een verbetering met 3,0 procentpunten ten opzichte van dezelfde periode van 2012.

De vergelijkbare omzet van Lighting steeg met 3%, vooral dankzij Lumileds, Automotive en Light Sources & Electronics. Bij Professional Lighting Solutions en Consumer Luminaires daalde de vergelijkbare omzet in het kwartaal. De omzet van LED-producten steeg met 33% en maakt nu 30% uit van de totale omzet van Lighting. In de groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een dubbelcijferige stijging zien. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten bedroeg 10,2%, een verbetering ten opzichte van het derde kwartaal van 2012 met 3,9 procentpunten.

Het nieuwe programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 1,5 miljard start op 21 oktober.

Quarterly Report

Third Quarter 2013 - Quarterly Report

Presentation

Third Quarter 2013 - Quarterly Results Presentation

Conference call and audio webcast

A conference call with Frans van Houten, CEO, and Ron Wirahadiraksa, CFO, to discuss the results, will start at 10:00AM CET. A live audio webcast of the conference call will be available through the link below.

Q3 2013 conference call audio webcast

More information about Frans van Houten and Ron Wirahadiraksa:

Click here for Mr. van Houten's CV and images

Click here for Mr. Wirahadiraksa's CV and images

Voor persinformatie kunt u contact opnemen met:

Joost Akkermans

Philips Corporate Communications
Email: joost.akkermans@philips.com

Steve Klink

Philips Corporate Communications
Tel.: +31 6 10888824
E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum

Forward-looking statements

This document and the related oral presentation, including responses to questions following the presentation, contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.

These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, developments within the euro zone, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2012.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of these non-GAAP measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2012.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices or observable market data are not readily available, fair values are estimated using appropriate valuation models and unobservable inputs. Such fair value estimates require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our Annual Report 2012. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair values.

All amounts are in millions of euros unless otherwise stated. All reported data is unaudited. Financial reporting is in accordance with the accounting policies as stated in the Annual Report 2012, unless otherwise stated.

Prior-period financials have been restated for the treatment of Audio, Video, Multimedia and Accessories as discontinued operations, the adoption of IAS 19R, which mainly relates to pension reporting, and adjustments to the quarterly figures of 2012, which have already been included in the Annual Report 2012 (for an explanation refer to Annual Report 2012 section 12.10 “Significant Accounting Policies”). An overview of the revised 2012 figures per quarter is available on the Philips website, in the Investor Relations section.