Dubai met LED-verlichting van Philips op weg om 's werelds duurzaamste stad te worden

oktober 8, 2013

• Stadsbestuur van Dubai en Philips ondertekenen intentieverklaring om verlichting in 262 gemeentelijke gebouwen te vervangen door intelligente LED-verlichting
  • Toepassing van LED-verlichting biedt mogelijkheid om het energieverbruik met 50% te verlagen en jaarlijks 6.200 ton minder CO2 te produceren

Zijne Hoogheid Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, vicepresident en premier van de VAE en staatshoofd van het emiraat Dubai, onderkent het belang van energie-efficiëntie en milieubescherming: “We beschouwen een verantwoorde omgang met onze energiebronnen als een van de grootste uitdagingen in ons streven naar duurzame ontwikkeling. De realisatie daarvan kan alleen slagen als energiezuinigheid in alle geledingen van onze maatschappij tot de kernwaarden wordt gerekend. Met name toekomstige generaties zullen profiteren van wat we nu realiseren, en zij zullen het best kunnen beoordelen wat wij op dit gebied weten te bereiken.”

Dubai, Verenigde Arabische Emiraten – In aanwezigheid van Zijne Excellentie Rashid Ahmed Mohammed Bin Fahad, Minister van Milieu en Water, heeft Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) vandaag met het stadsbestuur van Dubai een intentieverklaring ondertekend die gericht is op het vervangen van de conventionele verlichting in de 262 gemeentelijke gebouwen door energiezuinige LED-verlichting. In het kader van de langetermijnvisie van Dubai om ‘een hoogwaardige stad te realiseren waarin alle essentiële voorwaarden aanwezig zijn om succesvol, comfortabel en duurzaam te kunnen leven’ moet het LED-vervangingsproject de stad helpen om het energieverbruik voor verlichting met meer dan 50% te verlagen, de energiekosten te drukken en voor een lagere CO2-uitstoot te zorgen.

De overeenkomst werd namens beide partners officieel ondertekend door Hussain Nasser Lootah, Directeur-Generaal van de stad Dubai en Eric Rondolat, CEO van Philips Lighting.

“Het stadsbestuur van Dubai heeft zich ten doel gesteld het energieverbruik in de komende drie jaar met 20% te verlagen. Dat is mogelijk door innovatieve oplossingen toe te passen, zoals LED-verlichting. Door energie-efficiënter te worden, kunnen we ons milieu beschermen en in stand houden voor toekomstige generaties”, aldus Hussain Nasser Lootah, Directeur-Generaal van Dubai. “We zijn blij met Philips als partner bij deze volgende stap, vanwege onze gemeenschappelijke visie en de oplossing die Philips heeft voorgesteld. Deze sluit namelijk uitstekend aan bij de behoeften van onze groeiende stad.”

LED-verlichting biedt meer mogelijkheden voor regeling, waardoor altijd precies de juiste hoeveelheid licht beschikbaar is waar en wanneer dat nodig is. Lokale overheden kunnen zo besparen op energie- en onderhoudskosten en tegelijkertijd gebouwen aantrekkelijker maken. Met de installatie van LED-verlichting in de 262 gebouwen kan het stadsbestuur van Dubai tot 50% – oftewel 10,5 GWh per jaar – besparen op haar energieverbruik en jaarlijks 6.200 ton minder CO2 produceren.

“Philips is er trots op om met de stad Dubai te kunnen samenwerken. Samen kunnen we gezondere, duurzamere toekomst creëren voor de inwoners van Dubai”, aldus Eric Rondolat, CEO van Philips Lighting. “Als toonaangevende aanbieder van verlichtingsproducten blijft Philips mede vorm geven aan de toekomst door middel van baanbrekende innovaties in verlichtingstechniek. Een goed voorbeeld hiervan is LED-verlichting, waarmee Dubai haar doelstellingen wil verwezenlijken.”

Directeur-Generaal Lootah onderstreepte nogmaals dat het stadsbestuur van Dubai op diverse werkterreinen wil aansluiten wil aansluiten bij mondiale ontwikkelingen, ook in het kader van het duurzaamheidsbeleid in het emiraat Dubai. Dat beleid is gericht op milieuvriendelijke bebouwing, de ontwikkeling van een strategische visie en het waarborgen van een soepele integratie in het strategische plan van Dubai.

Het streven is om het vervangingsproject binnen drie jaar uit te voeren, waarbij Philips ook op ter plekke trainingen met betrekking tot energie-efficiëntieprojecten zal verzorgen.

Voor persinformatie kunt u contact opnemen met:

Liesbeth De Smedt
External Communications Manager, Lighting
Philips Electronics Nederland B.V
Tel +31 6 1134 8365
liesbeth.de.smedt@philips.com

Consumentenlijn verlichting: 00800 744 547 75 (Nederland)

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.