Philips praat beleggers en financieel analisten bij over Accelerate!-programma, inclusief ambitieuzere doelstellingen voor 2016

september 17, 2013

• Accelerate!-programma werpt vruchten af; Philips is vastbesloten om financiële doelen voor 2013 te behalen; aanhoudende economische tegenwind blijft een probleem.
  • Verdere productiviteitsverbeteringen en investeringen in groei leiden tot EBITA-stijging van 10 à 20 procentpunten.
  • Nieuw aandeleninkoopprogramma van 1,5 miljard euro in de komende twee tot drie jaar.
  • Financiële doelstellingen van de Philips-groep voor 2016: vergelijkbare omzetgroei¹ 4 à 6% (samengesteld jaarlijks groeipercentage in de periode 2014-2016); behaalde EBITA-marge² 11 à 12%, rendement op geïnvesteerd vermogen³ van meer dan 14% in 2016.

Londen, Verenigd Koninkrijk – Tijdens een vandaag in Londen gehouden bijeenkomst met beleggers en financieel analisten zal Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) de financiële markten op de hoogte brengen van de ‘weg naar waarde’ van de Philips-groep en recente ontwikkelingen in de sectoren Lighting en Consumer Lifestyle.

In het kader van deze update zal Chief Executive Officer Frans van Houten de markten bijpraten over de vooruitgang die Philips tot nu toe heeft geboekt, de ‘weg naar waarde’ die de onderneming is ingeslagen en de bijbehorende nieuwe financiële doelstellingen voor de middellange termijn (2016).

“Philips is een breed opererend technologieconcern dat aantrekkelijke markten bedient met een dynamisch portfolio van 40 bedrijven die inspelen op belangrijke wereldwijde trends”, aldus Van Houten. “Deze bedrijven hebben samen een aanzienlijk potentieel dat nog kan worden ontsloten. Wij zien dan ook goede mogelijkheden voor winstgevende groei in de periode tot 2016 en daarna. Ons Accelerate!-programma werpt vruchten af en zal de komende vier jaar doorgaan.”

Met behulp van het Accelerate!-programma wordt het potentieel van Philips steeds beter benut. Als de volgende stap op onze ‘weg naar waarde’ zijn de financiële doelstellingen voor 2016 verder verscherpt:

• Vergelijkbare omzetgroei¹ van 4 à 6% in de periode 2014-2016.
  • Behaalde EBITA-marge van de Philips-groep²: 11 à 12%.
    • Healthcare-onderdelen: 16 à 17%.
    • Consumer Lifestyle-onderdelen: 11 à 13%.
    • Lighting-onderdelen: 9 à 11%.
  • Rendement op geïnvesteerd vermogen van de gehele Philips-groep³: meer dan 14% in 2016.

De heer Van Houten zal tevens uitleg geven over de verdere stappen die Philips neemt op zijn ‘weg naar waarde’, waaronder investeringen die de onderneming in staat stellen om nieuwe groeimogelijkheden te benutten, evenals verdere productiviteitsverbeteringen, waaronder betere operationele resultaten, meer end-to-end-productiviteitsverbeteringen, grotere besparingen en betere brutomarges dankzij slimmer inkopen en leveren.

Het nieuwe aandeleninkoopprogramma vertegenwoordigt een totale waarde van 1,5 miljard euro, gaat in oktober 2013 van start en wordt in de komende twee tot drie jaar afgerond. Alle in het kader van dit programma ingekochte aandelen worden ingetrokken, wat zal leiden tot een vermindering van het uitstaande aandelenkapitaal van Philips.

Na de update zullen Frans van Houten en Chief Financial Officer Ron Wirahadiraksa eventuele vragen van de in Londen aanwezige beleggers en analisten beantwoorden.

Vervolgens zullen Eric Rondolat, CEO van Philips Lighting, en zijn managementteam een update geven over de strategie van deze sector en de stappen die worden genomen om de leidende marktpositie van Philips Lighting verder te versterken. Zij zullen uitleg geven over de strategie waarmee Philips Lighting haar doelen wil realiseren: leiding geven aan de LED-revolutie, de consumentenmarkt veroveren, geïntegreerde verlichtingssystemen en -diensten ontwikkelen voor de zakelijke markt, en uitvoering geven aan het Accelerate!-programma.

Daarna zullen Pieter Nota, Chief Executive Officer van Philips Consumer Lifestyle, en zijn managementteam uitleggen waarom deze sector zich blijft concentreren op producten en diensten op het gebied van persoonlijke gezondheid en welzijn. Zij zullen een toelichting geven op de strategie van Consumer Lifestyle, die gericht is op sterke groei en betere winstgevendheid met behulp van lokaal relevante innovaties en optimalisatie van bedrijfsprocessen in het kader van het Accelerate!-programma.

De presentaties in Londen beginnen om 9.00 uur GMT (10.00 uur MET) en zijn tevens te volgen als webcast. Via deze link kunt u de webcast beluisteren en de dia’s downloaden die zullen worden gebruikt.

¹ Uitgaande van een reële BBP-groei van 3 à 4% per jaar.
² Inclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten.
³ Exclusief gevolgen van fusies en overnames.

Voor persinformatie kunt u contact opnemen met:

Steve Klink
Philips Corporate Communications
Tel.: +31 6 10888824
E-mail: steve.klink@philips.com

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statements

This release may contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. By their nature, forward-looking statements involve risk and uncertainty because they relate to events and depend on circumstances that will occur in the future and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements.