Philips genoteerd in Dow Jones Sustainability Index en Carbon Disclosure Project

september 12, 2013

• DJSI: Philips behaalt een score van 90/100 – 'Best in Class'-score op milieu-aspecten
  • CDP: een van de hoogst scorende ondernemingen ten aanzien van CO2-rapportage en CO2 beperkende maatregelen (100 punten en A-kwalificatie)

Amsterdam - Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat het in 2013 opnieuw is opgenomen in de 2013 Dow Jones Sustainability Index (DJSI), in de categorie 'Industrial Conglomerates'. Dit is de eerste keer dat Philips in deze categorie wordt vermeld sinds de herindeling van dit jaar. In de twee voorgaande jaren was Philips nummer één in de supersector ‘Personal and Household Goods’. De nieuwe indeling is een betere afspiegeling van het veelzijdige industriële portfolio van Philips.

Philips heeft duurzaamheid in de gehele organisatie tot een centraal aspect van de bedrijfsvoering gemaakt en die stap heeft zich vertaald in de erkenning voor Philips in de DJSI-index ten aanzien van aspecten als klimaatstrategie, operationele eco-efficiëntie, milieurapportage en sociale indicatoren, bijvoorbeeld de ontwikkeling van menselijk kapitaal. De meest opvallende scores zijn gevallen in de categorieën klantrelatiebeheer (100 van de 100 punten) en klimaatstrategie (99 van de 100 punten). Philips behaalde een totaalscore van 90 van de 100 punten.

In het jaarlijkse CDP Global 500 rapport, dat ook vandaag uitkomt, is te zien dat Philips in de Carbon Disclosure Leadership Index en de Carbon Performance Leadership Index hoge posities inneemt. Voor het derde jaar op rij wordt Philips dus erkend als toonaangevend ten aanzien van CO2-rapportage en CO2-beperkende maatregelen.

“Onze duurzaamheidsdoelen zijn zeer ambitieus en we dagen onszelf continu uit om nog meer te doen”, aldus Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips N.V.  “Duurzaamheid is voor ons vanzelfsprekend en ons streven is dan ook om de wereld gezonder en duurzamer te maken. Daarom willen we het aantal levens dat we jaarlijks verbeteren tussen nu en 2025 zien stijgen tot 3 miljard.” De noteringen in deze twee – onafhankelijke – indexen is zonder meer een opsteker voor onze strategie, met duurzaamheid als integraal onderdeel, die gericht is op het stimuleren van groei op de lange termijn en het inspireren van zinvolle innovaties.

In 2012 waren groene producten goed voor 47% van de totale omzet. Daarmee heeft Philips zijn voor een periode van vijf jaar gestelde CO2-besparingsdoel gerealiseerd en concrete stappen gezet op het gebied van klimaatbescherming.

Noot voor de redactie:
Philips heeft drie aandachtsgebieden voor innovatie vastgesteld, gericht op ‘levens verbeteren’, ‘energiezuinigheid’ en ‘materialen’ met 2015 als streefjaar:

• Het leven van mensen verbeteren: Doel voor 2015: 2 miljard levens per jaar in 2015; 3 miljard levens per jaar in 2025.
  • De energiezuinigheid van Philips-producten verbeteren: Doel voor 2015: 50% verbetering voor het gemiddelde totale productportfolio in vergelijking met 2009.
  • De materialenkringloop sluiten: Doelen voor 2015: verdubbeling van de wereldwijde inzameling, gerecyclede aantallen en gerecyclede materialen in producten in vergelijking met 2009.

Interview with Frans van Houten, CEO of Royal Philips, with MVO (CSR organization in the Netherlands) about corporate responsibility and sustainability at Philips.

Eeva Raaijmakers
Philips Group Communications
Tel: +31 612350597
Email: eeva.raaijmakers@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.