Philips installeert eerste hypermoderne hybride operatieruimte in groeiland Rusland

september 9, 2013

• Geavanceerde nieuwe hybride OK in het Federal Russian Cardiology Research and Production Complex in Moskou is de eerste in zijn soort in Rusland
  • Vandaag vindt een live-webcast plaats om clinici in zowel Rusland als daarbuiten vertrouwd te maken met drie nieuwe beeldgeleide minimaal invasieve hartprocedures

Moskou, Rusland – Het Russian Cardiology Research and Production Complex (RCRPC) en Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) hebben vandaag de opening aangekondigd van een innovatieve nieuwe hybride operatieruimte met geavanceerde oplossingen voor live-beeldgeleiding ter ondersteuning van minimaal invasieve cardio- en endovasculaire procedures. Deze nieuwe hybride OK, waarin ook andere technologische Philips-innovaties zijn opgenomen, is de eerste in zijn soort in Rusland. In Nederland hebben onder meer het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht / Nieuwegein en het Maastricht UMC een hybride OK.

Op het gebied van chirurgische procedures vindt een verschuiving plaats van open chirurgie naar minimaal invasieve procedures, waardoor bij chirurgen behoefte ontstaat aan één hybride OK-oplossing die aan de eisen van beide vormen van chirurgie tegemoetkomt. De nieuwe hybride OK in het RCRPC is uitgerust met de nieuwste interventiehulpmiddelen van Philips, zoals het Allura Xper FD20-systeem met FlexMove, dat eenvoudig toegang biedt tot beeldvorming met hoge resolutie en het navigatiehulpmiddel HeartNavigator, voor ondersteuning van een breed scala van minimaal invasieve procedures. Voorbeelden van procedures zijn herstel van vernauwingen (stenoses) of het aanbrengen van een ballon (aneurysma’s) in slagaders of aders, alsmede minimaal invasieve hartklepvervanging (Transcatheter Aortic Valve Implantation of TAVI).

“Het uitvoeren van een hybride interventie in hartchirurgie wordt gezien als de methode die minimale trauma voor de patient oplevert en die resulteert in een gunstige uitkomst bij 95% tot 97% van de procedures,” aldus dr. Renat S. Akchurin, universitair hoofddocent Cardiovasculaire Chirurgie en erelid van de RAS & RAMS (Russian Academy of Sciences and Medical Sciences). “De resultaten zijn absoluut indrukwekkend. De patiënten herstellen snel en mogen het ziekenhuis al na een betrekkelijk korte periode verlaten.”

Het RCRPC, een Russische federale instelling, is de meest toonaangevende klinische en onderzoeksgerichte instelling voor toegepaste en fundamentele cardiologie in Rusland. Het RCRPC verzorgt de algehele coördinatie van landelijke onderzoeksprogramma’s op het gebied van hart- en vaataandoeningen.

Na afloop van de openingsplechtigheid voor de nieuwe hybride OK zullen dr. Renat S. Akchurin en dr. Karl E. Hauptmann, hoofd van de afdeling Cardiologie in het ziekenhuis Barmherzige Brüder (Trier, Duitsland) TAVI- en EVAR (Endovascular Aneurysm Repair)-procedures uitvoeren, die via een webcast te volgen zijn op www.philips.ru/live, in zowel het Russisch als het Engels. Tijdens de procedure krijgen de deelnemers online de mogelijkheid om vragen te stellen en naar de antwoorden te luisteren. Dit biedt zowel behandelaars als leken overal ter wereld de kans om meer te weten te komen over nieuwe behandelmethoden en technologieën op het gebied van beeldvorming en hartchirurgie.

“Philips is vastbesloten de toekomst van de zorg vorm te geven door te werken aan innovatieve oplossingen die een antwoord bieden op wezenlijke problemen in de gezondheidszorg, zoals de toename van hart- en vaatziekten,” stelt Arjan de Jongste, Market Leader bij Philips voor Rusland en Centraal Azië. “Beeldgeleide minimaal invasieve behandelingen bieden voordelen voor zowel patiënten als zorgverleners, zoals minder belasting voor de patiënt, kortere herstelperioden en snellere behandeling van patiënten. Dit onderdeel van de geneeskunde ontwikkelt zich snel en wordt door Philips dan ook als essentieel innovatiegebied beschouwd.”

De Philips-apparatuur in de hybride OK van dit gerenommeerde Russische hartcentrum vereenvoudigt bovendien de workflow. Philips heeft hier de FlexMove-optie voor plafondmontage geïnstalleerd. Daarmee kan het interventionele röntgenbeeldgeleidingssysteem Allura Xper FD 20 zowel zijwaarts als in de lengterichting worden verplaatst, voor gegarandeerd optimale toegang tot de patiënt gedurende de gehele procedure. Bovendien bieden 3D-hulpmiddelen voor live-beeldgeleiding extra ondersteuning voor TAVI-procedures: de Philips HeartNavigator is een innovatief hulpmiddel voor procedureplanning en beeldgeleiding bij het uitvoeren van dergelijke procedures door interventiecardiologen en hartchirurgen. Daarbij worden preoperatief verworven driedimensionale CT-scans van het hart van de patiënt gecombineerd met live röntgenbeelden van de ingreep. Dankzij deze technologie krijgt de arts tijdens het beeldgestuurd opvoeren van de katheter en van de plaatsing en ontplooiing van de kunstklep ook een gedetailleerd 3D-beeld van de hartanatomie.

Webcast

Na de openingshandeling zullen Prof. Akchurin en Dr. Hauptmann hybride interventies uitvoeren die via een live webcast via deze link te volgen zijn in het zowel het Russisch als het Engels.

08:20 AM–10:00 AM CET: First hybrid intervention
Transcatheter Aortic Valve Implantation (TAVI): Prof. Akchurin (Russia), Dr. Hauptmann (Germany)

10:30 AM–12:00 PM CET: Second hybrid intervention

12:00 PM –13:30 PM CET: Third hybrid intervention
Endovascular Abdominal Aneurysm Repair (EVAR): Dr. Imaev (Russia)

Neem voor meer informatie contact op met:

Joost Maltha
Philips Benelux Communicatie
E-mail: joost.maltha@philips.com

Steve Klink
Philips Corporate Communications
E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.