Philips introduceert nieuw premium echografiesysteem EPIQ met unieke nSIGHT-technologie en ‘Anatomical Intelligence’ om te beantwoorden aan de steeds complexere vraag naar medische beeldvorming

augustus 30, 2013

• Medici kunnen nu meer anatomische details zien en profiteren van hogere resolutie bij alle soorten patiënten.
  • Philips verkrijgt 510(k)-goedkeuring van Amerikaanse Food & Drug Administration (FDA) om innovatief echografiesysteem EPIQ in de Verenigde Staten op de markt te brengen.

Amsterdam – Vandaag introduceert Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) EPIQ, een innovatief echografiesysteem dat medici in staat stelt om zeer betrouwbare diagnoses te stellen dankzij een volledig nieuwe methode om betrouwbare echografiebeelden te produceren. Het EPIQ-systeem wordt voor het eerst gepresenteerd op het congres van de ESC (European Society of Cardiology), dat dit jaar in Amsterdam wordt gehouden. EPIQ is uitgerust met de nieuwe beeldvormingstechniek nSIGHT en de ‘Anatomical Intelligence’-technologie van Philips. Deze twee technieken zorgen samen voor een krachtige combinatie van snelheid en scherpe beeldvorming.

De ‘Anatomical Intelligence’-technologie maakt gebruik van een uitgebreide database van anatomische modellen en adaptieve systeemtechnologie, en is nu voor het eerst ingebouwd in een echografiesysteem. Hierdoor kan het systeem op efficiënte wijze meer definitieve klinische resultaten produceren. ‘Anatomical Intelligence’ voorziet in geavanceerde modellering van organen, in doorsnedes van de geproduceerde beelden, en in bewezen kwantificeringsgegevens. Hierdoor zijn onderzoeken eenvoudiger uit te voeren en beter reproduceerbaar, en leveren ze meer klinische gegevens op. De combinatie van deze intelligente technologie met de nauwkeurigheid en helderheid van de nSIGHT-beeldvormingstechniek zorgt voor een sneller ultrasound systeem dat intuïtiever kan worden bediend.

Philips heeft een ultrasound systeem ontwikkeld dat specifieke innovaties ondersteunt op het gebied van cardiologie, radiologie en algemene beeldvorming.

• Met behulp van de xMATRIX Live 3D TEE-technologie en een speciaal navigatiesysteem voor de mitralisklep (Anatomically Intelligent Mitral Valve NavigatorA.I.) kunnen ingrepen live en in 3D worden gepland, zodat artsen beter onderbouwde beslissingen kunnen nemen vóór en tijdens hartklepoperaties.
  • nSIGHT is een niet eerder beschikbare beeldvormingstechniek die zorgt voor zeer gedetailleerde echografiebeelden en een zeer hoge tijdsresolutie.
  • Het systeem biedt zeer hoge penetratie bij hogere frequenties voor uitstekende beeldvorming, zelfs bij patiënten met een hoge Body Mass Index (BMI) waarbij echografie voorheen geen uitsluitsel bood.

Voortbouwend op een lange traditie op het gebied van medische beeldvorming heeft Philips de revolutionaire nSIGHT-techniek ontwikkeld, een volledig nieuwe methode om echografiebeelden te produceren die de volgende voordelen biedt:

• zeer gedetailleerde echografiebeelden en buitengewoon hoge tijdsresolutie;
  • verbeterde zichtbaarheid van weefseluniformiteit;
  • zeer hoge penetratie bij hogere frequenties voor uitstekende beeldvorming, zelfs bij moeilijke patiënten.

“Philips loopt voorop bij de ontwikkeling van innovatieve beeldvormingstechnieken. Met het EPIQ-systeem bieden we een nieuwe manier om belangrijke beeldvormingsproblemen op te lossen waar medici in de klinische praktijk tegenaan lopen. De combinatie van de ‘Anatomical Intelligence’-technologie en de nSIGHT-beeldvormingstechniek vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van echografiesystemen”, vertelt Gene Saragnese, CEO van de divisie Imaging Systems van Philips Healthcare.

“De beeldkwaliteit van het EPIQ-systeem is absoluut indrukwekkend”, aldus Roberto Lang MD, hoofd cardiale beeldvorming en hoogleraar geneeskunde aan de universiteit van Chicago. “Ik ben ook blij met de aandacht die aan de vormgeving is besteed, waardoor het EPIQ-systeem eenvoudiger te bedienen is. De reserve-accu, de eenvoudig aan te sluiten transducers en de verplaatsbaarheid van het apparaat tonen aan dat EPIQ is ontworpen met de behoeften van de moderne gezondheidszorg in gedachten.”

“Naarmate de bevolking verder vergrijst, is het van groot belang om mogelijk levensbedreigende aandoeningen zo vroeg mogelijk op te sporen. Het EPIQ-systeem biedt de technologie en betrouwbaarheid die artsen nodig hebben om snel en met meer vertrouwen de juiste diagnoses te kunnen stellen”, voegt Saragnese daar aan toe.

Daarnaast beschikt het hoogwaardige echografiesysteem EPIQ over de volgende voordelen.

• Nieuw, onovertroffen ergonomisch verantwoord ontwerp
    • EPIQ biedt vereenvoudigde werkstromen en weegt slechts 104,3 kg. Het is daarmee het lichtste en eenvoudigst te verplaatsen echografie-apparaat op zwenkwielen.
    • EPIQ produceert vrijwel geen geluid wanneer het systeem in bedrijf is. Metingen hebben uitgewezen dat EPIQ slechts 37 tot 41 dB produceert, een geluidsniveau dat overeenkomt met dat in een rustige bibliotheek.
    • Dankzij een nieuwe tablet-interface hoeft de gebruiker 40 tot 80% minder te reiken en minder vaak op knoppen te drukken (aantal stappen teruggebracht met 15%).
  • Betere beeldkwaliteit
    • De penetratiegraad is tot wel 76% verbeterd en de tijdsresolutie tot wel 213% (resolutie blijft behouden bij hoge beeldsnelheid).
  • Verbeterde efficiëntie
    • SmartExam zorgt voor betere automatische verwerking en reproduceerbaarheid van resultaten. De tijdsduur per onderzoek is met 30 à 50% teruggebracht, en het aantal toetsaanslagen per onderzoek is met wel 300 verminderd. Dit zorgt voor meer consistentie tussen de verschillende gebruikers.
    • De Auto Doppler-functie bespaart tijd doordat het tijdrovende positioneren van het gekleurde gebied en het plaatsen van het monstervolume van tien naar drie stappen is teruggebracht. Het aantal keren dat op dezelfde knop moet worden gedrukt, is gemiddeld met 67,9% verminderd.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.philips.com/epiq, of bezoek de stand van Philips Healthcare (nr. 300) op het ESC-congres, waar onze medewerkers u graag meer vertellen over het EPIQ-systeem. Het ESC-congres begint op zaterdag 31 augustus en duurt tot en met woensdag 4 september.

Joost Maltha
Philips Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.