100 jaar PSV: Philips feliciteert PSV met 100 jarig bestaan

100 jarige sponsorrelatie uniek en oudste ter wereld

augustus 30, 2013

Eindhoven, Nederland – “Namens Philips feliciteer ik spelers, staf en supporters van PSV met het 100 jarig bestaan en wij wensen de club veel sportief succes in de toekomst. Nationaal en internationaal zijn PSV en Philips vermaard en succesvol en dat komt voort uit inspiratie, innovatie en de wil om te winnen. Onze sponsorrelatie is de oudste ter wereld en een goed voorbeeld van onze wederzijdse, grote verbondenheid. Onze relatie is uniek en wij zijn er buitengewoon trots op.” aldus Frans van Houten, CEO van Philips.

Het Philips personeel stond aan de basis van het Philips voetbalelftal dat in 1911 is opgericht met financiële en materiële hulp van Philips. De toen vijf jarige Frits Philips verrichtte de eerste aftrap op plek waar nu nog steeds het Philips Stadion is gevestigd. In 1913 werden in Eindhoven in het Philipsdorp op 30 en 31 augustus sport- en spelaktiviteiten georganiseerd ter gelegenheid van een eeuw onafhankelijkheid van het Koninkrijk der Nederlanden. Op 31 augustus 1913 werd ’s avonds bij het afsluiten van de feestellijkheden besloten tot het oprichten de Philips Sportvereniging (PSV). Het aantal leden groeide snel en in 1920 was gemiddeld één van de acht Philips werknemers lid van PSV en na 1928 werden ook leden van buiten de onderneming toegelaten. Sinds de oprichting en de jaren daarna is PSV uitgegroeid tot een topclub, winnaar van vele landstitels, KNVB bekers en Europese titels.

Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van PSV heeft Philips een digitaal eerbetoon gemaakt van Frits Philips. Deze afbeelding van één van de grootste PSV-fans is door méér dan 2000 deelnemers mede vormgegeven. Binnen één week was het portret gevuld om ook zo PSV te feliciteren. Het resultaat is zichtbaar op: http://www.honderdjaarpsv.nl

Frits Philips zou zijn gehele leven actief supporter van PSV blijven. In april 2005, een week na zijn 100ste verjaardag, ontving Frits Philips uit handen van Mark van Bommel ‘zijn’ achttiende en laatste kampioensschaal. Hij was het enige niet-bestuurslid dat werd toegelaten in de kleedkamers van PSV.

PSV Sportpark, Eindhoven-Willem II-2 (1913)

PSV 1e keer landskampioen (1929)

PSV kampioenselftal (1929)

PSV-Rapid Wien, 1e wedstrijd NL club in Europese competitie (1955)

FJ Philips, PSV landskampioen (1975)

PSV kampioen 1990-1991, trainer Bobby Robson (2e van links) (1991)

100 jaar PSV, Philips schenkt 4 LED-schermen voor Philips Stadion, F van Houten (2013)

Voor meer informatie:

Eric Drent, woordvoerder
Philips Electronics Nederland B.V.
e-mail: eric.drent@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.