Oudste zakelijke brief van Anton Philips gevonden

augustus 28, 2013

Eindhoven -  In Zuid-Afrika is onlangs de oudste zakelijke brief van Anton Philips gevonden. De brief is gedateerd op 28 januari 1895 en was gericht aan de Heer F.J. Domela Nieuwenhuis, Consul der Nederlanden in Pretoria, Zuid-Afrika.

In deze brief schrijft Anton, als lid der Vereeniging Hou & Trouw, een studentenvereniging van de Amsterdamsche Handelsschool , het volgende: “De Zuid Afrikaansche Republiek steeds meer en meer electrisch verlicht wordende, menen wij dat dit land zeker een groot nieuw afzetgebied voor ons artikel (electrische gloeilampen) zou kunnen worden, mits wij met verschillende groote grossiers of electrische installateurs (…) in verbinding konden komen”. De brief zal binnenkort opgenomen worden in de tentoonstelling van het Philips museum in Eindhoven.

De toen twintig jarige Anton Philips was op moment van datering slechts enkele weken in dienst bij Philips & Co. Hij startte als verkoper in het gloeilampenbedrijf dat zijn broer Gerard Philips en vader Frederik in 1891 hadden opgericht. Met zijn visie en doortastend ondernemerschap wist Anton het bedrijf uit te bouwen tot een wereldconcern.

Philips is nu ruim een eeuw actief in Afrika en beoogt haar activiteiten hier ook verder uit te bouwen, zoals uitgesproken werd tijdens de recente jaarlijkse Cape Town to Cairo'-roadshow van het bedrijf door Afrikaanse continent.

Het Philips museum is gevestigd op de historische locatie waar Philips in 1891 zijn eerste gloeilamp heeft geproduceerd, op de Emmasingel in het centrum van Eindhoven. De tentoonstelling in het museum neemt de bezoekers mee op de reis door het Philips verhaal. Een verhaal over innovaties en ambitieus ondernemerschap. Vanaf de start van de onderneming in 1891 tot en met de innovaties van morgen.

Oudste zakelijke brief Anton Philips

Voor persvragen kunt u contact opnemen met:

Mark Grispen
Manager communications Philips museum
E-mail: mark.grispen@philips.com

Over Philips museum

Het Philips museum is het museum van Koninklijke Philips N.V.. Gevestigd in de eerste gloeilampenfabriek van Philips in het centrum van Eindhoven. De tentoonstelling in het museum neemt de bezoekers mee op de reis door het Philips verhaal. Een verhaal over innovaties en ambitieus ondernemerschap. Vanaf de start van de onderneming in 1891 tot en met de innovaties van morgen. Meer informatie is te vinden op: www.philips-museum.com.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 115.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.