Philips behaalt in het tweede kwartaal een vergelijkbare omzetgroei van 3% naar EUR 5,7 miljard; de operationele resultaten verbeterden met 30% naar EUR 530 miljoen

juli 22, 2013

• Vergelijkbare omzet in groeiregio’s gestegen met 12%, vooral dankzij China
  • De EBITA was EUR 603 miljoen, ofwel 10,7% van de omzet, inclusief een bate van EUR 78 miljoen uit pensioenkosten over voorgaande dienstjaren in de VS
  • De EBITA exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten en overige baten steeg naar EUR 530 miljoen, ofwel 9,4% van de omzet
  • Nettoresultaat EUR 317 miljoen, tegenover EUR 102 miljoen in het tweede kwartaal van 2012
  • De voorraad als percentage van de omzet bedroeg 15,7%, een daling met 1,5 procentpunten in vergelijking met het tweede kwartaal van 2012
  • Het programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 2 miljard is voltooid

Frans van Houten, CEO:
“We zijn verheugd dat in het tweede kwartaal onze operationele resultaten voor het vijfde kwartaal op rij verbeterden in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar en de omzet steeg met 3% onder moeilijke economische omstandigheden, dankzij de grote inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Het transformatieprogramma Accelerate! blijft verbetering van de resultaten opleveren, t.w. een betere productportfolio, hogere brutomarges, een snellere marktintroductietijd, lagere voorraadniveaus, en structureel lagere kosten.

Bij Healthcare steeg de orderontvangst met 7%, mede door de introductie van nieuwe producten en belangrijke successen bij klanten. De omzet was ongeveer gelijk aan die in het tweede kwartaal van 2012 als gevolg van de zwakkere groei van de orderontvangst in de afgelopen kwartalen in de Verenigde Staten en Europa. De vergelijkbare omzet bij Consumer Lifestyle liet een indrukwekkende stijging van 13% zien, waarbij lokaal relevante nieuwe producten en een betere bedrijfsvoering bijdroegen aan stimulering van de groei. Bij Lighting verbeterden de operationele resultaten bij alle onderdelen. We zien nog steeds een sterke opmars van LED-technologie, met een groei in de verkoop van LED-producten van 28% ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande jaar.

Vooruitkijkend naar de tweede helft van 2013 zijn we bezorgd over de economische onzekerheid wereldwijd; we blijven ons echter sterk inzetten op het behalen van onze financiële doelstellingen voor dit jaar.”

Financiële resultaten over het tweede kwartaal: De resultaten verbeterden bij alle sectoren. Sterke groei bij Consumer Lifestyle, gematigde groei bij Lighting. Orderontvangst bij Healthcare gestegen met 7%.

Bij Healthcare steeg de qua valuta vergelijkbare orderontvangst voor apparatuur met 7% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012, waarbij zowel Imaging Systems als Patient Care & Clinical Informatics groei lieten zien. De vergelijkbare omzet lag op hetzelfde niveau als in dezelfde periode van het voorgaande jaar, waarbij de groei bij Customer Services, Patient Care & Clinical Informatics en Home Healthcare Solutions tenietgedaan werd door een daling bij Imaging Systems als gevolg van de matige orderontvangst in de voorgaande kwartalen. In groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een dubbelcijferige groei zien. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten en de bate uit pensioenkosten over voorgaande dienstjaren in de VS stegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012 met 1,2 procentpunten tot 14,3%.

De vergelijkbare omzet van Consumer Lifestyle steeg met 13% dankzij goede groei bij alle onderdelen, t.w. Domestic Appliances, Personal Care, en Health & Wellness. In groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een sterke dubbelcijferige stijging zien. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten en de bate uit pensioenkosten over voorgaande dienstjaren in de VS stegen tot 7,8%, een verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012 met 2,8 procentpunten.

De vergelijkbare omzet van Lighting steeg met 2%, voornamelijk dankzij Automotive, Lumileds en Consumer Luminaires. De omzet van LED-producten steeg met 28% en maakt nu 25% uit van de totale omzet van Lighting. In groeiregio’s liet de vergelijkbare omzet een dubbelcijferige stijging zien. De EBITA-marge exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten en de bate uit pensioenkosten over voorgaande dienstjaren in de VS bedroegen 8,1%, een verbetering ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012 met 2,4 procentpunten.

We hebben het in juli 2011 gestarte programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 2 miljard voltooid.

Accelerate! leidt tot resultaatverbetering

Ons veranderings- en resultaatverbeteringsprogramma Accelerate!, dat inmiddels zijn derde jaar is ingegaan, blijft tot betere resultaten leiden in de hele organisatie. Het programma, dat loopt tot en met 2017, telt vijf verschillende onderdelen om de relevantie voor de klant te verbeteren, de bedrijfscultuur te veranderen, de overheadkosten te verlagen, onze integrale klantenwaardeketens te stroomlijnen, en bedrijfsmiddelen te heralloceren aan activiteiten met goede kans op winstgevende groei.

In het tweede kwartaal leidden projecten van Accelerate! om de relevantie voor de klant te verbeteren tot bemoedigend succes in onze markten. Zo gingen we een innovatieve alliantie aan met Georgia Regents Medical Center, in het kader waarvan Philips een uitgebreide reeks adviesdiensten, geavanceerde medische technologieën, en diensten voor operationele prestaties, planning en onderhoud zal bieden, met vooraf bepaalde operationele kosten over een periode van 15 jaar.

Bij Domestic Appliances hebben we voortgebouwd op onze acquisitie van Povos om locaal relevante en succesvolle producten te maken, zoals de Noodle Maker in China en de Multicooker in Rusland. En we hebben onze toonaangevende positie op het terrein van innovatieve, energiezuinige verlichting onderstreept door nieuwe verlichtingssystemen te installeren in Brazilië, en de winkel van The Change Initiative in Dubai, waarmee we hun aanspraak op het predicaat “meest duurzame commerciële gebouw ter wereld” ondersteunen.

Ruim 1.200 hogere en 600 middelhoge leidinggevenden hebben deelgenomen aan veranderings-programma’s om een hoge-prestatiecultuur te creëren. Daarnaast hebben meer dan 1.300 medewerkers speciale Lean training gehad, met als doel totale transformatie van klantenwaardeketens. Ons programma voor vermindering van overheadkosten heeft tot nu toe geleid tot brutobesparingen van in totaal EUR 673 miljoen, inclusief een bedrag van EUR 202 miljoen dat werd gerealiseerd in de eerste helft van 2013. We hebben dit kwartaal onze voorraad in vergelijking met het tweede kwartaal van 2012 verlaagd met 1,5 procentpunten van de omzet.

Quarterly Report

Presentation

Conference call and audio webcast

A conference call with Frans van Houten, CEO, and Ron Wirahadiraksa, CFO, to discuss the results, will start at 10:00AM CET. A live audio webcast of the conference call will be available through the link below.

Q2 2013 conference call audio webcast

More information about Frans van Houten and Ron Wirahadiraksa:

Click here for Mr. van Houten's CV and images

Click here for Mr. Wirahadiraksa's CV and images

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
Email: joost.akkermans@philips.com

Steve Klink
Philips Corporate Communications
Tel.: +31 6 10888824
E-mail: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum..

Forward-looking statements

This document and the related oral presentation, including responses to questions following the presentation, contain certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.

These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, developments within the euro zone, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2012.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of these non-GAAP measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2012.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the
balance sheet date. When quoted prices or observable market data are not readily available, fair values are estimated using appropriate valuation models and unobservable inputs. Such fair value estimates require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our Annual Report 2012. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair values.

All amounts are in millions of euros unless otherwise stated. All reported data is unaudited. Financial reporting is in accordance with the accounting policies as stated in the Annual Report 2012, unless otherwise stated.

Prior-period financials have been revised for the treatment of Audio, Video, Multimedia and Accessories as discontinued operations, the adoption of IAS19R, which mainly relates to pension reporting, and adjustments to the quarterly figures of 2012, which have already been included in the Annual Report 2012 (for an explanation refer to Annual Report 2012 section 12.10 “Significant Accounting Policies”). An overview of the revised 2012 figures per quarter is available on the Philips website, in the Investor Relations section.