Hansen Medical en Philips versterken samenwerking op gebied van robot-geassisteerde systemen voor endovasculaire ingrepen

juli 17, 2013

• Bedrijven zorgen voor gecertificeerde compatibiliteit tussen Magellan® Robotic System van Hansen en Allura-röntgensystemen van Philips.
  • Magellan-systeem is op dit moment het enige robot-geassisteerde systeem op de markt dat is bedoeld voor gebruik bij ingrepen aan het perifere vaatstelsel.

Mountain View, Californië; Andover, Massachusetts
– Hansen Medical, Inc. (NASDAQ: HNSN), wereldleider op het gebied van robot-geassisteerde systemen voor intravasculaire toepassingen, en Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) hebben vandaag bekendgemaakt dat zij een belangrijke mijlpaal hebben bereikt in hun langlopende samenwerking. De twee bedrijven hebben gezorgd voor gecertificeerde compatibiliteit – op grond van artikel 12 van Richtlijn 93/42/EEG betreffende medische hulpmiddelen, zoals gewijzigd door Richtlijn 2007/47/EG – tussen het Magellan Robotic System van Hansen Medical en Allura-röntgensystemen van Philips. Compatibiliteit op grond van artikel 12 behelst specifieke (onderhouds)technische eisen  en houdt in dat het Magellan Robotic System compatibel is met de beeldvormingssystemen uit de Allura-serie van Philips, indien deze op de juiste wijze worden gebruikt.

Het Magellan Robotic System maakt gebruik van geavanceerde technologie om het perifere vaatstelsel in beeld te brengen. Het systeem is uitgerust met een door Hansen Medical ontwikkelde robot-geassisteerde kathetertechniek die is ontworpen om voor stabiliteit en controle over het distale uiteinde van de katheter en schacht te zorgen, evenals voor robot geassisteerde controle over de standaard geleidedraden. Tijdens het gebruik van het Magellan Robotic System bevindt de arts zich in een centraal werkstation, waar hij de belangrijkste handelingen van de ingreep in een comfortabele omgeving en op afstand van de stralingsbron kan uitvoeren.

Philips begon in 2010 met Hansen Medical samen te werken aan de ontwikkeling van het Magellan Robotic System. In 2011 ontving Hansen Medical een CE-markering voor het systeem en in de loop van 2012 volgde goedkeuring van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) op grond van artikel 510(k) van de Amerikaanse Food, Drug, and Cosmetic Act.

“Wij zijn bijzonder tevreden dat we deze belangrijke certificering hebben verkregen samen met Philips, al sinds geruime tijd onze partner op het gebied van beeldvormingstechnieken voor onze robotsystemen”, aldus Bruce Barclay, President en CEO van Hansen Medical. “Compatibiliteit op grond van artikel 12 waarborgt naadloze coördinatie en integratie van het Magellan Robotic System met de meest geavanceerde beeldgestuurde systemen van Philips voor de ziekenhuizen en artsen die wij tot onze klanten mogen rekenen. Hierdoor kan gemakkelijker gebruik worden gemaakt van innovatieve oplossingen.”

Als marktleider op het gebied van beeldgestuurde interventies en behandelingen biedt Philips een uitgebreid portfolio dat oplossingen omvat voor hybride operatiekamers en ‘live’ beeldvorming, evenals geavanceerde navigatie- en interventiehulpmiddelen die daarop naadloos aansluiten. Het bedrijf heeft meerjarige ontwikkelingsprogramma’s opgezet en werkt samen met toonaangevende innovatieve bedrijven om bestaande minimaal-invasieve ingrepen te verbeteren en nieuwe technieken te ontwikkelen.

“Naast het verbeteren van de behandelingsresultaten voor patiënten, streeft Philips naar goedkopere, snellere en veiligere beeldgestuurde ingrepen en behandelingen door middel van samenwerking en zinvolle innovatie”, aldus Bert van Meurs, Senior Vice President en General Manager Integrated Clinical Solutions & Marketing bij de afdeling Imaging Systems van Philips Healthcare. “Wij zijn ervan overtuigd dat robot geassisteerde technieken van grote waarde kunnen zijn, en daarom werken we al sinds vele jaren samen met Hansen Medical. We blijven streven naar naadloze integratie van onze eigen innovaties en die van onze partners om onze klanten zinvolle klinische oplossingen te kunnen bieden.”

Hansen Medical's Magellan Robotic System

Magellan Robotic System

Magellan Robotic System side view

Philips AlluraClarity

Joost Maltha
Philips Healthcare Benelux
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.