Philips steunt met partnership de overgang naar circulaire economie met de Ellen MacArthur Foundation

juni 21, 2013

De Ellen MacArthur Foundation heeft deze week bekendgemaakt dat de komende drie jaar Philips partner wordt om de overgang naar een circulaire economie te helpen versnellen. Na de succesvolle partnerschappen van de Foundation met Renault, BT/Cisco (samenwerking), Kingfisher en National Grid bij de oprichting, zal nu Philips de gelederen versterken om de innovatie in de circulaire economie in het eigen bedrijf te stimuleren en het werk van de Foundation op het gebied van onderwijs te ondersteunen.

De mededeling werd gedaan op de Circular Economy 100 conferentie van de Foundation - de grootste bijeenkomst ooit van bedrijven, academici en ondernemers over de overgang naar een circulaire economie. Terwijl de Foundation en de oprichtingspartners hard werken om de nieuwe alliantie van 100 bedrijven, opkomende innovators en regio's op poten te zetten, kwam er ook nieuws dat Koninklijke BAM, H&M, Unilever, Innoverne, en het Agency of Design de nieuwste leden zijn die toe zullen treden.

Dame Ellen MacArthur verklaarde: "De circulaire economie biedt een dwingend kader voor een regeneratieve economie, maar er blijft de uitdaging bestaan om het idee op voldoende grote schaal in de daad om te zetten. De inzet van Philips om zowel de Ellen MacArthur Foundation te ondersteunen als zich intern te richten op de innovatie van de circulaire economie, zal een aanzienlijke impuls aan de overgang verlenen."

Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips verklaarde, "Bij Philips streven wij ernaar om de wereld gezonder en duurzamer te maken door innovatie. Het is ons doel om tegen 2025 het leven van 3 miljard mensen per jaar te verbeteren. Voor een duurzame wereld is de overgang van een lineaire naar een circulaire economie een noodzakelijke randvoorwaarde. Een circulaire economie vereist innovatie op het gebied van materialen, hergebruik van componenten en producten, evenals de daarmee samenhangende bedrijfsmodellen. Door materialen effectiever te gebruiken, wordt economische groei uiteindelijk losgekoppeld van het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en ecosystemen. In een dergelijke economie stelt het geringere gebruik van grondstoffen ons in staat om meer waarde te creëren."

De conferentie bevatte sessies met wereldwijd toonaangevende bedrijfsleiders en professionals waaronder prof. dr. Michael Braungart en William McDonough (co-auteurs van Cradle to Cradle), Jeremy Oppenheim (Principal, McKinsey & Company), Walter Stahel (lid van de Club van Rome en mede-oprichter van het Product Life Institute) en Carlos Tavares (COO, Renault Group).

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Eric Drent
Senior Communications Manager Philips Nederland B.V
eric.drent@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.