Philips IMR biedt nieuwe functionaliteit voor minder CT-straling in combinatie met nog betere beeldkwaliteit

Dankzij FDA 510(k)-goedkeuring kan Philips nu extra verbeteringen inbouwen in de IMR-technologie, die op kennisgeoriënteerde iteratieve reconstructie is gebaseerd.

juni 18, 2013

Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft op 17 juni jl. bekendgemaakt nieuwe functionaliteit te zullen inbouwen in de door Philips ontwikkelde IMR (Iterative Model Reconstruction)-technologie. Deze kennisgeoriënteerde iteratieve reconstructietechnologie biedt extra voordelen voor zowel behandelaar als patiënt. De nieuwe IMR-functionaliteit, die werd aangekondigd op het 15e jaarlijkse internationale symposium over Multidetector-Row CT van de International Society for Computed Tomography (ISCT), maakt toediening van een lagere stralingsdosis aan patiënten mogelijk in combinatie met een nog betere beeldkwaliteit bij verwerving van CT-scans met een Philips-modaliteit. De nieuwe functionaliteit is ook een primeur in de zin dat een kennisgeoriënteerde oplossing voor het eerst geavanceerde neurologische en cardiovasculaire toepassingen laat profiteren van voordelen die voorheen slechts praktisch haalbaar waren bij standaardbeeldvorming van het lichaam.

Philips IMR maakt CT-beeldvorming bij een lage stralingsdosis in combinatie met verbeterde beeldkwaliteit mogelijk. Vergeleken met standaard-reconstructietechnieken kunnen behandelaars met IMR de stralingsdosis bij CT-beeldverwerving met 60-80% beperken en gelijktijdig een verbetering van 43-80% in opspoorbaarheid bij gering contrast naast 70-83% minder beeldruis realiseren.

“De mogelijkheid om hoogwaardige CT-beelden te combineren met een lagere stralingsdosis is van essentieel belang voor de patiëntenzorg,” aldus dr. Dianna M.E. Bardo, die als universitair hoofddocent radiologie, pediatrie en cardiovasculaire geneeskunde, als hoofd van de afdeling cardiologische radiologie en als pediatrisch neuroradioloog is verbonden aan de Oregon Health & Science University in Portland (Oregon, VS). “IMR is een wezenlijke innovatie die, door het leveren van een betere beeldkwaliteit bij een lagere onderzoeksdosis, bijdraagt tot een betere patiëntenzorg en gunstigere resultaten. Als kinderradioloog kan ik nu betrouwbare diagnostische beelden verwerven zonder concessies te hoeven aan de zorg van mijn patiënten. Dit is vooral van belang omdat tal van pediatrische patiënten soms levenslang regelmatig beeldvorming moeten ondergaan.”

Een wezenlijk aspect van de nieuwe functionaliteit is dat de voordelen van IMR niet meer beperkt blijven tot standaardbeeldvorming van hoofd en lichaam, maar dat ook geavanceerde neurologische en cardiovasculaire toepassingen ervan kunnen profiteren. Het oplossen van de reconstructieproblemen die van oudsher met deze toepassingen zijn verbonden, was een uitdaging van de eerste orde. Belangrijkste resultaat is dat een brede groep patiënten nu van de voordelen kan profiteren.

“Philips is de enige leverancier die IMR biedt. Daarmee loopt het bedrijf voorop als het gaat om het oplossen van klinische uitdagingen waardoor de beeldvorming op een hoger plan wordt gebracht,” meent Dominic Smith, vice-president en algemeen manager voor computertomografie bij Philips Healthcare. “De gezondheidszorg wordt steeds complexer en er zijn steeds meer innovatieve klinische oplossingen nodig. Een oplossing die bijdraagt tot beeldvorming van hoge kwaliteit bij een lage stralingsdosis voor een betrouwbare diagnose zal dan ook uitstekend in die behoeften kunnen voorzien. Dankzij de IMR-technologie van Philips kunnen behandelaars de zorg voor de patiënt voorop blijven stellen terwijl ze met nog meer zekerheid een diagnose kunnen stellen.”

Voor meer informatie over IMR van Philips kunt u contact opnemen met: www.philips.com/IMR.

Gelieve voor verdere persinformatie contact op te nemen met:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.