Lidl opent het meest duurzame distributiecentrum van Nederland met Philips LED-verlichting en regelsystemen

juni 17, 2013

Eindhoven, Nederland – In Heerenveen heeft Lidl het meest duurzame distributiecentrum van Nederland geopend. Nog nooit eerder is in Nederland een distributiecentrum van deze omvang zo duurzaam gecertificeerd. Alle binnenverlichting is uitsluitend duurzame Philips LED-verlichting in combinatie met regelsystemen zoals aanwezigheidsdetectie en daglichtsensoren. Dat is slechts een greep uit de vele duurzaamheidstechnieken waar het gebouw van is voorzien.

Lidl nam voor haar 46.000 vierkante meter nieuwe distributiecentrum in Heerenveen een ‘4 sterren BREEAM-NL Nieuwbouw Oplevercertificaat’ (Excellent) van de Dutch Green Building Council (DGBC) in ontvangst. "Hiermee vormt Lidl de eerste organisatie die duurzaamheid naar deze schaalgrootte brengt", aldus Stefan van Uffelen, directeur van de Dutch Green Building Council.

Philips zorgde voor een totale verlichtingsoplossing voor het pand met het oog op duurzaamheid en om een kostenbesparing op energieverbruik en onderhoud te realiseren. Het nieuwe distributiecentrum is uitgevoerd met duurzame Philips LED-verlichting (Maxos LED Industry) in combinatie met regelsystemen zoals aanwezigheidsdetectie en daglichtafhankelijk dimmen door gebruik te maken van het binnentredende licht van onder andere de aanwezige koepels. .

Marjan Minnesma prijst de duurzaamheidsaanpak van Lidl. “Verantwoord ondernemen is bij Lidl in de hele bedrijfsvoering verweven. Met alle initiatieven die bij de bouw van dit nieuwe distributiecentrum zijn genomen, laat Lidl zien dat er aan alle aspecten op het gebied van duurzaamheid is gedacht. Hiermee toont Lidl leiderschap en vormt daarmee hét voorbeeld voor vele bedrijven.”

“De bouw van dit distributiecentrum in Heerenveen is een afspiegeling van datgene waar Lidl voor staat: duurzaam, efficiënt, logisch en van deze tijd. Door ons discountconcept waarin eenvoud centraal staat, gaan we van nature al zuinig om met grondstoffen en energie. Daarnaast treffen we ook bewust extra maatregelen die goed zijn voor het milieu. Al deze inspanningen hebben ertoe geleid dat Lidl het meest duurzame distributiecentrum van Nederland heeft gebouwd”, aldus Séverine van Tuyll van Serooskerken, persvoorlichter van Lidl Nederland.

Lidl Distributiecentrum Heerenveen incl. Philips LED-verlichting en regelsystemen

Lidl, fotograaf Bas Arts

Voor persinformatie kunt u contact opnemen met:

Liesbeth De Smedt
External Communications Manager, Lighting
Philips Electronics Nederland B.V
Tel +31 6 1134 8365
liesbeth.de.smedt@philips.com
Consumentenlijn verlichting: 00800 744 547 75 (Nederland)

Séverine van Tuyll van Serooskerken
Persvoorlichter van Lidl Nederland
Tel.: +31 (0)35-5287400
Mob.: +31 (0)6 – 83966124
E-mail: persvoorlichting@lidl.nl

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Over Lidl

Lidl is één van de grootste supermarktketens van Nederland met inmiddels ruim 360 filialen. Onder het motto ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ biedt de supermarktketen een ruim assortiment in food en non-food artikelen. In 2012 is Lidl voor het derde jaar op rij verkozen tot ‘Beste Supermarkt in groente en fruit’, zo bleek uit het Versrapport van GfK 2012. Onlangs nam Lidl voor het tweede jaar op rij de Customer Centric DNA Award binnen de categorie supermarkten in ontvangst en is daarmee de meest klantgerichte supermarkt 2013.

Lidl wil altijd het beste voor haar klanten en de wereld om haar heen. Vandaag en in de toekomst. Vanuit die gedachte zoekt Lidl voortdurend naar verbeteringen op het gebied van milieu, duurzame handel en gezonde voeding. Al deze initiatieven vallen onder de visie ‘Op weg naar morgen!’.