Philips een van de sterkste stijgers op Interbrand-ranglijst met beste groene merken wereldwijd

Acht plaatsen hoger in één jaar tijd laat zien dat Philips stevig inzet op duurzaamheid

juni 12, 2013

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een van de sterkste stijgers op de ranglijst Best Global Green Brands met de 50 beste groene merken wereldwijd die jaarlijks door het toonaangevende merkadviesbureau Interbrand wordt gepubliceerd*. Philips, vorig jaar 31e, zet de op één na sterkste stijging onder de technologiemerken op zijn naam en staat nu op de 23e plek.

“We zijn er trots op dat we zo'n sprong hebben gemaakt in onze groene merkscore. Deze ontwikkeling laat zien dat Philips zich blijft inzetten voor duurzaamheid in alle geledingen van de organisatie”, aldus Henk de Bruin, hoofd van de afdeling Group Sustainability bij Philips. “Philips heeft jarenlange ervaring op het gebied van duurzaamheidsverslaggeving en zet zich al heel lang in om via innovatie gezondheid en duurzaamheid te bevorderen. Op grond van onze vernieuwde bedrijfsvisie is ons huidige streven om in 2025 jaarlijks het leven van 3 miljard mensen te verbeteren.”

In het begeleidende rapport merkt Interbrand op dat technologiemerken hun kerncompetentie – technisch ontwerpen – en hun cultuur om doorlopend te willen innoveren, benutten om hun positieve invloed op het milieu te versterken. “Philips laat dit jaar een indrukwekkende stijging zien”, zegt Jez Frampton, Global Chief Executive Officer van Interbrand. “Dat Philips acht plaatsen is gestegen, laat zien dat de visie van het bedrijf niet alleen leidt tot zakelijk succes, maar ook een positieve invloed heeft op het milieu en op de gemeenschappen waarin Philips actief is.”

Volgens Interbrand zijn toonaangevende technologiemerken een topprioriteit aan het maken van milieu-afwegingen, en die ontwikkeling vindt inmiddels ook in andere sectoren navolging. “We zien dat het beeld dat de consument heeft van Philips' milieuprestaties, wat achterloopt op de feitelijke cijfers. We zijn ervan overtuigd dat Philips uitstekende mogelijkheden heeft om zijn prestaties op duurzaamheidsgebied te gebruiken om de merkperceptie te verbeteren”, aldus Frampton.

Philips staat prominent genoteerd op een aantal internationale duurzaamheidsranglijsten, onder meer als 'Super Sector Leader' in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Op de jaarlijkse Interbrand-ranglijst met de 100 grootste internationale merken staat Philips op de 41e plaats met een merkwaarde van meer dan USD 9 miljard.

Kijk voor meer informatie over de Best Global Green Brands-ranglijst van Interbrand op www.bestglobalgreenbrands.com.

*Merkwaardering door Interbrand voor Best Global Green Brands:
Het rapport dat Interbrand in het kader van de Best Global Green Brands van 2013 heeft opgesteld, gaat in op de lacune die bestaat tussen de inspanningen van een bedrijf op milieugebied en het beeld dat consumenten daarvan hebben. Bij het vaststellen van de 50 beste groene merken wereldwijd, begint Interbrand met de 100 merken die zijn opgenomen in het Best Global Brands-rapport dat het bureau ook jaarlijks uitbrengt. Vervolgens voert Interbrand uitvoerig consumentenonderzoek uit naar de publieke perceptie van de duurzaamheidsmaatregelen van elk merk, en vergelijkt die met door Deloitte aangeleverde cijfers over milieugerelateerde duurzaamheidsprestaties (die op basis van publiekelijk beschikbare informatie tot stand zijn gekomen).

Eeva Raaijmakers
Philips Group Communications
E-mail: eeva.raaijmakers@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.