Philips steunt grootste AED reanimatietraining ter wereld

2.100 Kinderen doen poging wereldrecord reanimatietraining te breken

mei 22, 2013

Amsterdam, Nederland – Meer dan tweeduizend kinderen doen op 29 mei een poging om met Philips AED trainingssets het wereldrecord reanimatietrainen te breken. De wereldrecordpoging is georganiseerd door de stichting AED4all en het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen en wordt ondersteund door Philips. De kinderen, tussen de tien en twaalf jaar, zullen in het Nijmeegse Goffertstadion tegelijkertijd oefenen en laten zien hoe eenvoudig het is om deze geavanceerde en levensreddende systemen te gebruiken. Philips stelt als hoofdsponsor en als één van de grootste leveranciers van AED’s ter wereld de trainingssystemen beschikbaar waarmee de kinderen hun ambitieuze doel kunnen bereiken.

Jaarlijks sterven er wereldwijd vele honderduizenden mensen, zowel jong als oud, aan een plotselinge hartstilstand. De beste overlevingskans is defibrillatie met een AED (Automatische Externe Defibrillator) binnen een paar minuten. Het uiteindelijke doel van het CWZ-project is het terugdringen van de sterfte als gevolg van een hartstilstand. Door deze groep kinderen al jong te leren met een AED om te gaan en een hartstilstand te herkennen, kunnen ze hieraan een bijdrage leveren. Ook Philips vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn een AED te hanteren en dat snelle toegang tot AED’s mogelijk is omdat hiermee veel levens kunnen worden gered.

Om de zevende- en achtstegroepers op de reanimatietraining voor te bereiden, geven medewerkers van het CWZ al maanden trainingen op verschillende scholen in Nijmegen en omstreken. De Philips AED Trainers, die op 29 mei zullen worden ingezet, zijn speciaal ontwikkeld om mensen te trainen in het gebruik van AED’s. Ze werken als een echte AED, maar geven geen schok af. Ze zijn onder meer te herkennen doordat ze in een blauwe in plaats van de standaard rode hoes zitten.

“We willen kinderen zo jong mogelijk kennis laten maken met AED en reanimeren, zodat ze het krijgen van een hartstilstand niet eng vinden, maar zien als iets waarbij ze actie kunnen ondernemen en levens kunnen redden. We zijn blij dat Philips ons initiatief ondersteunt. Philips AED’s zijn veilig en eenvoudig in het gebruik en de trainingsversies zijn daarmee ideaal voor de wereldrecordpoging van onze 2.100 kinderen,” zegt Reanimatie-coördinator Anne-Marie Willems van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis.

“Deze recordpoging van de kinderen en het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis is een prachtig initiatief en zeer relevant. In een samenleving waarin hart- en vaatziekten steeds meer voorkomen is het belangrijk dat deze systemen een vertrouwd verschijnsel worden in ons dagelijks leven,  dat ze openbaar beschikbaar zijn en dat jong en oud weten hoe ze te gebruiken als de nood aan de man is,” zegt Henk Valk, General Manager van Philips Healthcare Benelux.

Philips loopt voorop in behandelingen om een plotselinge hartstilstand te bestrijden. Eind vorig jaar verkocht de organisatie wereldwijd zijn 1 miljoenste AED en enkele maanden geleden maakte Philips bekend AED’s voor alle passagiersvluchten van KLM en Air France te gaan leveren. Daarnaast organiseert en steunt Philips wereldwijd projecten om het bewustzijn over het gebruik van AED’s te vergroten.

Volg de wereldrecordpoging op 29 mei op Twitter via #AEDRecordday

Voor meer informatie:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips – met in 2012 een omzet van EUR 24.8 miljard – wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, met verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft leiderschapsposities op het gebied van de cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen; daarnaast op het gebied van scheerapparaten, mondverzorgingsproducten en huishoudelijke apparaten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.